Sokola Perć, Trzy Korony i Góra Zamkowa

Widok z Sokolicy, Piotr Kuzia

Wycieczka ta zajmuje 1 dzień gdy rozpoczyna się ją w Szczawnicy.

Sokolica, Piotr Kuzia

Wyruszyliśmy dość późno bo ok. 11 od stacji kolejki linowej na Palenicę idziemy wzdłuż Grajcarka nową ścieżką pieszo-rowerową w stronę przystani flisackiej na Dunajcu .Później dalej szlakiem niebieskim aż do punktu w którym musimy przeprawić się tratwą przez Dunajec (przeprawa to koszt około 2 zł od osoby). Po drugiej stronie rzeki ścieżka biegnie chwilę płasko wzdłuż niej a następnie odbija w prawo, do góry. Szlak w tym miejcu staje się dosyć stromy najpierw prosto pod górę a za chwilę serpentyny do wysokości ok. 700 m n.p.m.. Po czym dochodzimy do miejsca w którym możemy udać się na szczyt Sokolicy ( 747 m n.p.m.). Przed wejściem jednak musimy uiścić opłatę (myślę że warto). Całkowity czas wejścia do tego punktu ok 45 min. plus ok 5 minut wejscie na szczyt. ). Dalej droga obniża się w ciągu kilku minut na przełęcz Sosnów (650 m n.p.m.), gdzie od prawej strony dochodzi zielony szlak z Krościenka . Z przełęczy ścieżka wznosi się stromo zakosami na Czertezik (772 m n.p.m., ok. 20-30 min), na którym znajduje się punkt widokowy. Za wierzchołkiem jest skrzyżowanie z kolejnym szlakiem zielonym z Krościenka. Dalej perć kieruje się w stronę Czerteża (774 m n.p.m.), najwyższego punktu na szlaku. Pod szczytem są drewniane schodki i niewysoka, stroma skałka z poręczami. Z góry rozciąga się widok na Dunajec oraz Pieniny (m.in. masyw Trzech Koron,, Sokolicę). Po zejściu z najwyższej kulminacji Pieninek znajduje się następne skrzyżowanie ze szlakiem do Krościenka (z Czertezika ok. 10 min). Potem Sokola Perć wchodzi na skalistą grań Ociemnego Wierchu (740 m n.p.m.) i, dalej, Białych Skał. Na tym odcinku występuje miejscami ekspozycja oraz punkty widokowe na dolinę Pienińskiego Potoku, Trzy Korony i Przełom Dunajca. Za Białymi Skałami szlak staje się łagodniejszy, przechodzi przez Sutrówkę (749 m n.p.m.) i następnie na północno-wschodnim stoku Bajków Gronia, w miejscu zwanym Bajków Gronik (z Czerteża ok. 45 min), dochodzi do żółto znakowanej ścieżki z Krościenka na przełęcz Szopkę (tutaj kończy się szlak sokolej perci). Idąc dalej niebieskim szlakiem (który od tego miejsca zaczyna biec równolegle do szlaku żółtego) dojdziemy do miejsca w którym rozchodzą się one, szlak żółty prowadzi do przełęczy Szopka, my natomiast odbijając w lewo (po około 15-20 min. drogi) idziemy dalej szlakiem niebieskim który prowadzi nas na Trzy Korony przez Górę Zamkową (779 m n.p.m.) dojście do góry zajmuje ok 30 min. Znajdują się tu ruiny zamku oraz kapliczka św.Kingi, z ruin kierujemy się dalej szlakiem niebieskim na Trzy Korony (ok 45 min.), Dochodzimy do miejsca w którym podobnie jak na Sokolicy musimy uiścić opłatę aby wejść na jedyny dotępny dla zwiedzających szczyt Trzech Koron, a mianowicie Okrąglicę (982 m n.p.m.), z własnego doświadczenia odradzam wybieranie się tam w sobotę lub niedzielę, ponieważ możemy natknąć się na „korek” do szczytu który ze względu na ograniczoną ilość osób które mogą przebywać na tarasie widokowym, może zmusić nas do około 1,5 godz. stania w kolejce (pomimo to uważam że warto stać).Z Okrąglicy przepiękne widoki na Sromowce Niżne, Tatry czy Czerwony Klasztor. Po zejściu z tarasu kierujemy się w lewo szlakiem niebieskim którym w dół dojdziemy (po ok.30 min.) do przełęczy Szopka (Chwała Bogu). Jest to miejsce w którym mamy do wyboru kilka opcji dalszej wędrówki. Osobiście wybraliśmy zejście do Sromowców Niżnych przez Wąwóz Szopczański (ok 40 min) .Polecam w galerii umieściłem kilka zdjęć które choć po części pokażą jego piękno.

(Przy opisie szlaku sokolej perci korzystałem z wikipedii)