, Marcin_Henioo

Cambridge, czyli uniwersytecki klimat w historycznym miejscu

miejska, łatwa, rodzinna, dla wygodnych, tania
2017-09-10 - 2017-10-09
2020-03-03 11:28:27
Cambridge

Od sierpnia 2017 do czerwca 2018 przebywałem z krótkimi przerwami w delegacji w UK. Mieszkaliśmy w Nottingham. W wolnych chwilach, kiedy tylko pogoda dopisywała, zwiedzaliśmy bliższe i dalsze okolice. Poniżej jedna z takich wycieczek.

Tego dnia wybraliśmy się do Cambridge. Z Nottingham do Cambridge jest dość daleko, więc tego dnia sporo czasu spędziliśmy w aucie. Jednak dzięki dość dobrze rozbudowanej sieci autostrad, nie było to w końcu aż tak dużo czasu straconego.

Chyba każdy z nas słyszał choć raz o tym mieście, i wie, że znajduje się tutaj słynny uniwersytet, który jest drugim po Oksfordzie najstarszą tego typu placówką w Anglii, a która to została założona w 1209. Wiele tego dnia widzieliśmy, sporo kilometrów po mieście zrobiliśmy, jednak czas trochę zatarł to, co w pamięci. Więc proszę o wybaczenie, ale w szczegółach za wiele nie napiszę. Z tytułu kronikarskiego, co między innymi widzieliśmy:

- King’s Parade – historyczna ulica w centrum miasta. Nazwę swą zawdzięcza King’s College znajdującemu się po zachodniej stronie ulicy;

- Corpus Christi – jedyne kolegium założone przez mieszkańców miasta Cambridge. Stary Dziedziniec (Old Court) kolegium jest najstarszym, zamkniętym dziedzińcem w Europie;

- King’s College Chapel – kaplica przy King’s College. Przykład architektury późnej fazy gotyku angielskiego. Budowa rozpoczęta w roku 1446 z nakazu Henryka VI (1421-1471) trwała ponad 100 lat;

- Great St Mary’s Church – symboliczny, a także fizyczny środek Uniwersytetu. Kościół mocno związany z jego historią. W wieży kościoła znajdowała się pierwsza biblioteka uniwersytecka. W kościele wygłaszali swe kazania przywódcy Reformacji: Cranmer, Hugh Latimer i Nicholas Ridley;

- Senate House – początkowo miejsce spotkań Senatu, ciała zarządzającego na Uniwersytecie.

Poza tym, zwiedziliśmy od wewnątrz jedno z kolegiów (zabijcie mnie, ale nie pamiętam które), w którym od wewnątrz można było poczuć klimat miasta uniwersyteckiego, napawać się nim, chłonąć tą atmosferę. Pięknie tam było w środku, jak tak patrzę na zdjęcia, to z jednej strony wszystko mi się przypomina, wszystko wraca we wspomnieniach, a z drugiej, twierdzę, że zdjęcia nie oddają tego, jak tam naprawdę było, jaki był w tych miejscach klimat.

Do Nottingham wracaliśmy zmęczeni, ale wielce usatysfakcjonowani tym, co zobaczyliśmy.