Zabytkowa Kopalnia Srebra w Tarnowskich Górach, Muzeum Górnicze oraz Skansen Maszyn Parowych

2009-06-03
2009-06-03 18:14:42
Avatar użytkownika
MM Krajtroter 4080 kilometrów
Kopalnia jest unikatowym w Europie skansenem górnictwa kruszcowego. Zabytkową Kopalnię Srebra można zwiedzać: - codziennie od poniedziałku do niedzieli w godz. od 9:00 do 15:00 - czerwiec, lipiec, sierpień od poniedziałku do piątku w godz. od 9:00 do 15:00, a w soboty i niedziele od 9:00 do 17:00 Kopalnia jest nieczynna: 1 stycznia, pierwsze święto Wielkanocne, Święto Bożego Ciała, 1 i 11 listopada, 24-26 grudnia, 31 grudnia. Trasa dostępna dla osób niepełnosprawnych.
Parowóz wąskotorowy z wagonem, rok budowy 1953.  Chodnikiem transportowym podążamy aż do podszybia szybu „Anioł” Parowóz wąskotorowy z wagonem platformą z 1953r wyprodukowany przez Fabrykę Lokomotyw w Chrzanowie. Zjazd w głab kopalni- 40 m pod ziemię. Staranne wykonanie podsadzki zapewniało zachowanie jej w stanie nieuszkodzonym do dnia dzisiejszego. Resztki kopalnianych maszyn wyciągowych. Kaszty ułożone z drewna podtrzymujące strop. Walec drogowy parowy, rok budowy 1928. Szyb „Żmija” pełni rolę szybu wentylacyjnego.  Ten parowóz to najcenniejszy eksponat w skansenie. Austriacki tendrzak z roku 1910 o bardzo archaicznej konstrukcji. Wagon cysterna 1884 r. 27o metrowy odcinek pokonuje się na łodziach. Głębokość koryta chodnika wodnego wynosi około 80 cm Szybu„Szczęść Boże” zachowany w starej oryginalnej szacie, z zawieszonym kubłem wyciągowym. Narzędzia pracy górników z XVIII wieku. W zachowanych w pierwotnym stanie wyrobiskach można zobaczyć dawne stanowiska robocze gwarków, wyposażone w oryginalne urządzenia i narzędzia pracy. fragment podziemi dawnych kopalni ołowiu i srebra (XVI-XIX w.) Parowóz wąskotorowy- typ Ryś. Długość trasy turystycznej to 1700 m Komora \ Maszyna parowa napędzająca ekshaustor - rok budowy 1900. Skansen Maszyn Parowychi gromadzi przykłady maszyn parowych stosowanych jako napęd w zakładach przemysłowych jak i poczciwe ciuchcie. Maszyna wyciągowa typ bębnowy, rok budowy 1887. W głębi komory znajduje się unikalne małe jeziorko oraz resztki galeny. Ekspozycji komorowej towarzyszą pozostawione narzędzia oraz sterta urobionej rudy ołowiowej. Kocioł parowy stojący, rok budowy 1926. . W celu wzmocnienia warstw stropowych zastosowano obudowę kotwową. Ekspozycja przybliżająca historię górnictwa. Komora „Srebrna” o powierzchni 500 metrów kwadratowych jest zachowana w stanie pierwotnym z odtworzonym stanowiskiem pracy gwarków. Szyb Anioł Kocioł lokomobilowy, rok budowy 1910.
Avatar użytkownika
MM Krajtroter 4080 kilometrów

Komentarze

Nie znalazłem żadnych postów w tym temacie. Kliknij tutaj by dodać pierwszy
Newsletter Wypisz się z newslettera
Znajdziesz nas na:
PolskieSzlaki.pl - polskie atrakcje - popularny portal turystyczny tworzony od 15 lat przez aktywną rodzinkę złożoną z mamy, taty i trzech córek. Sercem Polskich Szlaków jest blog z ciekawymi wpisami i fotorelacjami z wypraw oraz opisy atrakcji turystycznych w Polsce z pięknymi zdjęciami. Na przyjaznym Forum mamy 48 tys. postów. W sezonie notujemy 50 tys. Użytkowników na dzień, poza sezonem około 10 tys. Na profilu facebookowym mamy blisko 25 000 polubień, a na Instagramie ponad 2 300 Obserwujących.
Dreptamy.pl - wszystkie nasze wycieczki po Polsce
Copyright 2005-2021