żespół schronowy Stępina- Cieszyna

2009-05-24
2009-08-05 05:29:08
Fortyfikacja została wybudowana przez hitlerowców w latach 1940-41 niemal na pograniczu dwu wsi Stepina i Cieszyna, na północ od Frysztaka. Jest to największy zespół schronów kolejowych i zarazem jeden z dwu zachowanych w Polsce. Zajmuje obszar 0,5 km² i składa się z 7 obiektów o konstrukcji żelbetowej:
  • nadziemny schron tunelowy - unikatowy w skali europejskiej zabytek architektury obronnej
  • nadziemny schron – maszynownia niegdyś z urządzeniami energetycznymi i filtracyjnymi
  • 5 schronów bojowych – 2 wartownie (jedna z nich wtórnie przekształcona w schron strzelnicowy) i 3 ze stanowiskami karabinów maszynowych.
Schron tunelowy i maszynownia zostały połączone trzema poziemnymi przejściami pod drogą z Huty Gogołowskiej od Cieszyna i pod potokiem Stępinka, którymi poprowadzono podziemne instalacje. Schrony bojowe zaś służyły do obrony i nadzoru nad drogami dojazdowymi do głównych obiektów.
Liczący 480 m długości, 8,3 m szerokości i 12 m wysokości schron tunelowy o grubości ścian 2 m, przeznaczony dla pociągu sztabowego, kształtem przypomina lekko wygiętego węża i przylega do zbocza. Ma ostrołukową konstrukcję, dzięki której w czasie bombardowania pociski ześlizgiwały się z obłych ścian. Aby zachować naturalne walory tego terenu, dodatkowo nad tunelem rozłożono siatkę, na której posadzono drzewa, co miało utrudnić zlokalizowanie tego obiektu. Tunel i pozostałe obiekty otoczono drutem kolczastym, uniemożliwiającym podejście.

Bramę wjazdową stanowiły dwuskrzydłowe wrota pancerne uruchamiane elektrycznie. Na drugim końcu tunelu znajdowała się ślepa ściana. Przez środek w specjalnym wgłębieniu biegł tor otoczony peronami. Szerszym peronem można było przejść do kilku różnej wielkości pomieszczeń, znajdujących się poniżej niego. Wewnątrz tunelu temperatura wahała się od 4 do 18 ºC, niezależnie do temperatury otoczenia. W maszynowni po drugiej stronie rzeki Stępinka skoncentrowano wszelkie niezbędne do funkcjonowania tunelu urządzenia: kotłownię, generatory prądu, stacje pomp, wentylatory, centralę łączności. Schron ten zamaskowano dachem, takim samym jak na okolicznych domach. Od strony Wiśniowej zbudowano bocznicę kolejową.
Nie ulega najmniejszej wątpliwości, co zresztą potwierdza dokumentacja fotograficzna drukowana w ówczesnej prasie, że 27-28 sierpnia 1941 r. tutaj właśnie miało miejsce spotkanie Hitlera z Mussolinim w związku z agresją na ZSRR. Druga dłuższa wizyta Hitlera przypadła jeszcze tego samego roku w październiku. Bywali tutaj również: Himmler, Keitel i Rommel, a także generałowie i marszałkowie Wermachtu.
Zmiany na froncie zmniejszyły zainteresowanie hitlerowców tym miejsce. Próbowano tutaj zlokalizować fabrykę zbrojeniową, a pod koniec 1944 r. funkcjonował w Stepinie zakład Kakadu nr 6000. Oddział AK uniemożliwił zniszczenie wycofującym się hitlerowcom tego kompleksu.

Po wojnie był tutaj skład sprzętu wojskowego, potem mieściła się Centrala Rybna, a po niej Spółdzielnia Kółek Rolniczych. Teraz własność gminy Frysztak, objęta Krajowym Programem Ochrony Zabytków Architektury Obronnej. Wszystkie obiekty przetrwały do dzisiaj w dobrym stanie i nadają się do zwiedzania.


Odwiedzone miejsca

niedziela, 2009-05-24
  • Stępina

Ostatnie wycieczki użytkownika

Pokaż więcej

Komentarze

2009-08-25 20:19:37
Polecam zwiedzanie Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego! Ekscytujące przeżycie. Warto wybrać się na dłużej i zwiedzić okolicę tj. np. Łagów Lubuski, Międzyrzecz :)
2009-08-06 11:09:55
Niesamowite miejsce, nie będę ukrywać, że takie miejsca zawsze mnie przyciągały, ale niestety jeszcze w tym schronie nie byłam:(
Newsletter Wypisz się z newslettera
Portal pozytywnych podróżników
Copyright 2005-2019
Znajdziesz nas na: