Sprawdź nasz projekt Jurajskie Szlaki Jesienne
Muzeum EKD/WKD, Monika Rode

Muzeum EKD/WKD

2009-05-09
2009-05-03 23:23:56
Avatar użytkownika
Monika Rode Krajtroter 2501 kilometrów
Izba tradycji EKD/WKD mieści się w moim mieście Grodzisk Mazowiecki 🙂od 2002r. Izba Tradycji EKD/WKD dostępna jest dla zwiedzających: - w środy w godzinach od 9:00 do 13:30 - w niedziele w godzinach od 11:30 do 14:30. Ceny biletów: - normalny 3,00 zł - ulgowy 1,50 zł Najłatwiej dojechać tu wkd do stacji końcowej Grodzisk Radońska.Obok budynku kasy i poczekalni po lewej stronie zobaczymy budynek muzeum i zajezdnię pociągów to tu... Wchodzimy,kupujemy bilety i patrzymy w przeszłość...Pan kustosz a zarazem wielbiciel kolei,wagoników,konstruktor potrafi opowiadać,opowiadać i oprowadza po wystawie. Wystawa obejmuje 75-lecie działalności linii i dzieli się na następujące działy: -Okoliczności powstania EKD -Budowa linii EKD z Warszawy do Grodziska -Dwudziestolecie międzywojenne -II Wojna Światowa -Odbudowa zniszczeń wojennych -Eksploatacja linii w latach 1948 – 2002 -"WUKADE" dokąd zmierzasz ? Izba Tradycji posiada w swoich zbiorach liczne eksponaty i pamiątki takie jak: zdjęcia i dokumenty związane z działalnością EKD/WKD, bilety, akcesoria pojazdów szynowych, przedmioty wyposażenia technicznego, modele taboru czy makiety stacji i budynków. Wśród cennych zbiorów zgromadzonych w salach Izby znajdują się: deska biletowa konduktora z lat 1939-1944(foto), model koła jezdnego z 1927r., hełm strażacki z 1939r., płyty chodnikowe z napisem EKD (1926r.), berła, fragment słupa trakcyjnego (1936r.) oraz zegarek motorniczego z lat trzydziestych.... Wiele starych zdjęć,map,dwie makiety kolei naprawdę robią wrażenie!ile trzeba było włożyć pracy czasu,cierpliwości aby wykonać takie małe wagoniki,całą zajezdnię.Fajnie bo makieta jest ruchoma!Przy wejściu do 1salki po lewej stronie znajdują się zdjęcia!Przyjrzyjcie się im dokładnie.To ważne ... a na koniec?wychodzimy na zewnątrz na plac zajezdni.Tutaj pod osłoną stoi..."babcia" wagon silnikowy EKD, produkcji angielskiej z 1927 roku z zachowanymi elementami z tego okresu."Babcia" ze zdjęć🙂jest pięknie odrestaurowana a nawet uruchamiana okresowo dla zwiedzających. Po zakończeniu zwiedzania Izby Tradycji zapraszam do pospacerowania po Grodzisku,zajrzyjcie do Radogoszczy-wystawy obrazów,salka Józefa Chełmońskiego,historia miasta, odwiedźcie też Centrum Kultury,zapraszam na deptak...(więcej w mojej wycieczce "spacerkiem po Grodzisku") Mała podpowiedź,przyjedźcie w środę najpierw do muzeum,możecie następnie pospacerować po Grodzisku a po godz.16zapraszam do multimedialnej sali historii miasta w Centrum Kultury-na IIp.wejście B.(ul.spółdzielcza-wszyscy wiedzą gdzie jest ten budynek-to nie będzie problemu z trafieniem🙂 Możecie dużo zobaczyć podczas jednego dnia.A wieczorem możecie zajrzeć do kina,które ma największy ekran w Polsce(też w Centrum Kultury-na parterze)...

A teraz trochę historii związanej z EKD-elektryczne koleje dojazdowe:


Pierwsza w Polsce normalnotorowa kolej elektryczna. Zbudowana przez koncern "Siła i Światło" w porozumieniu ze Stanisławem Lilpopem - właścielem majątku Podkowa Leśna. Pierwotnie kolej miała biec w kierunku Piaseczna, jednakże sprzeciw Ksawerego Branickiego - właściciela lasów Kabackich, spowodował zmianę planów. Podobnie księżna Radziwiłłowa - właścicielka lasów Młochowskich, sprzeciwiła się poprowadzeniu EKD do Nadarzyna.

Ostatecznie linia została poprowadzona następującą trasą: przystanek końcowy na Nowogrodzkiej przy Marszałkowskiej - Nowogrodzka - Tarczyńska - Niemcewicza - Szczęśliwicka - ... - Tworki - Komorów - Podkowa Leśna - Grodzisk Mazowiecki.

Na terenie Warszawy EKD funkcjonowała na zasadzie tramwaju. Od strony technicznej EKD jest w pewnym sensie tramwajem - rozstaw szyn ma zgodny z rozstawem kolejowym, ale napięcie w sieci takie jak w sieci tramwajowej: 600V.

W późniejszym okresie zbudowano odgałęzienie do Włoch (1932 - ulicą Popularną, przystanek na Śląskiej), przedłużono trasę w Grodzisku do stacji PKP (1934 - obecnymi ulicami: Radońska - Sienkiewicza - 11 listopada - stacja PKP), poprowadzono odgałęzienie z Podkowy do Milanówka (1936 - ulicą Grudowską do stacji PKP).

Zrezygnowano z budowy linii do Żyrardowa, rozpoczęto natomiast przygotowania do zbudowania połączenia Grodziska z Mszczonowem i Błoniem. (niestety niezrealizowane-czasy wojny zmieniły wszystkie plany)

Po wojnie przemianowana na Warszawską Kolej Dojazdową, od lat 50-tych rozpoczyna się powolny proces skracania linii - zostają zlikwidowane odcinki miejskie w Grodzisku i Milanówku, odgałęzienie do Włoch. W Warszawie stacja końcowa zostaje przeniesiona w okolice Chałubińskiego (obok szkoły na rogu E.Plater), a potem cała trasę przeniesiono do wykopu kolei średnicowej.

Historia ekd/wkd jest długa i burzliwa,dlatego warto zajrzeć do Izby Tradycji i samemu się przekonać czym jeździli,czym się fascynowali nasi dziadkowie...



\ historia \'babci\' \'babcia\' stare bilety historia ekd ekd \'37r. ekd \'40
Avatar użytkownika
Monika Rode Krajtroter 2501 kilometrów

Komentarze

Nie znalazłem żadnych postów w tym temacie. Kliknij tutaj by dodać pierwszy
Newsletter Wypisz się z newslettera
Znajdziesz nas na:
PolskieSzlaki.pl - polskie atrakcje - popularny portal turystyczny tworzony od 15 lat przez aktywną rodzinkę złożoną z mamy, taty i trzech córek. Sercem Polskich Szlaków jest blog z ciekawymi wpisami i fotorelacjami z wypraw oraz opisy atrakcji turystycznych w Polsce z pięknymi zdjęciami. Na przyjaznym Forum mamy 48 tys. postów. W sezonie notujemy 50 tys. Użytkowników na dzień, poza sezonem około 10 tys. Na profilu facebookowym mamy blisko 25 000 polubień, a na Instagramie ponad 2 300 Obserwujących.
Dreptamy.pl - wszystkie nasze wycieczki po Polsce
Copyright 2005-2020