, Vincci

2007-04-25
2012-01-08 20:34:32

Muszyna > Szczawnik > Złockie

MUSZYNALeży u ujścia Muszynki do Popradu, znajduje się tutaj siedziba gminy uzdrowiskowej. Są liczne sanatoria i domy wczasowe, oraz kolejowe przejście graniczne na Słowację. W miejscowości kilka źródeł wody mineralnej, z których najbardziej znane to „Antoni” na Zapopradziu iGrunwald przy drodze do Krynicy.

Muszyna

Wysiadamy w centrum Muszyny .Ładny ryneczek oraz szeregowa zabudowa dodają temu miejscu uroku .W rynku fontanna oraz dwie kapliczki: św. Floriana i św. Jana Nepomucena obie z przełomu XVIII i XIX wieku. Za znakami turystycznymi żółtym i niebieskim udajemy się w stronę Góry Zamkowej, po lewej stronie mijamy Kordegardę i biuro turystyczne stąd do zamku ok. 20 min marszu .Po drugiej stronie drogi zobaczyć można Dwór Starostów, przechodzimy obok muzeum(dawniej był to zajazd) Za mostem na Muszynce skręcamy w prawo by wspiąć się na wzgórze. Są dwa warianty wspinaczki .By w łatwiejszy sposób dostać się na szczyt trzeba iść drogą Zazamcze prowadzącą w stronę Złockiego skręcić w prawo w las mijając po drodze kapliczkę (różnica wzniesień nie jest wyczerpująca). Ja wybieram opcje drugą( postanawiając zejść tym pierwszym) zaraz za mostkiem skręcamy w prawo by iść przez chwilę wzdłuż potoku tu droga skręca w lewo i powoli ale mozolnie pniemy się w górę serpentynami by po ok. 15 minutach dojść na szczyt, dopiero z góry widać jaką różnice wzniesień pokonaliśmy.

Znajdują się tutaj ruiny zamku Muszyńskiego. Rozpościera się stąd wspaniały widok na Zapopradzie Muszynę i okolice .

Ruiny zamku Muszyńskiego wznoszą się na urwistym cyplu wzgórza Koziejówka. Zamek prawdopodobnie powstał na miejscu drewniano-ziemnego gródka z fundacji biskupów krakowskich w XIV wieku ( dlatego często nazywany jest biskupim)Twierdza była siedzibą biskupiego Państwa Muszyńskiego do 1474 roku kiedy to została całkowicie zniszczona podczas najazdu węgierskiego. Odbudowana na przełomie XV-XVI w. była siedzibą starostów Klucza Muszyńskiego.W okresie rozbiorów nastąpiła całkowita degradacja twierdzy.

Schodzimy w dół przechodzimy przez most na Muszynce i dochodzimy do mostu na Popradzie tam za znakami niebieskimi idziemy al .Zdrojową w kierunku pijalni wody mineralnej „Antoni” i „Wanda” po drodze mijając Amfiteatr na Zapopradziu. Po ok. 25minutach marszu docieramy do celu wędrówki.

Muszyna

W Muszynie warto zboczyć z głównej szosy by zwiedzić Szczawnik i Złockie.

Szczawnikw jego centrum stoi dawna parafialna cerkiew greckokatolicka pw.św.Dymitra (obecnie kościół) Wewnątrz XVIII wieczny ikonostas i dwa późnobarokowe ołtarze boczne. Z tyłu cerkwi znajduje się źródło mineralne ze smaczną wodą. We wsi zachowały się liczne domy o konstrukcji drewnianej rozpościera się z tego miejsca ładna panorama na Złockie i Muszynę.

Idąc drogą w stronę Muszyny mamy po prawej stronie potok Szczawnik a po lewej zabudowania domów wypoczynkowych. To już Złockie dzielnica Muszyny .Za szkołą podstawową skręcamy w lewo podchodzimy w górę gdzie uwagę zwraca stojąca na grzbiecie miedzy dwiema dolinami drewniana cerkiew p.w. św.Dymitra dziś użytkowana jako kościół rzymskokatolicki p.w. Najświętszej Maryi Panny. Zbudowano ją w latach siedemdziesiątych XIX wieku Po zwiedzeniu Cerkwi szlakiem zielonym biegnącym z Jaworzyny Krynickiej idziemy w stronę zazamcza. Stąd można jechać autobusem do centrum Muszyny lub iść pieszo.

Vincci Krajtroter 11266 kilometrów

mokunka Krajtroter 220037 kilometrów
2012-01-09 20:42:08

Jaka ciekawa wycieczka Vincci, super!!! I fotki można pooglądać.Nie bylo mnie od 24 h na forum a tu Vincci, Romek i Danusia wycieczki wrzucili:))) Jest co czytac. I oglądać -rzecz jasna!

Z tymi ocenami co Stasiu wspomnial...cóż przeciez już raz Ania usuwała jedynki , ale my tu piszemy aby podzielić sie wspomnieniami.I pogadac ze sobą, skomentować wycieczki, czegos ciekawego się dowiedzieć .A oceny.... śpiesze stawiać piątki, w tych nowych wycieczkach! W pełni zasłuzone! pozdrawiam :)

Ostatnio edytowany: 2012-01-09 20:58

Adam Prończuk Krajtroter 16443 kilometrów
2012-01-09 17:47:11

Super. Mam Beskid Sądecki dwadwanaście na rozkładzie. Krynica, Muszyna na start. Powrócę do Twoich relacji przed wyjazdem. Pozdrowienia

Danuta Krajtroter 37207 kilometrów
2012-01-08 22:56:24

Jeśli chodzi o oceny, to w pewnym stopniu masz Vincci rację. Niemniej uważam, że jeśli ktoś podejmuje się oceny - a ma do tego prawo, a jakże, to dobrze by było żeby oceniając mniej niż rewelacja lub świetne- byl na tyle odważny i uzasadnił tę ocenę. Tylko, zdajsie brak odwagi tej "ręce sprawiedliwości".  :-)

Gość
2012-01-08 22:55:46

Vincci, ja to wiem, ale... nie byłbym sobą gdybym nie pomarudził w takich przypadkach.

2012-01-08 22:39:50

[cytuj autor='Lebiedzik Stanisław'] Widzę, że znowu "czyjaś ręka sprawiedliwości" zaczęła działać. Bardzo nieładnie, że ktoś akurat tę relację niszczy ocenami, bo na takie traktowanie nie zasługuje.   [/cytuj]Oj Stasiu nie przejmowałbym się tym przecież nie o to chodzi by gromadzić oceny sam fakt podzielenia się z kimś wyprawą jest fajny,ktoś sobie przypomni miejsca w których bywał a inny po obejrzeniu będzie chciał tam pojechać  by na własne oczy przekonać się czy rzeczywiście tam jest tak jak w relacji lub galerii foto.

2012-01-08 22:35:11

[cytuj autor=' Danuta'] Piękne zdjęcia przyrody i okolicy Muszyny prezentujesz. Fajnie tak powspominać miejsca które rozpoznaję. Okolice Muszyny dość dokładnie zobaczyłam będąc kiedyś-tam w Krynicy. Zdjęcia cerkwi są dość trudne do wykonania, bo przeważnie są w otoczeniu starych drzew, ale Tobie całkiem dobrze to się udało. W Muszynie widziałam dodatkowo kirkut, a niedaleko Złockiego mofetę i źródełka „dychawka” i „bulgotka”. Pozdrawiam :-) [/cytuj]    Faktycznie nie wiedziałem o kirkucie byłem w Krynicy i Muszynie również Zimą i też nie zwróciłem na to uwagi że jest .Może kiedyś wrzucę zdjecia z tego okresu bo Zimową porą też tam jest pięknie.

Gość
2012-01-08 22:24:06

2012-01-08 22:19:18

Cieszę się, że pokazujesz miejsca, gdzie jeszcze nie wędrowałem. Byłem kiedyś przejazdem, a to nie to samo.

Pozdrawiam.

Danuta Krajtroter 37207 kilometrów