Ziemia łódzka: Wolbórz, Spała, Inowłódz, Poświętne

Studzianna, tomtur

Ruszamy zwiedzać nasze łódzkie okolice, Tym razem bliższe i ciut dalsze okolice słynnej z dożynek prezydenckich Spały. Baza wypadowa to agroturystyka w Bogusławicach (stadnina  ogierów ) pod Wolborzem.  W  Wolborzu ciekawe jest zabytkowe i nieczęsto spotykane założenie urbanistyczne starej części Wolborza – w formie tak zwanej owalnicy umiejscowionej w widłach dwóch rzek, Moszczanki i Wolbórki, pomiędzy którymi położona jest najstarsza część Wolborza.  Jest tu zespół pałacowo-parkowy biskupów kujawskich,  kolegiata pod wezwaniem św. Mikołaja (pierwotna drewniana pochodziła z 1150 r), Jest też Pożarnicze Centrum Historyczno-Edukacyjne Ziemi Łódzkiej. W sumie byliśmy tylko w kolegiacie oraz w małych marketach z bardzo życzliwą obsługą. Gnało nas na zwiedzanie.

Wolbórz, tomtur

Pojechaliśmy do zachwalanej Spały. Tu niestety rozczarowanie. Małe to, turystów bardzo dużo, no wręcz za dużo.Owszem ładny jest drewniany kościółek w stylu polskim  wybudowany w 1923 r. Obok park w stylu angielskim z wieloma ciekawymi okazami drzew i fontanną. Rezygnujemy z obejrzenia żeliwnego pomnika żubra, który pierwotnie stał w Białowieży, po czym po wywiezieniu do Moskwy , trafił przed Zamek Królewski w Warszawie. Na polecenie prezydenta Mościckiego został przewieziony do Spały.

Spała, tomtur

Zrezygnowaliśmy też z Ośrodka Przygotowań Olimpijskich i po odpoczynku  nad Pilicą ruszyliśmy dalej. Nie skusił nas też słynny bunkier Konewka. Z wielką przyjemnością jechaliśmy przez kompleks lasów spalskich. Krótki postój w Inowłodzu, między innymi by skorzystać z ... bankomatu i dalej proszę szanownej dwuosobowej wycieczki. A Inowłódz to gmina wiejska, wg danych z 2004 zamieszkiwana przez 3870 osób. Bardzo duże wrażenie zrobił na nas zespół klasztorny Filipinów w Studziannie. Wzniesiony w latach 1688-1724 kościół na planie krzyża to jeden z najpiękniejszych barokowych kościołów ziemi łódzkiej.

Studzianna, tomtur

Jako potencjalni architekci są wymieniani Tylman van Gameren lub F. Solari bardzo wtedy w Polsce znani. Wnętrze bazyliki może pomieścić około 3000 osób. Istotna niedogodność to TIRy często pod kościołem przejeżdżające. A bardzo miłym akcentem była  rozmowa z Panią pomagającą w małym Domu Pielgrzyma. Efekt spotęgowany rewelacyjnym smakiem pomidorów kupionych  z ogródka siostry tejże Pani. Tak to wiele różnych wrażeń przy okazji zwiedzania wsi i malutkich miasteczek. I nocleg też w agroturystyce na wsi. Z małym ogródkiem, polami wokół, małym lasem, dwoma psami i uroczymi Gospodarzami

, tomtur
Bogusławice, tomtur
2019-08-06

12 listopad 2020 21:43

[cytuj autor='allie'] Podobnie jak Marian nie znam tych terenów zupełnie, choć szeroko pojęte okolice Łodzi mieliśmy w tym roku "na radarze". No ale trzeba było dokonać jakiegoś wyboru i padło (trochę przypadkiem) na inne rejony. [/cytuj]

To jest dylemat nas wszystkich. W Polsce mamy bardzo dużo ciekawych miejsc do zobaczenia. Tylko na które się zdecydować? Ja za dwa lata i cztery mies.  będę emerytem to jak zdrowie pozwoli może więcej będziemy jeździć?

12 listopad 2020 21:36

[cytuj autor='marian'] Ziemia łódzka mi nie tak daleka, a tak mało znana. Muszę to zmienić. [/cytuj]

Jeśli masz w miarę blisko to warto co nieco z łódzkiego zobaczyć

12 listopad 2020 20:18

11 listopad 2020 21:20

Ziemia łódzka mi nie tak daleka, a tak mało znana. Muszę to zmienić.

10 listopad 2020 21:33

[cytuj autor='Mariusz'] Fajna wycieczka. W Poświętnem nie byłem, więc mam kolejny cel dla mojej wiernej Meridy 🙂 Co do Spały, miałem dokładnie te same odczucia. Natomiast zachęcam do obejrzenia bunkra w Konewce (szczególnie w upalne dni - panująca tam temperatura jest wtedy wyjątkowo sympatyczna). Niedaleko są Niebieskie Źródła (w Tomaszowie Mazowieckim), jak nie byłeś, zachęcam serdecznie. [/cytuj]

O Konewce trochę słyszeliśmy ale za bunkrami to my tak średnio. Jeśli chodzi o skromne wnętrza to bardziej do nas przemawiają kościoły romańskie. Sprawa indywidualna. Do Niebieskich Źródeł, z racji bliskiej odległości, to póki co jesteśmy na etapie wiecznego wybierania się.  A jeżeli masz Meridę ciut bardziej wypasioną to możliwe, że mając tylko 1 parę kół jest więcej warta od naszej pełnoletniej Corsy. Ale auto ma jeździć do przodu, gdy potrzeba do tyłu i regularnie na boki

10 listopad 2020 18:51

10 listopad 2020 10:16

[cytuj autor='Maciej A'] Z tych miejsc widziałem tylko Wolbórz dawno temu. Ech "Moja" Ziemia Łódzka. Ciekawostka taka, niedaleko Wolborza w Lubiatowie znajduje się niszczejący dzisiaj zabytkowy dworek z parkiem. Kiedyś znajdowała się tam szkoła podstawowa w której uczyła bliska mi rodzina, jednocześnie zamieszkując w tym Dworku. Często odwiedzaliśmy z moim Tatą. Z tego co wiem, to później po zlikwidowaniu szkoły dworek przeszedł w czyjeś prywatne ręce, aktualnie niszczeje i jest wystawiony na sprzedaż. [/cytuj]

Przykro z tymi niszczejącymi zabytkami. To problem spotykany jak Polska długa i szeroka.

A pokazane tu miejsca warto zobaczyć. Nr 1 to barokowa bazylika w Studziannie (Poświętnem/tnej?).

Inowłódz: kościół św. Idziego z XII wieku,  ruiny zamku króla Kazimierza Wlk z XIV w

wspomniana Spała , rezerwat Niebieskie Źródła w Tomaszowie Maz. i jeszcze parę miejsc by się znalazło

10 listopad 2020 08:52

Z tych miejsc widziałem tylko Wolbórz dawno temu. Ech "Moja" Ziemia Łódzka.

09 listopad 2020 21:08

[cytuj autor='tomtur'] Warto się wybrać. Tam też organizują spływy kajakowe i jest gdzie pojeździć rowerem🙂.  Pobliski Inowłódz ma więcej zabytków od Spały. Lasy spalskie są bardzo atrakcyjne.  Za Tomaszowem Maz. macie  Jezioro Sulejowskie, Swoją drogą to ja znam tylko niektóre miejsca z Wam bliższej Jury. [/cytuj]

Dzięki za info 🙂

09 listopad 2020 20:34

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk'] Takie łódzkie ciekawostki, inne rejony niż my w tym roku w tym województwie zwiedzaliśmy 🙂 Nie znam kompletnie tej Spały, tylko z piosenki znam tą nazwę 🙂 [/cytuj]

09 listopad 2020 20:06

09 listopad 2020 13:27

[cytuj autor='tomtur'] Ziemia łódzka jest płaska i nie ma aż  tylu cennych  zamków, pałaców i kościołów co Dolny Śląsk ale zawsze coś ciekawego się znajdzie. Ta bazylika Filipinów w Studziannej (Poświętnem) bardzo, bardzo ładna .  Ważne by jak najczęściej wyruszać na wszelkiego rodzaju choćby małe wyprawy.  Nawet spacer po lesie to piękna rzecz. Spalskie lasy są urocze, długi ciąg lasów za Sulejowem, Żarnowem, bliżej Kielc to piękność a lasy za Sandomierzem tak bliżej Biłgoraja bodaj, w zeszłym roku nas zachwyciły.Edytowano: 2020-11-09 13:07:54 [/cytuj]

Tak, zgadzam się z Toba w 100% Też lubię sobie zerknąć to tu to tam do lasu czy do jakieś mniejszej miejscowości. Np. w sobotę byłem na grzybach w Przemkowskim Parku no i jest fajnie. Tyle tylko grzybów słabo, chyba wszystko mi wyciachali 🙂🙂🙂