Poszukiwania wiosny w Rezerwacie Grojec

Rezerwat Grojec w Psarach

Miał to być mój wyjazd urodzinowy w inne miejsce, ale pogoda była kiepska, już w sobotę, więc odpuściliśmy i przenieśliśmy na niedzielę, a w niedzielę do południa nic lepiej 🙂 Więc zmieniliśmy plany i pojechaliśmy na obiadek do Karczmy u Basieńki, którą znamy z trasy na Jurę. Potem chcieliśmy jakiś spacerek, padło na Koszęcin, ale w trakcie obiadku jeszcze zmieniliśmy plany i skończyło się na pobliskim rezerwacie Góra Grojec w Psarach.

Nie wiem czy ktoś tutaj kiedyś trafi 🙂 To góra zalesiona, widoczna nawe z drogi. Na pierwszy rzut oka nic wielce ciekawego, ale nam się podobało, szliśmy na zwykły, cotygodniowy spacer "polakinaszlaki", a tu... przywitała nas wiosna i nagle z takiego nic specjalnego zrobilo się super, nos przy ziemi i szukamy kwiatków i wszelkich śladów wiosny ! Człowiek tak spragniony zieleni, że cokolwiek znalazł to już WOW. A było tego sporo pod nogami 🙂 I znów okazało się, że "wkoło komina" nas może pozytywnie zaskoczyć 😉

Góra Grojec to element i zarazem najwyższa kulminacja Garbu Woźnickiego, ciągnącego się od okolic Kluczborka po Zawiercie. Góra ma wysokość 365 m n.p.m., jest to wapienne wzgórze, z kilkoma widocznymi wychodniami, a bogata rzeźba jest dodatkowo wzbogacona przez działalność człowieka. Rezerwat obejmuje las mieszany, rosną tu m.in. graby, dęby, lipy, buki, jawory, a ponadto sosny i jodły. Niektóre okazy mają 200 lat! W runie porasta kruszczyk rdzawoczerwony, wawrzynek wilczełyko czy lilia złotogłów. Ponoć stał tu kiedyś zamek, który zapadł się pod ziemię, chyba ze wstydu, bo w latach 30. XX wieku na wzgórzu wówczas Grojecberg, odbywały się wiece Hitlerjugend.

Dziś obszar jest przyjazny, a w dole widać owieczki i jakieś inne zwierzątka gospodarskie. A nasz mały piechór też pierwszy raz był na spacerku tylko na nóżkach (no i trochę na barana), bez wózka i bez nosidła 🙂 I tak to się nam wiosna zaczęła, teraz już poleci i ogarnie wszystkich ten szał 😉

Rezerwat Grojec w Psarach
Karczma u Basieńki

13 marzec 2020 11:39

Ładnie, śliczne fotki, widać pani Wiosna coraz bliżej.

A epidemia nam nie przeszkodzi w niczym, prawda? Trzeba tylko przestrzegać te podstawowe zasady, i będzi dobrze!

Dzięki, no teraz szykuje się zwiedzanie bez obiadków 🙂 Tylko przyroda !

Edytowano: 2020-03-13 12:17:16

12 marzec 2020 10:27

Oj, o tej porze roku cieszy każda ilość zielonego, nawet pojedynczy listek. Fajnie, że ruszacie się z domu i podtrzymujecie krajtroterskie zwyczaje 🙂

12 marzec 2020 08:01

Ładnie zaczyna się robić w przyrodzie, co widać na Waszych fotkach .

Za oknem z rana ptaszki mi pięknie śpiewają,

gdyby nie epidemia, to można by się tylko cieszyć

10 marzec 2020 08:02

[cytuj autor='marian'] Wspaniałe fotki.Fajnie że wytrwale nie odpuszczacie i realizujecie,,polaki na szlaki''.Mam nadzieję że wiosna nas bardziej zachęci i żadna korona wirus  planów nam nie pokrzyżuje. [/cytuj]

Dzięki 🙂 No my też teraz bardziej planujemy wycieczki na świeżym powietrzu niz pod dachem 🙂 Dobrze, że wiosna idzie 😉

09 marzec 2020 19:24

09 marzec 2020 12:40

[cytuj autor='Joanna'] Piękna ta wiosna... [/cytuj]

No początki zawsze fascynują, choć co roku to samo, zawsze na człowieka działa 🙂 po tej jesienno-zimowej, burej rzeczywistości 🙂