Cześć ich pamięci..., Monika Pawlak

Beskid Śląski

2007-07-28
2008-03-16 14:47:43
Monika Pawlak Krajtroter 9349 kilometrów
Zapora Wapienica,Palenica,Błatnia,Klimczok oraz Szyndzielnia
Dolina Księżnej Ludwiki > Zapora wodna > Palenica 688m. npm i kamienne grodzisko > Uroczysko Ewangelików z XVII w > Błatnia 917 m > Klimczok 1117 m > Szyndzielnia 1026 m > Palenica,grodzisko > Stok góry modlitw > Schronisko > Symboliczny grób turysty > Zniszczony pomnik milicjantów > Ranczo > Schronisko > Schronisko z XIX wieku > Kolejka linowa,gondole

Autobusem PKS podjechaliśmy do centrum Wapienicy(dzielnica Bielska-Białej),potem już na nogach do Doliny Księżnej Elizy do zapory,autobus miejski oczywiście tam kursuje,ale po co-pieszo jest ciekawiej.Z prawej strony zapory wyszliśmy niebieskim szlakiem na górę Palenicę,gdzie na jej szczycie są pozostałości pogańskiego grodziska-badania przeprowadzone przez bielskich archeologów potwierdziły że w miejscu tym na blisko stu kopcach kamiennych palono ofiary.Gród otaczał wysoki na dwa metryi szeroki na 10m. mur z kamienia,powierzchnia grodu wynosiła 70 na 60m.Jednak ze stron grodziska była raczej niedostępna,trudna do zdobycia ze względu na bardzo strome zbocze,znaleziono też pozostałości fosy.,w samym środkiu grodziska na niewielkim wzniesieniu zjedlśmy śniadanko :-).Z Palenicy skierowaliśmy się w lewo,przechodząc przez rezerwat Jaworzyny,niedaleko jest tablica upamiętniająca tajemne spotkania ewangelików z XVII w,tzw Uroczysko ewangelików. Niedaleko już Błatnia,tam wypiliśmy kawkę w schronisku,widoki są przepiękne... ,potem skierowaliśmy się żółtym szlakiem na Klimczok-trasa bardzo piękna i ciekawa,podczas zmierzania w stronę Klimczoka tuż przy drodze natknęliśmy się na grób z wyrytym napisem MATUNIA,brak informacji co się w tym miejscu wydarzyło i jak długo ten grób tu stoi. Po jakimś już czasie wyszliśmy na stok narciarski,dalej w dół,żeby znów wspiąć się do schroniska na Klimczoku,poszliśmy do schroniska na pyszną kiełbaskę z cebulką-ale daleko jej było do pysznej :-/,chwila,relaksu,wytchnienia i w trasę,stąd na Szyndzielnię już bardzo blisko . Na Szyndzielni, można wykupić bilet na kolejkę linową( w jedną stronę 11zł,w dwie strony 14zł),jednak my nadal wolimy pieszo,schodzimy w lewo żółtym szlakiem na dół, dość długa droga kończy się z lewej strony zapory w Wapienicy.Nogi wyczerpane,ale jakie wrażenia z pobytu na szlaku... nie do zapomnienia! Polecam serdecznie:-)

Droga pod zaporę Stara studnia z XIX wieku Na szlaku Siła powodzi zniszczyła wodospad Na szlaku Zapora w Wapienicy(dzielnica Bielska-Białej) Wyjście na Palenicę Palenica Kamienny kopiec jeden z około stu Ścieżka do grodziska Fragment pogańskiego grodziska na Palenicy Zarośnięte drzewami bardzo strome zbocze grodziska Na szlaku Na szlaku Zamglone góry wczesną porą dnia Widok z Palenicy(688m) Uroczysko Ewangelików z XVII wieku-tajne miejsce spotkań Na szlaku Na szlaku Słońce świeciło między drzewami Na szlaku Chwila odpoczynku :-) Goryczka Alpejska Tuż przed Błatnią(917m) Przed Błatnią Krzyż przed Błatnią Drewniana chatka Piękne widoki z okolic Błatniej Widok z Błatniej na okolice Bielska Schronisko na Błatniej W schronisku na Błatniej W schronisku przy kawce Widok z okna schroniska Na szlaku Na szlaku Na szlaku Na szlaku Szlak na Klimczok Grób przy szlaku z napisem \ Klimczok (1117m) Stok narciarski pod Klimczokiem Schronisko na Klimczoku W schronisku Droga z Klimczoka na Szyndzielnię Przed Szyndzielnią(1026m) Przed Szyndzielnią Nad głowami latały szybowce Widok z Szyndzielni Kolejka na Szyndzielnię Szyndzielnia Z Szyndzielni kierunek pod zaporę Droga powrotna z Szyndzielni w stronę zapory Na szlaku Ogromne głazy piaskowca Występy skalne Na szlaku Zapora Koniec wycieczki znów pod zapora wapienicką Nad zaporą Wapienicka zapora Zapora Zapora Miejsce pamięci w bukowych lasach Beskidu Beskid Śląski
Monika Pawlak Krajtroter 9349 kilometrów