Zwierzyniec

Zwierzyniec, Michał Oki

Zwierzyniec jest miastem w woj. lubelskim, w powiecie zamojskim. W 2007 roku, miasto miało 3 351 mieszkańców. Położony jest nad Wieprzem, przy granicach Roztoczańskiego Parku Narodowego. Mieści się tutaj jego siedziba, w dawnym zabytkowym pałacu Ordynacji Zamojskiej. Zwierzyniec jest ważnym i licznie odwiedzanym ośrodkiem turystyczno-wypoczynkowym na Roztoczu. 3 km od Zwierzyńca przebiega granica pomiędzy Roztoczem Środkowym a Roztoczem Zachodnim.
Głównym naszym celem było zwiedzenie kościoła "na wodzie" oraz "zdobycie" wzniesienie Bukowa Góra o wysokości 310 m n.p.m., znajdujące się w obszarze ochrony ścisłej Roztoczańskiego Parku Narodowego.
Samochód zostawiliśmy na parkingu przed starym młynem obecnie restauracją, z stamtąd zaczęła się nasza wycieczka po Zwierzyńcu.
Idąc bulwarem mijamy stary, ordynacki młyn, z którego okien roztacza się widok na staw kościelny z usytuowanym na nim zabytkowym barokowym kościołem "na wodzie", obok młyna znajdują się stare pompy, koło wodne i inne zabytkowe urządzenia.
W parku za młynem stoi jedyny w Europie, pomnik umieszczony dla uczczenia zwalczenia szarańczy, podczas jej nalotu na miasto w 1711 roku.
Z daleka widać kościół "na wodzie" św. Jana Nepomucena, wzniesiony w latach 1741- 47 wg projektu Columbaniego z dojściem przez most. Kościół wzniesiony z fundacji Tomasza i Teresy z Michowskich Zamoyskich, początkowo używany jako kaplica z czasem powiększony o boczne skrzydła. W szczególności warte zobaczenia są XVIII-wieczne polichromie Łukasza Smuglewicza oraz barokowa fasada. Przed kościołem stoi drewniana dzwonnica wybudowana na początku XX wieku oraz kamienna figura Matki Boskiej z Lourdes z 1905 roku (niestety w złym stanie obecnym).
Idąc dalej, po drodze mijamy Zespół Zarządu Ordynacji Zamojskiej kompleks zabudowań (gmach główny, budynek boczny, budynek boczny tzw. "Prałatówka", oficyna pn. i zach.) z początku XIX wieku.
Spragnieni w chodzimy na teren browaru Zwierzyniec utworzonym w 1806 roku, produkcja złotego trunku trwa do dzisiaj. Ceny zaskoczyły nas nie mile (sądziłem, że przy browarze ceny będą hurtowe). Pragnienie zaspokoiliśmy źródlaną wodą 🙂
Dochodzimy do Zespół Rezydencji Plenipotenta Ordynacji Zamojskiej z 1890 roku, obecnie siedziba RPN. Jest to piękna modrzewiowa, piętrowa willa, zbudowana w stylu uzdrowiskowym.
W końcu dochodzimy do szlaku zielonego a raczej ścieżki przyrodniczej na Bukową Górę, tylko jeszcze w kasie na parkingu przed Ośrodkiem Edukacyjno-Muzealny RPN kupujemy bilet wstępu za 2 zł (ulgowy).
Wzniesienie znajduje się w rezerwacie przyrody Bukowa Góra, na obszarze ochrony ścisłej Roztoczańskiego Parku Narodowego. Bukowa Góra ma 310 m n.p.m. Przed wejściem trwały prace nad budową bramy wjazdowej, dalej kamieniarz tworzył kolejną figurę z kamienia. Po przejściu 300 metrów dochodzimy do skrzyżowania, na którym możemy sobie obrać kierunek wędrówki na Stawy Echo, na Piaseczną Górę i na Bukową Górę. Tutaj znajduje się pomnik Pamięci Poległych Leśników. Wybieramy Bukową Górę.
Tutaj chcę podkreślić, że oznaczenia w RPN są mylące zamiast 800 metrów na Bukową Górę przeszliśmy ponad 1500 metrów, brak oznaczeń na drzewach, co 400 metrów był tylko słupek z numerkiem, złe oznakowanie na terenie RPN, brak tablic informacyjnych, zalecam zabranie mapy.
Po około 40 minutach jesteśmy na górze. Podziwiamy ogromne stare drzewa jodłowo - bukowe, nie, które powalone i spróchniałe inne silne i mocne. Podążając dalej wąską ścieżką dochodzimy do punktu widokowego. Widok rozciągający się z Bukowej Góry na pobliskie tereny Roztocza Środkowego oraz na położoną w malowniczym wąwozie wieś Sochy. Z stąd widać całe piękno Roztocza.
Odpoczynek, posiłek, kilka fotek i wracamy tą samą drogą. Ogólnie na trasie było bardzo mało osób, więc w ciszy mogliśmy zobaczyć różne małe zwierzęta i owady.
Wróciwszy do skrzyżowania mamy jeszcze czas na zwiedzenie Piasecznej Góry. Na Piaseczną Górę prowadzi żółty szlak. Tak jak wcześniej oznakowań prawie nie było albo były mylące. Góra okazała się łatwiejsza do zdobycia, chociaż miała tylko o 12 metrów wysokości mniej od Bukowej Góry. Cechą tego wzniesienia jest rozległa polana, znajdująca się na północno-wschodnim zboczu góry, tutaj również znajduje się punkt widokowy, skąd roztacza się widok na Zwierzyniec oraz wzgórza Roztocza. Wracamy do Zwierzyńca żółtym szlakiem (około 1500 metrów).
Jeszcze posiłek w starym młynie i na tym skończyliśmy naszą wizytę w urokliwym mieście Zwierzyniec.