widok na Wolin ze skansenu, Joanna

2020-08-11
2020-09-18 13:01:22
Joanna Krajtroter 71609 kilometrów

Po ponad tygodniu pobytu na wyspie Wolin wybraliśmy się do miasta Wolin.

Na początek zatrzymaliśmy się przy Wzgórzu Wisielców. Jest to wczesnośredniowieczne cmentarzysko kurhanowe, gdzie utworzono rezerwat archeologiczny. Podeszliśmy też do plaży w Wolinie i do miejsca, skąd rozciąga się widok na Zalew Szczeciński.

Wolin, Wzgórze Wisielców

Naszym głównym celem tego dnia było Centrum Słowian i Wikingów w Wolinie. Skansen położony nad brzegiem rzeki Dziwna prezentuje zabudowania z okresu wczesnego średniowiecza. Można zobaczyć chaty budowane na kilka sposobów, ich wnętrza, a także „mieszkańców”. Najbardziej podobało mi się właśnie to, że skansen „żyje”. Przedstawiciele różnych zawodów prezentowali swoje rzemiosło. Ktoś grał na dawnych instrumentach muzycznych, ktoś wyrabiał ozdoby ze srebra itp. Po osadzie zupełnie luzem chodził koń. Przy jednej z chat w kociołku na ognisku gotowała się kapusta.

Mogliśmy posilić się podpłomykami z miodem, bułeczkami z farszem lub ciastkami wypiekanymi na miejscu w tradycyjnym piecu. Nie pominęliśmy oczywiście placu zabaw, pasującego wyglądem do całości skansenu. Mali wikingowie cieszyli się bardzo mając do dyspozycji tak fajnie urządzony zakątek.

Wolin, wrzosy na Wzgórzu Wisielców
Wolin, widok na Zalew Szczeciński

Gdy już podjedliśmy i pobawiliśmy się u gościnnych wikingów, ruszyliśmy w dalsza drogę.

Droga nie była wprawdzie kamienista, ale zaprowadziła nas do Kamienia Pomorskiego. Miasto będące stolicą powiatu kamieńskiego i drugą siedzibą archidiecezji szczecińsko-kamieńskiej ma długą historię (pierwsza wzmianka pochodzi z 1124 roku) i wiele miejsc wartych zobaczenia.

Wolin, plaża

Zwiedzanie zaczęliśmy od baszty zwanej Bramą Wolińską. Gotycka baszta z XIV wieku jest częścią dawnych obwarowań miejskich. Mnie najbardziej ucieszyło to, że można na nią wejść i z dwóch tarasów widokowych podziwiać panoramę Kamienia Pomorskiego i okolic. We wnętrzu baszty mieści się Muzeum Kamieni, więc na kolejnych kondygnacjach obejrzeliśmy ciekawą kolekcję minerałów i skamieniałości.

Od Bramy Wolińskiej poszliśmy do katedry pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela, mijając po drodze ratusz. Kamieńska katedra jest najstarszą świątynią na Pomorzu Zachodnim. Znajdują się w niej słynne organy i odbywa się tu Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej. Do kościoła przylega jedyny w Polsce katedralny wirydarz. Spacerując po krużgankach otaczających prostokątny ogród można doświadczyć chwili zadumy.

Wolin, Centrum Słowian i Wikingów

Następnie skierowaliśmy się nad brzeg Zalewu Kamieńskiego. Weszliśmy na mostek na zatoce o nazwie Karpinka, a później wzdłuż mariny i murów miejskich doszliśmy na parking, skąd wróciliśmy do Wisełki. Tak zakończyliśmy kolejny dzień zwiedzania.

wikingowie mnie zamknęli wikingowie byli uzbrojeni Wolin, Centrum Słowian i Wikingów Wolin, Centrum Słowian i Wikingów Wolin, Centrum Słowian i Wikingów, wnętrze chaty Wolin, Centrum Słowian i Wikingów, miejsce do strzelania z łuku Wolin, Centrum Słowian i Wikingów, cennik srebra Wolin, Centrum Słowian i Wikingów, ozdoby ze srebra Wolin, Centrum Słowian i Wikingów, instrumenty muzyczne widok na Wolin ze skansenu Wolin, Centrum Słowian i Wikingów, wnętrze chaty Wolin, Centrum Słowian i Wikingów Wolin, Centrum Słowian i Wikingów Wolin, Centrum Słowian i Wikingów, plac zabaw Wolin, Centrum Słowian i Wikingów, plac zabaw Wolin, Centrum Słowian i Wikingów, plac zabaw Wolin, Centrum Słowian i Wikingów, kamień runiczny Wolin, Centrum Słowian i Wikingów, kamień runiczny Wolin, Centrum Słowian i Wikingów, bułeczki się pieką Wolin, Centrum Słowian i Wikingów, bułeczki już gotowe Wolin, Centrum Słowian i Wikingów Kamień Pomorski, Brama Wolińska Kamień Pomorski, Muzeum Kamieni Kamień Pomorski, Muzeum Kamieni Kamień Pomorski, Muzeum Kamieni Kamień Pomorski, Muzeum Kamieni Kamień Pomorski, widok z baszty na Zalew Kamieński Kamień Pomorski, widok z baszty Kamień Pomorski, widok z baszty Kamień Pomorski, ratusz Kamień Pomorski, katedra św. Jana Chrzciciela Kamień Pomorski, wnętrze katedry Kamień Pomorski, organy Kamień Pomorski, wirydarz Kamień Pomorski, wirydarz Kamień Pomorski, wirydarz Kamień Pomorski, Zalew Kamieński Kamień Pomorski, mostek Kamień Pomorski, marina Kamień Pomorski, kościół NMP Kamień Pomorski, wrak żaglowca Kamień Pomorski, wrak żaglowca Kamień Pomorski, mury miejskie

2020-09-21 08:35:42

[cytuj autor='marian'] Podziwiam Twoje wycieczki,jak już zwiedzasz to starasz się nic nie ominąć ciekawego. [/cytuj]

Dzięki, ale pomimo tych starań zawsze pozostaje niedosyt, bo chciałoby się zobaczyć jeszcze więcej.

2020-09-21 08:15:56

[cytuj autor='Maciej A'] No, no, moje zainteresowanie tym rejonem morza tylko wzrasta dzięki Waszym wycieczkom :-)   [/cytuj]

Bardzo mnie to cieszy.

2020-09-21 08:15:29

[cytuj autor='allie'] Ale fajny turystycznie dzień - tyle zróżnicowanych atrakcji to jest to, co tygrysy lubią najbardziej :) Osada Słowian i Wikingów wygląda bardzo interesująco. Swoją drogą ciekawa jestem czy wikingowie rzeczywiście gościli kiedykolwiek w tych stronach. [/cytuj]

Legendy mówią, że tak. A jak było naprawdę? Chyba nawet archeologowie nie są pewni.

2020-09-20 20:06:42

Maciej A Krajtroter 19131 kilometrów
2020-09-19 19:57:52

allie Krajtroter 8354 kilometrów
2020-09-18 22:17:23

MaciejW Krajtroter 3708 kilometrów
2020-09-18 13:42:54

Bardzo fajna i ciekawa wyprawa