Sprawdź nasz projekt Jurajskie Szlaki Jesienne
Kielce, xxxxx

Dymarki

2009-11-26 - 2009-11-29
2009-11-26 18:51:37
Avatar użytkownika
xxxxx Krajtroter 2114 kilometrów
Coroczne "Dymarki" to moj glowny cel.
Miejsca odwiedzone podczas wycieczki
Kielce > Ostrowiec Świętokrzyski > Nowa Slupia

Dzien 1



Bardzo wiele slyszalam o corocznych " Dymarkach",odbywajacych sie w Nowej Slupii wiec majac troche wolnego czasu postanowilam sie tam wybrac.Wyruszam oczywiscie pociagiem do Kielc gdzie zjawiam sie po paru godzinach jazdy,a ze PKSy do Nowej Slupi jezdza dosc czesto , wiec postanawiam zwiedzic miasto , skoro juz tu jestem. Wiekszy bagaz zostawiam w przechowalni na dworcu PKS i ruszam tylko z aparatem.Dwie uprzejme zapytane o miejsca ciekawe w miescie kieruja mnie w strone Centrum kultury.Rzeczywiscie , bryla centrum robi wrazenie, popijam spokojnie kawe , w przyleglej kawiarence na powietrzu, cicho tu i spokojnie .Ciekawie wyglada rzezba Milesa Daviesa z jego nieodlaczna trabka, ruszam dalej , uliczkami, mijam Muzeum Zabawek i Zabawy, ktore jest największym i najstarszym muzeum zabawek w Polsce. Na 631 m kwadratowych powierzchni wystawienniczej pznajduje sie kilka tysięcy eksponatów. Zwiedzający mogą obejrzeć kilkanaście wystaw, m.in. lalki z całego świata, zabawki historyczne i ludowe, lalki Barbie, modele samochodów, samolotów, statków, kolejkę elektryczną i marionetki teatralne. Muzeum Zabawek i Zabawy mieści się w zabytkowym XIX-wiecznym budynku dawnych hal targowych. Codziennie w południe z wieży zegarowej muzeum „wylatuje" świętokrzyska Baba Jaga, wyrzeźbiona przez Arkadiusza Latosa, a zamontowana na wieży przez zegarmistrza Bonifacego Komorowskiego. Wedruje dalej uliczkami i trafiam na Pomnik AK, bardzo ciekawy w formie i wyrazie, starszy pan , widzac moje zainteresowanie pomnikiem uraczyl mnie opowiesciami z "tamtych czasow" gdyz jak sie okazalo byl czynnym uczestnikiem walk partyznackich.W koncu ruszam dalej , w kierunku bazyliki katedralnej odnowionej w stylu barokowym w pozostalosciami romanskimi. przy obchodzeniu katedry dookola natrafiam na widok Palacu Biskupow Krakowskich , w ktorym miesci sie muzeum wnetrz barokowych i malarstwa polskiego. Poniewaz kosciol znajduje sie na wzgorzu zamkowym , teraz schodze w dol, deptakiem i uliczkami na dworzec PKS,gdzy zbliza sie godzina odjazdu do Nowej Slupi, gdzie mam zarezerwowany nocleg i gdzie zrobie sobie baze wypadowa do innych atrakcji regionu. Faktem jest ze bardziej wole podziwac dziela natury niz dziela rak ludzkich choc i te bywaja imponujace i piekne. Bez problemow docieram do Slupii, gdzei okazuje sie ze moj nocleg jest niestety w sasiedniej wiosce ,( trzeba sprawdzac gdzie sie rezerwuje). W koncu dojezdzam do Rudek, do noclegu spory kawalek , dzwigam dosc ciezka juz torbe ( przeklinajac swoja glupote, bo plecak bylby duzo praktyczniejszy ). W koncu doczlapalam sie do hotelu. dzien byl dosc wyczerpujacy , wiec po kolacji spac , gdyz w wiosce atrakcji brak; 🙂)🙂)🙂:

Kielce
Kielce


Dzien 2

Na dzis zaplanowalam "Krzemionki" czyli zwiedzenie kopalni krzemienia pasiastegow Krzemionkach niedaleko Ostrowca Swietokrzyskiego.Niestety zdana jestem na PKS, ale nie jest najgorzej autobusy kursuja dosc czesto.lapie ten do Ostrowca i po pol godzinie jestem w Ostrowcu, okazuje sie ze miejskie autobusy kursuja w swieta rzadko wiec mam troche czasu na obejrzenie miasta. tuszam w gore schodami obok kosciola sw Michala do Ryneczku z pomnikiem " zerwanej petli" , ktory to pomnik upamietnia meczenska smierc mieszkancow Ostrowca z czasow II wojny sw., powieszonych przez hitlerowcow w 1943r. Robie pare zdjec i wracam pod " dinozaura" czyli jak zywa reklame "Parku dinozaurow " w Baltowie. w koncu jade , po drodze starszy mieszkaniec Ostrowca opowiada mi o Krzemionkach)🙂🙂)🙂🙂:, i pokazuje gdzie wysiasc . Ludzie sa tu bardzo zyczliwi. Do Krzemionek idzie sie droga asfaltowa , jakies pol kilometra od glowej drogi w koncu jeeeest)🙂🙂🙂🙂:. kupuje bilet bo przewodnik juz czeka i zaczynamy zwiedzanie kopalni neolitycznego czlowieka. Kompleks prahistorycznych kopalń w Krzemionkach, należy do największych obiektów tego typu w Europie. Jego wyjątkowe znaczenie wynika z doskonale zachowanego krajobrazu nakopalnianego oraz architektury podziemi. Kopalnie te zostały odkryte w 1922 r. przez geologa Jana Samsonowicza i były badane przez wielu archeologów.Kopalnie pochodzą z okresu neolitu i wczesnej epoki brązu (ok. 3900-1600 l. p.n.e.), jednakże większość szybów znajdujących się w Krzemionkach powstało w wyniku działalności górników w latach 2900-2500 p.n.e. Wytwarzane przez nich z krzemienia siekiery, cieszyły się dużą popularnością i rozprowadzano je w promieniu aż do 660 km od kopalń. Pole eksploatacyjne w Krzemionkach umiejscowione jest na obszarze wychodni wapienia jurajskiego, górnooksfordzkiego i obejmuje krawędź istniejącej tu synkliny. Ma ono ma kształt paraboli o dł. 4,5 km i szer. 20-200 m, to jest ok. 78,5 ha. Ilość kopalń oblicza się na ponad 4000, a ich głębokość wynosi od 2 do 9 m. przewodnik opowiada bardzo zajmujaco,ogladamy jeszcze wystawe archeologiczna , narzedzia z krzemienia pasiatego uzywane w tejze koplani. krzemien pasiasty nazywany jest " kamieniem optymizmu"🙂)🙂🙂🙂🙂: , troche go sobie przywiozlam do domu )🙂🙂🙂🙂🙂🙂: bo optymizmu nigdy nie ma za duzo )🙂🙂🙂:. Obok szybu znajduje sie zrekonstruowana wioska neolityczna, mozna wejsc do kazdej chaty , wszystkiego dotknac )🙂🙂🙂🙂: wszystko bardzo pouczajace i ciekawe , ale czas isc na autobus , potem bedzie za pozno)🙂🙂🙂🙂:.Spacerkiem wracam na przystanek, zjadam w przydroznym rowie kanapki popijam woda , i opalam sie w promieniach slonca . Faktycznie cos jest z tym optymizmem🙂): teraz juz tylko bez pospiechu docieram do bazy)🙂🙂🙂:? jutro ruszam na Dymarki.

Kielce
Kielce-kosciol Sw Wojciecha
Kielce-Centrum kultury

Dzien 3



Troche historii

Kielce
Kielce

Od 40 lat, począwszy od 1967 roku u podnóża Łysej Góry w Nowej Słupi co roku odbywa się impreza plenerowa – festyn archeologiczny noszący nazwę „Dymarki Świętokrzyskie”.

Główną atrakcją tego przedsięwzięcia poznawczo-badawczego jest wytop żelaza w piecach ziemnych zwanych dymarkami metodą stosowaną przed dwoma tysiącami lat.
To właśnie dzięki badaniom archeologicznym, wysiłkom wielu naukowców zostały odsłonięte i szczegółowo opisane stanowiska starożytnych piecowisk. Podstawą do rozpoczęcia badań był żużel występujący masowo w północno-wschodnim rejonie Gór Świętokrzyskich. Fakt występowania żużla na zboczach i szczytach wzniesień, jak również znajdująca się w nim zawartość żelaza wynosząca ok. 50% utwierdzała o odkryciu na dotąd niespotykana skalę nieznanej dotychczas metody obróbki termicznej rud żelaza. Piec dymarski posiadał część dolną tzw. kotlinkę o średnicy ok. 50 cm, która była wkopana w ziemię. Przedłużenie kotlinki stanowił szyb zbudowany z iłu z domieszką krótko ciętej słomy. W dolnej jego części znajdowały się otwory, które doprowadzały powietrze. Do wytopu żelaza potrzebne były trzy zasadnicze składniki : ruda żelaza, węgiel drzewny i powietrze. Jak wykazują wytopy doświadczalne w części szybowej odbywał się proces redukcji i tu tworzyła się gąbka metalicznego żelaza zwana „łupką”. Czas wytopu wynosił ok. 20 godzin i po jego zakończeniu rozbierano część szybową pieca skąd wyjmowano „łupkę”. Uzyskana łupka była zlepkiem metalu, żużla i węgla drzewnego. Dopiero przez wielokrotne jej prażenie i przekuwanie uzyskiwano kawałek żelaza zdatny do wyrobu narzędzi.

Ruszam najpierw Traktem Krolewskim na Sw Krzyz, bo byc w Slupi i nie widziec tego klasztoru ,to jak byc w Rzymie nie nie widziec papieza.Przechodze przez teren Dymarek , wejscie platne , przy drugiej bramie przystawiaja mi pieczatke na rece , co oznacza ze moge wejsc bez placenia podczas powrotu z Lysej Gory . Wspinam sie powoli kamienista droga , ciagle pod gorke to najtrudniejsza czesc tego dnia, idzie mi opornie )🙂)🙂🙂:.ale las chroni przed sloncem, dajac troche ochlody. W koncu "dopelzam" do szczytu, posrod pielgrzymki inych turystow. Wnetrze kalsztoru niedostepne, wiec ogladam z wierzchu, mijam go bokiem w drodze na punkt widokowy mijam maszt nadawczy , kupuje bilet na taras widokowy by obejrzec goloborza czyli nagie rumowisko z luznych kwarcytowych glazow ,charakterystyczne dla Gor Swietokrzyskich.Gdzies posrodku schodow na taras po obu stronach widac resztki malu poganskiego , ktory opasywal niegdys caly szczyt Lysej Gory i chronil osrodek kultu poganskiego w ktorym czczono Swista, Poswista i Pogode.pstrykam troche zdjec dla potomnych )🙂🙂🙂🙂:, bilet uprawnia takze do zwiedzenia Muzeum parku, licznie zgromadzone okazy fauny i flory Gor swietokrzyskich a takze mineralow i roznych amonitow z regionu. Warto to zobaczyc. Spacerkiem , bo pogoda piekna , schodze na "rozkrecajace sie " dymarki. Wchodze bez problemow , po pokazaniu reki z pieczatka )🙂🙂:. mijam posąg pielgrzyma świętokrzyskiego - Emeryka. Legenda głosi, że co rok przesuwa się on o ziarnko piasku, a kiedy dotrze na szczyt góry, nastąpi koniec świata. Sprawdzililam - do szczytu jeszcze daleko 😉.Posrod licznych straganow z rekodzielem okolicznych artystow, powoli przemieszczam sie tam gdzie najglosniej , to tu odbywa sie glowe przedstawienie tej imprzey)🙂🙂:. Inscenizacje z historii tego regionu no i.........oczywiscie dymarki , rozpalone juz )🙂🙂🙂: , gorace piece garncarskie )🙂🙂: poprostu super zabawa przy lekcji histori.Zbliza sie wieczor , czas wracac do bazy )🙂🙂🙂: na pamiatke mam swiezo wypalony wazonik;;

Kielce
Kielce

Dzien 4

To drugi dzien Dymarek i powrot do domu. Jednego sie tam nauczylam)🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂: Cierpliwie czekac na autobus, w koncu kiedys przyjedzie 🙂)🙂🙂🙂🙂🙂🙂:; Wycieczka bardzo ciekawa , pogoda wspaniala; lepiej byc nie moglo, ale i rejon bardzo ciakawy , moze jeszcze kiedys................ , ale juz w gory.🙂)🙂🙂)🙂:

Kielce
Kielce
Kielce-bazylika
Kielce-Palac Biskupow Krakowskich Kielce Kielce Kielce Nowa Slupia Nowa Slupia Nowa Slupia Ostrowiec Swietokrzyski Ostrowiec Swietokrzyski Ostrowiec Swietokrzyski Ostrowiec Swietokrzyski Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki Krzemionki na Lysa Gore na Lysa Gore na Lysa Gore Swiety Krzyz na Lysej Gorze na Lysej Gorze wal poganski wal poganski goloborza na Lysej Gorze na Lysej Gorze  Swiety Krzyz Na Dymarkach Na Dymarkach pielgrzym Emeryk Na Dymarkach Na Dymarkach Na Dymarkach Na Dymarkach Na Dymarkach Na Dymarkach-ruda zelaza Na Dymarkach-wsad dymarek dymarki w budowie stanowisko wytopu zelaza z tego bedzie zalazo plonie ogien w dymarce Dymarki Kielce
Avatar użytkownika
xxxxx Krajtroter 2114 kilometrów

Komentarze

Avatar użytkownika
Kinga Krajtroter 2544 kilometrów
2009-12-01 20:37:58
a mnie Dymarki kojarzą się z dziecięcymi latami, choć teraz już niewiele z tego pamiętam bo wtedy najbardziej interesowały mnie kramy z pamiątkami ;)))
muszę tam jeszcze kiedyś koniecznie powrócić;)
Avatar użytkownika
Katarzyna K Krajtroter 2490 kilometrów
2009-11-26 21:39:52
A już jest :) Dziękuję! :))))
Avatar użytkownika
Katarzyna K Krajtroter 2490 kilometrów
2009-11-26 21:39:13
Bardzo ciekawa wycieczka (przynajmniej tak wygląda na zdjęciach). Szkoda, że nie ma z niej relacji :(
Pozdrawiam!
Newsletter Wypisz się z newslettera
Znajdziesz nas na:
PolskieSzlaki.pl - polskie atrakcje - popularny portal turystyczny tworzony od 15 lat przez aktywną rodzinkę złożoną z mamy, taty i trzech córek. Sercem Polskich Szlaków jest blog z ciekawymi wpisami i fotorelacjami z wypraw oraz opisy atrakcji turystycznych w Polsce z pięknymi zdjęciami. Na przyjaznym Forum mamy 48 tys. postów. W sezonie notujemy 50 tys. Użytkowników na dzień, poza sezonem około 10 tys. Na profilu facebookowym mamy blisko 25 000 polubień, a na Instagramie ponad 2 300 Obserwujących.
Dreptamy.pl - wszystkie nasze wycieczki po Polsce
Copyright 2005-2020