Bieszczady 10.2020.

, Jan Nowak

Bieszczady, góry w południowo - wschodniej Polsce, piękno ich wyraża się m.in. widokiem łagodnych połonin. Turysta spotkać tu może wiele atrakcji oraz wypocząć w naturalnym środowisku, jeszcze nie skażonym. Panoramy  połonin przedstawiają widoki łąk niczym zielono - żółty ocean, przepiękne widoki.

Wśród wielu atrakcji przyciągających w te strony tłumy turystów, warto zwrócić uwagę na cerkwie bieszczadzkie, piękne obiekty architektury sakralnej, które mogliśmy obejrzeć. Wybudowane w wiekach XVIII i XIX. Z tych oglądanych nie do wszystkich można było wejść. Na naszej trasie samochodem spotkaliśmy cerkwie, obecnie część z nich przekształcone na kościoły katolickie, grecko - katolickie i prawosławne.  Cerkwie: Świątkowa Wielka, Świątkowa Mała, Krempna, Górzanka, Polana, Smolnik, Szczawne, Rzepedź, Komańcza.

Świątkowa Wielka, Jan Nowak

Najwyższym szczytem gór bieszczadzkich jest Tarnica, 1348 m n.p.m. Byliśmy na szlaku prowadzącym na Tarnicę, jednak ze względu na nasz wiek i poruszanie się na wózku inwalidzkim jednej osoby,nie zdecydowaliśmy na wejście na szczyt. W tych okolicach spotykamy Zachowawczą Hodowlę Koni Huculskich, w BPN. Ośrodki hodowli znajdują się w Tarnawie Niżna i Wołosatym. Te niewielkie koniki górskie są rodzimą rasą Karpat, zaś nazwę wywodzą od górali - Hucułów. Konie huculskie odgrywały bardzo ważną rolę w życiu codziennym  górali.

Klasztor Sióstr Nazaretanek w Komańczy również znalazł się na naszej trasie. Mogliśmy jedynie oglądać klasztor z zewnątrz. Klasztor znany jest z tego, że w latach 1955 - 1956 przebywał w nim, w ramach internowania Prymas Polski kardynał Stefan Wyszyński.

Świątkowa Mała, Jan Nowak

W czasie naszej wycieczki byliśmy w miejscowości Jaśliska. Tam kręcono zdjęcia do polskiego filmu psychologicznego "Boże Ciało" z roku 2019, w reżyserii Jana Komasy.

Kwaterę na czas pobytu mieliśmy we wsi Kielczawa, w gminie Baligród, korzystając z gościnności naszych przyjaciół. Za gościnność serdecznie dziękujemy.

Krempna, Jan Nowak
Turzańsk, Jan Nowak
2020-10-08

08 listopad 2020 10:05

Bieszczady to moje ukochane góry. Niestety naście lat czekają na ponowne odwiedziny. Bardzo miło wspominam przejazd ciuchcią wąskotorową, która poza pasażerami wiozła też zaopatrzenie dla małych wiejskich sklepików.

Z dużą przyjemnością obejrzałem Twoją bardzo ciekawą relację.

26 październik 2020 10:18

Bieszczady odwiedzałem i nie mam dość.

Bardzo fajne, choć dziś już nie tak dzikie góry

21 październik 2020 10:12

Bieszczady to nasz ostatni urlop przed dziećmi. Dawno to było i chętnie bym wróciła.

19 październik 2020 14:22

Piękne miejsca nam pokazałeś. Ciekawa wycieczka!

My byliśmy w Bieszczadach rok temu w lato, i wiele z tych miejsc widzieliśmy. (Wycieczka czeka na wrzucenie na PSz).

17 październik 2020 17:08

Nigdy nie byłam więc chciałam spróbować, no i były Połoniny i Tarnica bo wypad krótki, ale Bieszczady mnie nie porwały.

16 październik 2020 14:24

O tak, ja też czekam na Bieszczady 🙂 Pięknie, śliczne cerkwie

16 październik 2020 06:44

Bieszczady to moje marzenie więc z wielką ochotą zasiadłem do przeglądnięcia Twojej relacji. Mam nadzieję, że uda mi się kiedyś odwiedzić ten region.

Kielczawa

Świątkowa, Krempna, Górzanka, Polana, Smolnik, Szczawne, Rzepedź, Komańcza.