, Joanna

Wokół fortu IV Twierdzy Osowiec – na jagody i do wody

piesza, łatwa, z dzieckiem, rodzinna, tania, #polakiNaSzlaki
2020-07-04
2020-07-08 08:16:33
Ścieżka Wokół fortu IV Twierdzy Osowiec > Fort IV Twierdzy Osowiec > Goniądz

Plan był trochę inny, ale plany są po to, żeby je czasem zmieniać. Nie pierwszy i pewnie nie ostatni raz pogoda wpłynęła na cel wycieczki. Zrobiło się tak ciepło i słonecznie, że planowane wędrowanie w odkrytym terenie mogłoby być zbyt meczące. Pomyśleliśmy, że lepszy będzie spacer w cieniu lasu i jakaś woda do zamoczenia się. Jak pomyśleliśmy, tak zrobiliśmy.

Twierdza Osowiec to carska forteca, która powstała w XIX wieku i nigdy nie została zdobyta. Składała się z czterech fortów: fort I - Centralny, fort II - Zarzeczny, fort III - Szwedzki i fort IV - Nowy. Obecnie forty I i III pozostają w stanie używalności, a forty II i IV są zrujnowane. Fort I można zwiedzać tylko z przewodnikiem i już tam byliśmy (https://www.polskieszlaki.pl/wycieczki/relacja,12451,z-dawnych-wspomnien-podlasie-2013-urlop-na-raty.html), fort II też znamy (https://www.polskieszlaki.pl/wycieczki/relacja,11738,biebrza-po-sezonie.html). Teraz przyszła kolej na fort IV.

początek ścieżki wokół fortu IV

Fort IV znajduje się na terenie Biebrzańskiego Parku Narodowego. Wokół niego została wytyczona ścieżka przyrodniczo-historyczna oraz trasa biegowa. Ścieżka na całej długości prowadzi przez las, a las o tej porze roku pełen jest poziomek, jagód i grzybów. Niestety nie brakuje też komarów. Po prawie 5 km wędrowania mieliśmy fioletowe buzie i ręce od jagód i dużą garść kurek (nie schodząc z wyznaczonej ścieżki).

Na zakończenie miała być obiecana plaża. I była – jedna z moich ulubionych, czyli plaża miejska w Goniądzu. A jak już byliśmy w Goniądzu, to nie mogłam odmówić sobie przyjemności wejścia na punkt widokowy. Zobaczyliśmy jak młode bocianki ładnie podrosły i mogliśmy spokojnie wracać do domu.

ruiny fortu IV ruiny fortu IV ruiny fortu IV miejsce postoju na ścieżce przyrodniczej motyle mnie chyba polubiły ruiny fortu IV ruiny fortu IV wewnątrz bunkra fortu IV czarne jagody poziomki zupa grzybowa dzień wcześniej Biebrza w Goniądzu Biebrza w Goniadzu punkt widokowy w Goniądzu punkt widokowy w Goniądzu bociany w Goniądzu