Jaskina Raj i zamek w Chęcinach

Jaskina Raj i zamek w Chęcinach, Michał Oki
Środek sierpnia 2008 roku, dzisiejszym naszym celem jest Jaskinia Raj oraz ruiny zamku w Chęcinach. Z noclegu w miejscowości Mójcza dojeżdżamy MPK do Kielc. Na dworcu dowiadujemy, się, że dzisiaj żaden PKS nie kursuje w tamtą stronę. Więc idziemy na busy. Na dworcu busów odnajdujemy odpowiedni w stronę Chęcin i w drogę.
Po około 10 km dojeżdżamy na miejsce tzn. 1,5 km od jaskini do przystanku, na którym wysiedliśmy. Idziemy kilka minut asfaltówką dochodząc do rezerwatu, który znajduje się w Świętokrzyskim Parku Narodowym. Drogowskazy prowadzą dokładnie do celu.
Bilety - wiedziałem, że trzeba robić rezerwacje telefoniczną, ale nie myślałem, że w środku tygodnia będzie taki ruch, więc wcześniejszej rezerwacji nie robiłem i to był błąd ( koniecznie zadzwońcie wcześniej).
Zachodzimy na miejsce około godziny 10, bilety dostaliśmy dopiero na godzinę 14,30 katastrofa 😢 Więc czekamy, pani w okienku zaproponowała żebym przed każdym wejściem grupy do środka jaskini przychodził i sprawdzał czy wszyscy są, ponieważ może się zdarzyć, że ktoś nie dojdzie i zwolnią się miejsca. Więc tak robiłem.
Co do jaskini to posiada ona długość korytarzy wynoszącej 240 metrów. Długość trasy turystycznej wynosi 180 metrów. Temperatura wewnątrz jaskini jest stała i wynosi 9 stopni. Korytarze powstały w dewonie ok. 350 mln lat temu. W późnym trzeciorzędzie i czwartorzędzie jaskinia powiększała się. Zamieszkiwana była przez neandertalczyków. W ciągu ostatnich tysięcy lat wejście do jaskini zostało całkowicie zasypane. Jaskinia Raj została odkryta w latach 1963/64. A udostępniona do zwiedzania w 1972 roku.
Jaskinię zwiedzamy w grupach do 15 osób tylko w obecności przewodnika. Grupy wpuszczane są do jaskini z częstotliwością, co 15 minut. Czas zwiedzania ok. 45 minut. Obowiązuje kategoryczny zakaz fotografowania i kamerowania.
Godzina 10.30 Pani w okienku informuje, że zwolniły się 2 miejsca. Co za szczęście zamiast czekać 4,5 godziny, czekaliśmy raptem 0,5.
Co do biletów cena 16 zł w okresie turystycznym w pozostałym okresie 11 zł.
Wchodzimy do jaskini przez pawilon a później przez sztolnię, gdzie zorganizowana jest wystawa muzealna. Można zobaczyć tu znalezione w namulisku krzemienne narzędzia pracy człowieka neandertalskiego z przed 50.000 lat, a także szczątki prehistorycznych zwierząt - mamuta, nosorożca włochatego, niedźwiedzia jaskiniowego. Odtworzone zostało obozowisko rodziny neandertalskiej z trzema naturalnej wielkości postaciami.
W jaskini wchodzimy do Komory Wstępnej, łączącej trzy ciągi korytarzy jaskini. Przez tą komorę została odkryta jaskinia. Wędrujemy po jaskini przechodząc z komory do komory. Kolejna - Komora Złomisk - jest największą salą w jaskini. Widać tu ogromne głazy, które oderwały się od stropu, a później zostały pokryte naciekami. Na uwagę zasługuje kolumna naciekowa o nazwie Harfa. Chodząc po jaskini zauważamy latające nietoperze, które naprawdę blisko ludzi przelatują czasami nawet czuć podmuch powietrza na twarzy. Przewodniczka powiedziała, że rzadkością są nietoperze o tej porze dnia. Mieliśmy szczęście i dodatkową atrakcję. Następnie 40 metrowy, sztuczny tunel rozszerza się i przechodzi do Sali Kolumnowej, w której znajdują się pełne uroku kolumny naciekowe i stalaktyty, w ścianach liczne skamieniałości koralowców, tzw. misy martwicowe i pola ryżowe. Przerzucony nad niewielkim jeziorkiem mostek prowadzi do Sali Stalaktytowej. Występują tu setki stalaktytów w rożnych stadiach rozwoju. Ich liczba sięga ponad 200 szt./m2. Na spągu występują stalagmity oraz nacieki zespolone, tworzące ciekawe formy. Kolejnym fragmentem jaskini jest Sala Wysoka ze stropem - 8 m ponad poziomem chodnika. Przechodząc dalej ponownie trafiamy do Komory Wstępnej, zamykając pętlę trasy turystycznej.
Pełni wrażeń po jaskini zmierzamy po pamiątki i dalej w trasę.
Wracamy tą samą trasą na przystanek, który znajduje się na drodze E762. Czekamy na kolejny bus do Chęcin (busy rzadko jeżdżą do Checin). Mamy fart, po 15 minutach czekania wsiadamy i jedziemy do Chęcin. Po około 5 km jesteśmy na miejscu. Wysiadamy na rynku Głównym. Z Chęcin wytyczone są szlaki piesze prowadzące m.in. na Górę Zamkową i do jaskini Raj. My wybieramy tą pierwszą.
W Chęcinach znajduje się wiele ciekawych obiektów architektonicznych np. późnogotycki kościół parafialny św. Bartłomieja, dawny zespół klasztorny franciszkanów, barokowy zespół klasztorny klarysek, dawny kościół szpitalny, dawna późnorenesansowa synagoga i inne.
Kierujemy się w górę do zamku, ścieżką Błędnego Rycerza, wstępujemy do kościoła św. Bartłomieja, przepiękne wnętrze. Dalej stromym podejściem dochodzimy do zamku. Po zakupieniu biletu 4 zł wchodzimy przez jedną z bram.