Mniej znana Małopolska - Koskowa i Zamek w Suchej Beskidzkiej

Koskowa Góra

Całkowicie przypadkiem rok temu natknęłam się w Internecie na informacje o Koskowej i zobaczyłam piękne zdjęcia stamtąd. Od razu zrodził się w mojej głowie plan, żeby tam ruszyć, ponieważ na Koskową prowadzi droga asfaltowa, więc to dla nas łakomy kąsek. Dzieci się bardzo nie zmęczą, a my zobaczymy góry. Wilk syty i owca cała 🙂 Jak się ma dzieci, to trzeba kombinować 😉 A od planu już niedaleko do realizacji!

Kaplica na przełęczy

Koskowa - co to takiego?

No więc kiedy lato nadeszło, to szukałam tej okazji, żeby na Koskową się wybrać. Przyszła 25 lipca 2020. To urodziny mojej Mamy, siedzieliśmy rodzinnie w Ślemieniu i planowaliśmy wieczorny kociołek, ale cały dzień w jednym miejscu to nam ciężko wysiedzieć, więc to była ta okazja! Dzieci wolały zostać z Dziadkami, my natomiast ruszyliśmy w drogę.

Ale do brzegu! Koskowa Góra to szczyt, ma wysokość 866 m n.p.m. i stanowi najwyższą górę pasma Koskowej Góry w Beskidzie Makowskim. Można na nią podążać żółtym szlakiem z Makowa Podhalańskiego, ale my samochodem pomknęliśmy dalej, żeby szybciej cieszyć się widokami górskimi i wrócić na robienie kociołka 🙂 Koskowa wznosi się pomiędzy miejscowościami Bogdanówka i Bieńkówka i właściwie wjedziesz drogą asfaltową pod sam szczyt, bo jest on płaski i rozległy.

Koskowa Góra

My zatrzymaliśmy się na przełęczy między Koskową Górą a Parszywką, niedaleko kapliczki. To bardzo urokliwe miejsce, roztaczają się stąd szerokie panoramy, w różne strony. Szczyty nie są bardzo wysokie, ale to bardzo przyjemne miejsce na miły spacerek, nawet z wózkiem, a najlepiej nosidłem, ale bez wyczerpujących podejść i długich wędrówek. Nam spacer dookoła pętelką na szczyt i powrót do samochodu zajął około godzinki. Co widzieliśmy, to nasze 🙂

Sama kapliczka pochodzi z około 1910 roku, a ufundowana została przez Jana Koska. Kapliczka jest kamienna, ale pokryta gontem, w środku zobaczyć można figurę Chrystusa upadającego pod krzyżem po raz trzeci. Jeśli wierzyć legendzie, miała ta figura trafić do Kalwarii Zebrzydowskiej, ale woły ją wiozące zatrzymały się w tym miejscu i nie chciały ruszyć dalej. Poczytując to za Bożą wolę, ludzie wystawili tu kapliczkę i umieścili w niej rzeźbę.

Stąd można podążyć na szczyt Koskowej, a on właściwie jest najmniej widokowy. Stoi tu słup, a ścieżka wiedzie ku wieży przekaźnika telekomunikacyjnego. To za nią rozciągają się najprzyjemniejsze widoki, które przypomniały mi nieco skromniejszą wersję Hali Gąsienicowej w Tatrach! Cóż, może mam tylko bujną wyobraźnię i dużą tęsknotę za Tatrami, ale właśnie takie było moje skojarzenie 🙂

Pod samym szczytem Koskowej, na wysokości 800–830 m n.p.m. stoją zabudowania należące do miejscowości Bogdanówka. Są najwyżej położonymi zabudowaniami w całym regionie. Nie powiem, ładne miejsce do zamieszkania, z pewnością niełatwe zimą 🙂

Koskowa Góra

Tak sobie wędrując tym płaskim wierzchołkiem Koskowej zobaczysz po północnej stronie wzgórza w okolicach Kalwarii Zebrzydowskiej, garby Pogórza Wielickiego, a nawet próg mojej Jury 🙂 Na wschodzie pojawia się grzbiet Kotonia, Pasmo Łysiny i wierzchołki Beskidu Wyspowego. Południe to oczywiście Tatry, a bardziej na zachód dumnie góruje ponad innymi szczytami Babia Góra - królowa Beskidów! Jeszcze bardziej za zachód pojawiają się szczyty Beskidu Śląskiego, a widok zamyka zalesiony masyw Beskidu Małego. Kiedyś zobaczyłbyś całą tą panoramę z jednego miejsca, ale teraz szczyt zarasta i widok jest trochę rozczłonkowany. Wieża widokowa zmieniłaby tą sytuację 😉

Zamek w Suchej Beskidzkiej

Wracając z Koskowej do Ślemienia, przejeżdża się przez Suchą Beskidzką, niemal pod samym zamkiem. A że dawno do niego nie zaglądaliśmy, to wstąpiliśmy na chwil kilka. Jest ładnie odremontowany, oferuje Muzeum Miejskie, Punkt Informacji Turystycznej i piękny, zabytkowy park.

Suski zamek to wspaniała, renesansowa budowla, dawna magnacka rezydencja kolejnych właścicieli dóbr suskich: Castiglione-Suskich, Komorowskich, Wielopolskich, Branickich i Tarnowskich. Zamek, jak kilka innych w Polsce, nazywany bywa "Małym Wawelem" z racji podobieństwa dziedzińca z krużgankami do zamku królewskiego na Wawelu. Dawniej  południowe skrzydło zamku kryło bardzo bogate zbiory biblioteczno-muzealne Branickich, a później Tarnowskich. Spis z 1932 roku mówi o 55 tysiącach woluminów!

Niestety w czasie II wojny światowej spora część tych zbiorów uległa zniszczeniu, a reszta została rozproszona. Dziś dzieła z suskiej biblioteki w postaci książek, grafik czy obrazów oglądać można w Bibliotece Jagiellońskiej, w krakowskich muzeach, np. na Wawelu oraz w Bibliotece Narodowe w Warszawie.

Dziś zamek w Suchej Beskidzkiej należy do miasta, stoi niedaleko centrum, w otoczeniu przyrody, pod górą Jasień, niedaleko miejsca, gdzie Stryszawka uchodzi do Skawy. Warto odwiedzić to miejsce będąc w okolicy! Zamek nie jest bardzo popularny, zwykle jest tutaj spokojnie, to mniej uczęszczana okolica Małopolski, podobnie jak Koskowa Góra, natomiast absolutnie nie pozbawiona uroku 🙂 Byliście? Podobało Wam się?

Zamek w Suchej Beskidzkiej

Informacje praktyczne

Koskowa Góra to miejsce dostępne dla wózków. Bez problemu wjedziesz tu samochodem, a na miejscu, np. na przełęczy koło kapliczki znajdziesz miejsce na zaparkowanie samochodu, bezpłatnie. Tu i ówdzie stoją zabudowania osiedla Majdówka, które należy do miejscowości Bogdanówka, do której należy się kierować, by zajechać na Koskową Górę.

Zamek - Muzeum Miejskie Suchej Beskidzkiej

Przełęcz między Koskowa i Parszywką
2020-07-25

19 listopad 2020 09:32

Bywaliśmy w okolicach Suchej Beskidzkiej (bazę mieliśmy w Śleszowicach) ale w zamku nie byliśmy. O Koskowej nie słyszeliśmy. A szkoda. Fajna wycieczka i relacja. Może uda nam się ponownie tam dotrzeć 🙂

04 listopad 2020 08:46

[cytuj autor='Sławko'] Świetne miejsce. Już planuję tam pojechać. Tym bardziej, że nie jest to daleko ode mnie [/cytuj]

Cieszę się 🙂

04 listopad 2020 05:53

27 październik 2020 08:53

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk'] 🙂 Jak się ma dzieci i chce się w góry, to kombinowanie to drugie imię 😉 [/cytuj]

Muszę i ja zacząć kombinować w kierunku gór. Może nie od razu, może trochę to potrwa, ale w końcu coś wykombinuję.

27 październik 2020 07:42

[cytuj autor='Maciej A'] I sobie wykombinowaliście piękne miejsce w górach.Takie fotki powodują u mnie przypływ tęsknoty za górami, a i zamek też niczego sobie :-)Edytowano: 2020-10-27 07:05:44 [/cytuj]

🙂 Jak się ma dzieci i chce się w góry, to kombinowanie to drugie imię 😉

27 październik 2020 07:04

I sobie wykombinowaliście piękne miejsce w górach.

Edytowano: 2020-10-27 07:05:44

22 październik 2020 10:22

Ta część Małopolski jest mi w ogóle nie znana, a jak widać na zdjęciach - piękna.

21 październik 2020 22:02

Dawno dawno temu byłam w Suchej Beskidzkiej, ale szkoleniowo, nie turystycznie, więc zamek widziałam w przelocie i tylko "z wierzchu". Ma on swój urok zdecydowanie, cała miejscowość zresztą.

21 październik 2020 20:43

[cytuj autor='Anja'] Nie znałam tego miejsca, ładny zameczek. [/cytuj]

Tak popularna Małopolska i kryje nadal nieodkryte 🙂

[cytuj autor='Marcin_Henioo'] Pięknie tam! Ależ widoki! Nie miałem pojęcia że w Suchej Beskidzkiej jest tak przepiękny zamek. Śliczny! [/cytuj]

Dzięki Marcinie i widzisz, mnie to naprawdę dziwi, że ten zamek jest tak mało znany! A widoki z Koskowej - wspaniałe 🙂

21 październik 2020 20:42

[cytuj autor='MaciejW'] Fajna wypraw, lubię takie. Kurde jak się od razu za latem zatęskniło.  [/cytuj]

No zdecydowanie 🙂 Teraz tylko masakra wokół, latem można było na chwilę zapomnieć o chorobach 🙂 A miejsce fantastyczne, niby że nie turystyczne, bo turystów właściwie nie było wcale mimo lipcowej soboty, i wjazd samochodem jakby po prostu do wsi, ale naprawdę widoczki ładne i miejsce takie niecodzienne. Odkrycie dla mnie ta Koskowa, bo suski zamek to znamy od dawna

21 październik 2020 19:45

Nie znałam tego miejsca, ładny zameczek.

21 październik 2020 16:31

21 październik 2020 14:32

Fajna wypraw, lubię takie. Kurde jak się od razu za latem zatęskniło.