Rozlewisko Dunajca i zarys Pienin., Janek

14. Wycieczka na Turbacz od Kowańca

2009-05-09
2009-05-09 19:03:49
Janek Krajtroter 9558 kilometrów
Gorce to niewielka, ale malownicza grupa górska w Beskidach Zachodnich z najwyższym szczytem Turbaczem / 1311m n.p.m. / zaliczonym do Korony Gór Polskich. Gorce są stosunkowo dobrze zalesione i posiadają charakterystyczne kopulaste szczyty

Wędrówkę zaczynamy żółtym szlakiem od malowniczo położonej małej miejscowości koło Nowego Targu - Kowańca idąc początkowo wąskim asfaltem bardzo ostro pod górę, aż do końca miejscowości. Dalej idziemy lasem aż do Bukowiny Miejskiej / 1143m n.p.m. /, skąd rozciągają się wspaniałe widoki na Średni Wierch, Solnisko i Jaworzynę Obidowską.
Mijamy po drodze z prawej strony szlaku widoczny już z daleka okazały ołtarz myśliwski
Idąc dalej dochodzimy do Polany Rusnakowej, na której znajduje się Kaplica Matki Boskiej Królowej Gorców, zwana także Kaplicą Papieską. została ona wybudowana w 1979roku.
Słynie ona z organizowanych corocznie od 1082roku zawsze w drugą niedzielę sierpnia Święta Gór.
Wielokrotnie swe slynne kazania wygłaszał tutaj nieżyjący już, a pochodzący z pobliskiej Łopusznej ks. Józef Tischner.
Stąd już parę minut marszu do Schroniska PTTK na Turbaczu.
Dochodzimy do Hali Długiej i wyłania się nam z lasu okazały kamienny budynek cały kryty gontem. To schronisko PTTK na Turbaczu /1260m n.p.m./ z ponad 100 miejscami noclegowymi.
Po posiłku i krótkim wypoczynku kierujemy się w drogę powrotną, tym razem szlakiem zielonym przez Bukowinę Waksmudzką,także do Kowańca.
Znajdują się na tej trasie liczne polany z szałasami pasterskimi i bardzo dużą ilością domków letniskowych / od prowizorycznych i zaniedbanych do bardzo okazałych i zadbanych /.
Naszą uwagę przyciągają także do siebie liczne bogato zdobione i ukwiecone kapliczki przydrożne
Idąc prze Polanę Sralówki pośród licznych dacz i domków letniskowych dochodzimy do Polany Brożek, gdzie znajduje się sanktuarium poświęcone św. Maksymilianowi Kolbe.
postawione przez śp.Stefana Mrugałę.
Znajdują się tutaj trzy krzyże stylizujące pomnik gdańskich stoczniowców.
Dalej idziemy w dół przez świerkowy las do Polany Upłaz.
Z Polany Upłaz przez most u zbiegu dolinek Wielkiego i Małego Kowańca dochodzimy do końca naszej wycieczki, czyli spowrotem do Kowańca, prawie w tym samym miejscu gdzie wyruszaliśmy.
Pogoda nie była zbyt łaskawa do robienia zdjęć widokowych więc warto tę trasę powtórzyć przy lepszej pogodzie, co zamiarujemy niebawem.

Szałas pasterski Tablica na ołtarzu myśliwskim. Domek letniskowy na wzniesieniu. Rozlewisko Dunajca. Zaniedbany szałas pasterski. Ołtarz myśliwski. Przydrożna kapliczka. Kolejna bogato zdobiona kapliczka. Panorama Nowego Targu. Zaniedbany domek letniskowy. Bok kaplicy. Na Polanie Brożek przed zejściem do Kowańca. Nowy okazały domek letniskowy przy szlaku. Domki letniskowe. Tylna część kaplicy. Figurka przy sanktuarium. Na pierwszym planie Kowaniec a w oddali Nowy Targ. Mniej okazałe domki letniskowe. Bok kaplicy. Pamiątkowa tablica ku czci budowniczego sanktuarium. 14. Wycieczka na Turbacz od Kowańca Okazała dacza. Figury przy kaplicy. Jeden z krzyży okazałego pomnika. Kapliczka przy szlaku. Sanktuarium św.Maksymiliana Kolbe. Kapliczka przy szlaku. Ruszamy w drogę powrotną. Stylizowany orzeł na drzwiach kaplicy. Polana Brożek. Rozlewiska Dunajca. Kaplica Papieska. Domki letniskowe. Rozlewiska Dunajca i zarysy Pienin. Kaplica Matki Boskiej Królowej Gorców na Polanie Rusnakowej. Budowa okazałej kolejnej daczy. Rozlewiska Dunajca i zarysy Pienin. Polana Rusnakowa. Okazała dacza. Tablica ze szlakami turystycznymi. Polana Rusnakowa. Kapliczka przydrożna. Odpoczynek przy schronisku. Panorama z Bukowiny Miejskiej. Domki letniskowe na Polanie Sralówki. Schronisko PTTK na Turbaczu. Wracamy do Kowańca. Panorama Jaworzyny Obidowskiej. Okazała letniskowa dacza na Polanie Sralówki. Schronisko PTTK na Turbaczu. Kolejna malownicza kapliczka Panorama w stronę Klikuszowej. Kapliczka przydrożna.
Janek Krajtroter 9558 kilometrów