Port Gdański na przestrzeni wieków XIV-XVII

2008-02-27
2008-02-27 08:10:20
Rafał Krause 150 kilometrów
Trasa prowadzi przez dawne tereny portowe i zabytki związane z portem gdańskim i gdańskimi terenami stoczniowymi (na Lastadii i Brabancji) jak nabrzeża, zabytkowe dżwigi portowe, spichlerze, mosty i opisuje nie tylko najciekawsze wydarzenia i miejsca ale również daje możliwość zapoznania się z codzienną pracą i życiem ludzi morza.
Orientacyjny czas przejścia trasy: 3,5 – 4 godzin
Długość trasy: 2950 m

Gdańsk to miasto wyjątkowe z uwagi na swoją ponad tysiącletnią historię. Historię, która nierozerwalnie wiaże się z historią portu gdańskiego , o którym pierwsza zachowana do naszych czasów wzmianka pochodzi z 999 roku (biskup praski Wojciech (Adalbert) przebywał w Gdańsku w 997 roku, ale został uwieczniony przez przyjaciela kronikarza w relacji sporządzonej dwa lata później tj. w 999 roku).

Trasa prowadzi przez dawne tereny portowe i zabytki związane z portem gdańskim i gdańskimi terenami stoczniowymi (na Lastadii i Brabancji) jak nabrzeża, zabytkowe dżwigi portowe, spichlerze, mosty i opisuje nie tylko najciekawsze wydarzenia i miejsca ale również daje możliwość zapoznania się z codzienną pracą i życiem ludzi morza.


Etapy wycieczki:

1. Centralne Muzeum Morskie (Spichlerze na Ołowiance: "Panna", "Miedz", "Oliwski")

Rozpoczęcie trasy przy planszy przedstawiającej jej przebieg na obszarze miasta (parking samochodowy przy Centralnym Muzeum Morskim):

- możliwość zapoznania się z ekspozycją dotycząca historii portu gdańskiego oraz dziejami żeglugi handlowej Gdańska na przestrzeni wieków
XVI–XVII
- opis życia i pracy oraz obyczajów w dawnej flocie handlowej i wojennej
Gdańska
- opis dawnych technik szkutniczych i nawigacyjnych

2. Most Kamieniarski (opis terenu):

- Opis wyspy Ołowianki (Cieślarnia, "Dwór Ołowian")
- Kanał na Stepce
- Szafarnia (nabrzeża portowe, zabytkowy dźwig, spichlerze, dawny kanał portowy Nowej Motławy)

3. Baszty "Stągwie Mleczne" – Brama Stągiewna i Most Stągiewny (opis obiektów i terenu)

3A. Spichlerz "Arka Noego" (opis obiektu w ruinie)

Powrót na ulicę Stągiewną. Opis terenu prac archeologicznych na terenie dawnych spichlerzy Wyspy Spichrzów (opis Wyspy). Dojście do Mostu Zielonego.

4. Most Zielony (opis terenu):

- Dawny teren portowy na kanale Starej Motławy

5. Zielona Brama (przejście na Długi Targ). Nawiązanie do dawnych obiektów: Bramy i Mostu Kogi. Opis dawnych terenów stoczniowych na
Lastadii. Nawiązanie do życia i pracy dawnych flisaków.

5A. Dom Holenderski (opis kontaktów handlowych z Niderlandami).

6. Fontanna Neptuna (opis terenu Długiego Targu w aspekcie rozwoju i dostatku miasta dzięki handlowi morskiemu).

7.Ratusz Głównego Miasta (opis funkcjonowania Komory Palowej).

7A. Dwór Artura (opis działalności cechu szyprów gdańskich).

8. Dom Angielski (opis kontaktów handlowych Gdańska z kupcami angielskimi).

8A. Portal kamieniczki nr 24 z 1600 roku (opis przykładu architektury projektowanej przez Holendrów)

9. Przejście przez Bramę Chlebnicką na Długie Pobrzeże. Dojście w okolice Żurawia – opis terenu dawnego portu, Długiego Pobrzeża.

10. Żuraw (historia i opis działania największego w Europie do Wojen Napoleonskich dźwigu portowego). Zapoznanie się z ekspozycją dotyczącą
wyglądu i wyposażenia dawnego kantoru kupieckiego, warsztatów rzemieślników portowych itp.), przejście ulicami Tokarską do Swiętojańskiej.

11. Kościół Św. Jana (opis dawnej kaplicy Bractwa Burdyniarzy oraz nawiązanie do technik wyładunku na dużych statkach). Ciekawostki z życia dawnych
żeglarzy.

12. Baszta Łabędź (opis obiektu) nawiazanie do Baszty Rybackiej i wydarzeń z 1454 roku. Opis średniowiecznej strażnicy portowej i ciekawostek dotyczących
dawnego zamku krzyżackiego.

13. Targ Rybny (opis dawnego targowiska oraz życia i pracy dawnych rybaków gdańskich). Opis funkcjonowania dawnych terenów stoczni na Brabanku
(Brabancji).

14. Opis Spichlerza Królewskiego na Ołowiance. Prawa królów polskich w Gdańsku. Sprawa Kaprów Gdańskich. Utworzenie Komisji Okrętów
Królewskich. Dojście Długim Pobrzeżem do przystani promu "Motława" i możliwość przeprawy promowej przez kanał na Ołowiankę.

Zakończenie trasy w miejscu rozpoczęcia – parking samochodowy przy Centralnym Muzeum Morskim (plansza informacyjna).

Trasę można skrócić poprzez wyłączenie spichlerza "Arka Noego", wycieczkę można też zakończyć pod Żurawiem, przy przystani promu "Motława" bez przeprawy.
Rafał Krause 150 kilometrów

Ostatnie wycieczki użytkownika

Pokaż więcej

Komentarze

Nie znalazłem żadnych postów w tym temacie. Kliknij tutaj by dodać pierwszy