Śląsk Cieszyński

Jezioro Goczałkowickie, EmiZtg

W minioną niedzielę wybraliśmy się na krótką wycieczkę objazdową po Śląsku Cieszyńskim. Trasa o tyle ciekawa, że obejmująca rzadziej odwiedzane, choć interesujące obiekty śląskiego Szlaku Architektury Drewnianej. Mowa o kościółkach w Łące, Wiśle Wielkiej i Małej oraz w Pielgrzymowicach.

Pierwszym punktem na trasie było Jezioro Goczałkowickie, do tej pory oglądane przeze mnie tylko od strony zapory.Tym razem odwiedziliśmy jego północne brzegi - pełne szuwarów, zarośli, bobrowisk i rozmaitego ptactwa. Stado łabędzi przelatujące tuż nad głową i kilkanaście kluczy dzikich gęsi, które nagle poderwały się do lotu zrobiły na nas niesamowite wrażenie. Warto przyjechać tu z dobrym sprzętem foto i krzesełkiem.

Jezioro Goczałkowickie, EmiZtg

Kolejne punkty wycieczki to zabytkowe kościółki drewniane:

- kościół św. Mikołaja w Łące, pochodzący z XVII wieku;

Bobrza robota, EmiZtg

- kościół św. Jakuba w Wiśle Małej, z XVIII wieku;

- kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej w Pielgrzymowicach, z XVII wieku.

Jezioro Goczałkowickie, EmiZtg

Wszystkie świątynie są podobne do siebie, orientowane, czyli zwrócone prezbiterium w stronę wschodnią, w konstrukcji zrębowej, z dachem krytym gontem. We wnętrzu można zobaczyć barokowe i późnobarokowe elementy wyposażenia. Niestety podczas naszej wizyty dwa obiekty były zamknięte, a w jednym odbywało się nabożeństwo, także do środka nie weszliśmy. Szkoda, miałaby więcej zdjęć do pokazania.

Następnie udaliśmy się do Strumienia - niewielkiego miasteczka z zabytkowym układem urbanistycznym, czyli kwadratowym rynkiem z odchodzącymi od niego czterema ulicami. Taki układ zachował się od średniowiecza, jednak sama zabudowa nie dotrwała do naszych czasów. Większość kamienic pochodzi z XVIII i XIX wieku.

Potem odwiedziliśmy Zebrzydowice, w których znajduje się pałac - niegdyś gotycki zamek. Wielokrotnie przebudowywany, całkowicie zniszczony w czasie wojny, a następnie odbudowany. Dziś znajduje się w nim centrum kultury i restauracja. Na położonym obok stawie Młyńszczok funkcjonuje Ośrodek Sportów Wodnych, a wokół zbiornika poprowadzono ścieżkę spacerową.

Zimny wiatr szybko zagonił nas z powrotem do samochodu. Dalej okolicę już podziwialiśmy jadąc, bez wysiadania. Pałace w Kończycach Małych i Wielkich oraz drewniany kościół w Kaczycach obejrzeliśmy z daleka, bez wysiadania. Chcieliśmy jeszcze przespacerować się po cieszyńskim Rezerwacie Kopce, uroczym miejscu, w którym rosną obecnie wielkie połacie czosnku niedźwiedziego, ale i to miejsce obejrzeliśmy pobieżnie.

Rynek w Strumieniu, EmiZtg

Ostatnim punktem na trasie był Cieszyn. Tu zabawiliśmy najdłużej. Przeszliśmy odnowioną ulicą Przykopa wzdłuż murów miejskich, nazywaną cieszyńską Wenecją z racji potoku płynącego tuż przy fundamentach domów. Później udaliśmy się na rynek oraz zamkowe wzgórze. Po zachodzie jeszcze tylko wypiliśmy kawę w Mokka Cafe i wróciliśmy do Bielska.

Zamek w Zebrzydowicach, EmiZtg
Zbiornik w Zebrzydowicach, EmiZtg
Jeden z pierwszych zwiastunów nadchodzącej wiosny, EmiZtg
Kościół w Pielgrzymowicach, EmiZtg
Na cieszyńskim rynku, EmiZtg
Wzgórze zamkowe w Cieszynie, EmiZtg
2020-03-08

16 marzec 2020 14:35

[cytuj autor='Maciej A'] Fajne miejsca Emi, pospacerowało by się też :-) A co słychać w górach? Strasznie mnie ciągnie ostatnio, a zza klawiatury niestety tylko wyglądam [/cytuj]

A w górach mało robię, spacery tylko w najbliższej okolicy. W wolnej chwili coś też tu wrzucę, raczej jako podsumowanie zimowych wycieczek.

13 marzec 2020 11:44

Pieknie pozwiedzaliście, lubię takie obiekty, i zamki, i pałace, i kościółki, i ryneczki...

12 marzec 2020 11:19

Fajny pomysł na wycieczkę; szkoda, że pogoda Wam trochę pokrzyżowała plany. Ale co zobaczyliście, to Wasze 🙂 Bardzo ładne te kościółki.

12 marzec 2020 08:49

Fajnie i już trochę wiosennie 🙂 Bylismy w kilku tych miejscach, najbardziej zapadł mi w pamięci pałac w Kończycach Małych, taki zamkowy 🙂

12 marzec 2020 08:08

Fajne miejsca Emi, pospacerowało by się też :-)