Po ziemi lubelskiej

Zamość , Wojciech Grabowski
Podróż w nieznane rozpocząłem bardzo wcześnie i już o godz 7:00 zwiedzałem zabytkowy Pułtusk. Dom Polonii (dawny zamek biskupów płockich) prezentuje się wspaniale. Następnie spacer po najdłuższym w Polsce rynku , obok ratusza dotarłem do XVw Kolegiaty. Chwila odpoczynku w chłodnym wnętrzu i w dalszą drogę. Węgrów - no i oczywiście Bazylika ,w której freski namalowane przez włoskiego mistrza Palloniego z końca XVIIIw są naprawdę śliczne. W zakrystii na wysokości ok. 3 metrów słynne " lustro Twardowskiego".Stąd już naprawdę blisko do Miejscowości Liw. Brama i fragment murów to wszystko co można zobaczyć po zamku książąt mazowieckich. Po chwili jechałem już w stronę granicy słynną "2" aby przed Terespolem skręcić w prawo . Już blisko do Kościoła św. Anny w Kodeniu. Okazały park z zabytkami, nieco dalej była cerkiew obecnie kościół św. Ducha. I dalej w drogę.Włodawa - miasto w którym odbywa się festiwal Trzech Kultur. Odwiedzić należy barokowy kościół św. Ludwika, Synagogę i Cerkiew. ładnie zabudowany rynek, spacer nad Bug płynący dostojnie jak na graniczną rzekę przystało i dalej. Chełm- miasto o którym tak wiele czytałem. Ale dzisiaj na Kumową dolinę i spać. Od rana spacer po zabytkach Chełma. Słynny Kościół pw. Rozesłania św. Apostołów, na wzgórze do Bazyliki z licznymi zabytkami , których nawet nie sposób opisać. Oczywiście nie możnie nie wejść do podziemi kredowych w których Duch Biełuch straszy niegrzecznych turystów. Dzień to stanowczo za mało, ale niestety. Nocleg i następnego ranka dalej na szlak Poprzez malowniczy ryneczek w Krasnymstawie i odwiedzeniu kościoła św. Franciszka dalej w drogę. Zamość powitał słoncem. Zabytkowe miasto warte nie tylko zwiedzania ale i poznania. Zabytków oczywiście kilkanaście. Nie na darmo zwane perłą renesansu. Dwa dni które spędziłem to naprawdę stanowczo za mało, ale ratusz, muzeum przy katedrze no i sama katedra, kościoły i wielka twierdza Zamość. Rynek z kamieniczkami ormianskimi i inne , dom rabina , synagoga w której przez wiele lat była biblioteka. Dzięki temu mogłem wejść i oglądać dawniej miejsca dla nas Katolików niedostępne. Arsenał i miejsce szczególne dla nas - rotunda zamojska - miejsce pamięci pomordowanych w czasie II wojny. Ale już piąty dzień i czas na szlak. Tomaszów Lubelski z niedostępnym drewnianym kościołem i Szumy na Tanwi czekają. Rebizanty -zostawiamy samochód na parkingu przy drodze i oznaczonym szlakiem ruszamy nad Tanew. Kaskady zwane szypotami świetnie uspokajają. Ale Leżajsk czeka . Słynne organy w Bazylice Zwiastowania NMP. Ale i sam kościół pod opieką Bernardynów prezentuje się wspaniale. Niezapomniane chwile pod ołtarzem Matki Bożej Pocieszenia i dalej w drogę. Ale na pewno tutaj skieruję jeszcze swoje dróżki. Kazimierz Dolny może pomieścić naprawdę dużo turystów , o czym przekonałem się jeszcze tego samego dnia , maszerując w stronę rynku . Turystów tyle że nie sposób spokojnie oglądać miasteczka. Następny dzień to Lublin - stare miasto, Nałęczów i Puławy. powrót do Kazimierza. Siódmy dzień to zwiedzanie Kazimierza , przeprawa na drugi brzeg Wisły do Janowca, powrót do Kazimierza na smakowitego kogucika. Wyprawa do zniszczonego zamku, na Górę Trzech Krzyży, skąd wszyscy robią zdjęcia, na rynek obok zabytkowej acz zamkniętej synagogi i zabytkowego kościółka św. Anny do kościoła farnego. Krótki sen w mieście artystów i dalej. Czarnolas z pomnikiem i muzeum wielkiego polskiego pisarza Jana Kochanowskiego. Dalej Warka. Warto się tutaj zatrzymać chociażby na piwo. Lecz pięć lat temu jak zwiedzałem te strony to po piwo kazano mi iść do sklepu. Takie to ja miałem i w domu. Dlatego pojechałem dalej. Żelazowa Wola i dworek Skarbków w którym urodził się nasz geniusz fortepianu . Sam dworek i muzeum urodzenia Fryderyka Chopina oraz zadbany park wart jest zwiedzenia. Dalej cztery godziny jazdy i koniec wycieczki. Ale już niedługo znowu w Polskę.