Topiło – w sercu Puszczy Białowieskiej

, Joanna

Topiło to malutka osada położona zaledwie kilka kilometrów od granicy z Białorusią i otoczona ze wszystkich stron lasami naturalnymi Puszczy Białowieskiej. Nazwę zawdzięcza podobno pobliskim moczarom, w których topiło się bydło.

Wieś Topiło powstała w sercu puszczy i z powodu puszczy. Założyli ją osadnicy pracujący przy wycince lasu, kolejkę wąskotorową łączącą ją z Hajnówką zbudowano w celu transportu drewna, a sztuczne stawy na rzece Perebel wykopano, aby przechowywać wycięte drzewa. Obecnie Topiło zamieszkuje kilkanaście rodzin, leśna kolejka w sezonie wozi turystów (na razie nie kursuje do odwołania z wiadomych powodów), a na stawach gromadzi się ptactwo.

leśna kapliczka, Joanna

Topiło odwiedziliśmy pierwszy raz w sierpniu 2019 przy okazji przejażdżki kolejką wąskotorową z Hajnówki. Spodobało mi się to miejsce od pierwszego wejrzenia, ale podczas zaledwie godzinnego postoju nie zdążyliśmy mu się dokładnie przyjrzeć. Postanowiliśmy, że kiedyś wrócimy na trochę dłużej i właśnie zrealizowaliśmy to postanowienie.

Na początek czekało nas lekkie zderzenie z rzeczywistością, bo zastaliśmy wjazd na parking zagrodzony taśmą. Rozumiem, że nie wolno korzystać z placu zabaw i wiat turystycznych. Nawet nie przyszło mi do głowy rozpalanie ogniska. Ale dlaczego w ogóle nie można wjechać na leśny parking, żeby pójść na spacer? Ktoś zapomniał zdjąć taśmę po obowiązującym do niedawna zakazie? Trudno, zostawiliśmy samochód przy drodze obok kilku innych i wyruszyliśmy na podbój Topiła.

mini skansen kolejki, Joanna

Obejrzeliśmy leśną kapliczkę i mini skansen kolejek wąskotorowych, złożony z jednego składu pociągu i minęliśmy zajeździk Ostatni Grosz (tymczasowo nieczynny). Jednak przede wszystkim pospacerowaliśmy dookoła stawu, bo na to zabrakło czasu poprzednim razem. Brzegiem stawu biegną dwie ścieżki: Tropem orlika i Drzewa leśne, które wychodzą z Topiła i później rozchodzą się w różne strony. Powędrowaliśmy jeszcze kawałek torem kolejki w kierunku Hajnówki i wróciliśmy.

Ptaków widzieliśmy mniej niż poprzednio, pewnie większość schowała się w zaroślach i wysiaduje pisklęta. Tylko dzięcioł przyglądał się nam uważnie. Na stawie w oddali widziałam kaczki i łabędzia, któremu pstryknęłam fotkę trochę od niechcenia. Dopiero w domu oglądając zdjęcia zauważyłam, że to nie popularny i dobrze znany łabędź niemy, tylko znacznie rzadszy łabędź krzykliwy.

ścieżka Drzewa leśne, Joanna
okazałe porosty, Joanna
stacja kolejki wąskotorowej, Joanna
ścieżka Drzewa leśne, Joanna
ścieżka Tropem orlika, Joanna
łabędź krzykliwy, Joanna
2020-05-02

09 maj 2020 23:26

[cytuj autor='allie'] Urokliwe miejsce, a przejażdżka wąskotorówką to byłoby totalnie coś dla mnie! Wycieczki w czasie koronawirusa mają jedną zaletę - nie ma innych turystów (albo jest ich mało). [/cytuj]

Ja tam bym wolał podróżować bez koronowirusa. Na luzie nawet jak jest więcej turystów. Zawsze kogoś można poznać

09 maj 2020 22:30

To prawda. Dzisiaj  w ciągu prawie 5 godzin spędzonych w puszczy widzieliśmy 2 pieszych, 3 rowerzystów i 2 łanie. W Topile było trochę więcej ludzi, bo nad stawami siedzieli wędkarze.

09 maj 2020 22:26

[cytuj autor='Marcin_Henioo'] Pięknie, lubię takie miejsca. Podobają mi się. A fotka tego dzięcioła - genialna! [/cytuj]

Dzięciołowi chyba też się podobało... pozowanie do zdjęcia 🙂

08 maj 2020 22:44

Urokliwe miejsce, a przejażdżka wąskotorówką to byłoby totalnie coś dla mnie!

08 maj 2020 18:56

07 maj 2020 10:39

Kolejne super miejsca,

w sam raz na wiosenne wyprawy