Spacer nad malowniczym Stawem Ajska w Świętochłowicach

Staw Ajska

Jak ja to lubię, gdy na tym naszym zdegradowanym Górnym Śląsku, nagle odnajdujemy miejsce, dotąd nam nieznane, które potrafi zachwycić i sprawia, że serce szybciej bije 🙂 A mi bije szybciej ilekroć odkrywam coś nowego i podoba mi się to, co ukazuje się naszym oczom! Zostawiamy samochód w Świętochłowicach, raczej turystycznie się nie kojarzących, przy ulicy Kościelnej, w średniej okolicy, wśród familoków czyli specyficznych górnośląskich "kamienic", przechodzimy tory i idziemy trawami, a potem nagle, po jakiś 200 metrach schodzimy do ślicznego stawu...

Uroczy zakątek idealny na spacery

Staw Ajska (dziwna nazwa, nie umiałam jej na początku zapamiętać, aż skojarzyłam z Aśką) to największy zbiornik w Dolinie Lipinki, na północy Świętochłowic. Cała dolina jest ciekawa, z innymi stawami, bunkrami i rozlewiskami potoku, ale my skupiliśmy się na tym największym oczku wodnym i jego okolicy. A jest ona bardzo malownicza, całkiem dzika miejscami, z ptactwem wodnym, nawet z malutkimi wysepkami. Bardzo urokliwy zakątek. Ludzi nie ma za dużo, choć zdarzają się wędkarze, spacerowicze i nawet amatorzy grila. Na hałdzie słychać też ryk motorów, ale teren jest rozległy i każdy znajdzie miejsce dla siebie 🙂

Staw Ajska

Wydeptaną ścieżynką przeszliśmy sobie staw dookoła, polecam tą opcję, bo pozwala podejrzeć ptaszki w zaroślach i poobcować z naturą. Ładne, powalone drzewa dodają malowniczości temu miejscu. Amelka cały staw przeszła dookoła na własnych nóżkach, coraz chętniej już w ten sposób poznaje świat.

Piknik musi być 🙂

No a po drodze jeszcze był czas na deser 🙂 Co prawda nie był to nasz standardowy piknik, bo koca nie mieliśmy, a żadnej ławki też nie spotkaliśmy, ale skoro już na szybko upiekłyśmy z Dominiką babkę na wyjazd, to zdjedliśmy na stojąco, i tak super smakowała, jak wszystko w plenerze 🙂

Widokowa hałda

Nie pominęliśmy też hałdy i dobrze, bo z góry znów piękne widoczki na nas czekały. Na jej szczyt podeszliśmy ostro pod górę, tak było najszybciej, trochę brudząca sprawa, ale co tam, dzieci brudne to dzieci szczęśliwe 🙂 Trochę pobuszowaliśmy na górze, oczywiście sesja zdjęciowa pejzażów dookoła, nacieszyliśmy oczy i zbiegliśmy niemal, bo inaczej się nie dało, na poziom stawu. Jeszcze tylko przeskok przez potok i już przed nami droga do samochodu. Taki atrakcyjny popołudniowy spacerek, z przyrodą, piękną panoramą i małym wyzwaniem w postaci wspinaczki na hałdę 🙂

A rano tak padało i już myślałam, że nam #PolakiNaSzlaki w tym tygodniu nie wypalą, a jednak udała się bardzo fajna, niedaleka wycieczka. Planowaliśmy ponownie to odleglejsze miejsce od rana, ale pogoda znów pokrzyżowała plany, czyżby do trzech razy sztuka?

kaczki krzyżówki
Piknik musi być - babka dobra na wszystko :)
nad stawem Ajska
na hałdzie
widok z hałdy

18 maj 2020 20:49

[cytuj autor='Joanna'] Przyznam szczerze, że Śląsk zupełnie nie kojarzy mi się z takimi widokami, a tu proszę - jak widać wszędzie można znaleźć prawdziwe perełki. [/cytuj]

Śląsk potrafi zadziwić, bo choć i mi się pewne miejsca niedobrze kojarzą, to wiem ile takich perełek można odnaleźć jak się chce 🙂 I to niemal o krok od tych miejsc, do których nikt zaglądać nie chce 😉

18 maj 2020 20:47

[cytuj autor='Maciej A'] Oj tak, zwłaszcza ta wspinaczka mnie kręci :-) [/cytuj]

wiem wiem 🙂

18 maj 2020 19:33

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk'] Ja też 🙂 I widoki i spacer i jakieś tam wyzwanie powspinać się na hałdy, a nie tylko spacerek wózkowy na płaskim 😉   [/cytuj]

Oj tak, zwłaszcza ta wspinaczka mnie kręci :-)

18 maj 2020 17:57

18 maj 2020 14:02

[cytuj autor='MaciejW'] Rzeczywiście fajne miejsce. Taka fajna traska spacerowa 🙂   [/cytuj]

Dokładnie, nie za trudno, a jednak atrakcyjnie 🙂

18 maj 2020 14:01

[cytuj autor='Maciej A'] Super miejscówka na spacery. Takie coś to lubię :-) [/cytuj]

18 maj 2020 13:30

Super miejscówka na spacery.