Z dawnych wspomnień: Jura 2014 (Ojców)

, Joanna

W zimowe wieczory, przy brzydkiej pogodzie, albo gdy zarazki nie wypuszczają z domu, planujemy nowe wyprawy lub wspominamy poprzednie wyjazdy i oglądamy zdjęcia. Postanowiłam trochę uporządkować te wspomnienia i uzupełnić przynajmniej w skrócie główne urlopowe wyjazdy. W 2014 roku, właśnie planując urlop na Jurze, po raz pierwszy zetknęłam się z Polskimi Szlakami i po pewnym czasie wsiąkłam na dobre.

Zatrzymaliśmy się w Ojcowie, tuż nad Prądnikiem, co już w dniu przyjazdu zaowocowało wpadnięciem dziecka do tegoż Prądnika i praniem spodni. Potem nosiło nas po południowej części Jury od Ogrodzieńca aż do Nowego Wiśnicza przez całe dwa tygodnie.

Ojców, Joanna

Inspirując się słowami papieża Polaka, że w Wadowicach „wszystko się zaczęło” i my zaczęliśmy zwiedzanie od Wadowic. Po południu dotarliśmy do Kalwarii Zebrzydowskiej, ale z kalwaryjskich dróżek dość szybko wypłoszyła nas burza.

Z siedmiolatkiem można już trochę łazikować, więc udało nam się kilka ciekawych wycieczek pieszych: do pustelni błogosławionej Salomei w Grodzisku i Pieskowej Skały, Doliną Prądnika do jaskiń w Ojcowskim Parku Narodowym (Grota Łokietka i Jaskinia Ciemna), Doliną Sąspowską, Doliną Kobylańską i Bolechowicką.

Wadowice, Joanna

Jeden dzień na Kraków to zdecydowanie za mało, ale za to zaplanowałam ten dzień dokładniej niż inne. Zobaczyliśmy ołtarz Wita Stwosza w Kościele Mariackim, Wawel dość powierzchownie (nie zwiedzaliśmy wystaw), dziedziniec, dzwon Zygmunta, Katedrę Wawelską, krypty i na koniec smoczą jamę. Daliśmy też sobie trochę czasu, żeby spokojnie pobyć na rynku wśród gołębi, dorożek, kwiaciarek i turystów ze wszystkich stron świata.

Zwiedziliśmy dwie kopalnie soli: w Wieliczce i w Bochni. Pytana później o wrażenia, nie bardzo umiałam odpowiedzieć gdzie było ciekawiej. W Wieliczce niepowtarzalna kaplica Świętej Kingi i cały podziemny solny świat, który po prostu trzeba zobaczyć. W Bochni kopalnia mniej słynna, ale zwiedzanie bardziej nowoczesne, multimedialne z przejażdżką kopalnianą kolejką, Dodatkowo w Bochni poszliśmy do Muzeum Motyli.

W sumie podczas całego urlopu byliśmy w czterech jaskiniach:

- w Jaskini Ciemnej szliśmy ze świecami, co najbardziej podobało się dziecku,
- w Grocie Łokietka widzieliśmy nietoperze,
- w Jaskini Nietoperzowej było naprawdę ciemno, bo przewodnik na chwilę zgasił oświetlenie,
- w Jaskini Wierzchowskiej Górnej spotkaliśmy pająka.

Wadowice, Joanna

Widzieliśmy wiele jurajskich zamków, z których część była w remoncie (Pieskowa Skała, Rabsztyn, Tenczyn, Smoleń, częściowo Ogrodzieniec), ale niektóre udało się zwiedzić również wewnątrz lub przynajmniej wejść na dziedziniec (Ojców, Lipowiec w Babicach, Bydlin, Wawel, część Ogrodzieńca, Smoleń pomimo remontu trochę na dziko). Wszystkie zamki jak na dłoni mieliśmy w Parku Miniatur Zamków Jurajskich w Podzamczu.

Ponadto byliśmy na Pustyni Błędowskiej, zwiedziliśmy skansen w Wygiełzowie, a w drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w Świętej Katarzynie, aby zwiedzić Muzeum Minerałów i Skamieniałości.

Mieliśmy zamiar wrócić na Jurę (północną) po roku przerwy, a tymczasem udało się to dopiero po pięciu latach (ale to już inna historia opisana na bieżąco).

Kalwaria Zebrzydowska, Joanna
Smoleń, zamek, Joanna
Podzamcze, Joanna
Podzamcze, widok na Górę Birów, Joanna
Podzamcze, w szczelinach zamkowych murów, Joanna
Podzamcze, przez dziurkę od klucza, Joanna
Podzamcze, Park Miniatur Zamków Jurajskich, Joanna
hełm z klapiącą przyłbicą, Joanna
Podzamcze, widok z Góry Birów, Joanna
Bydlin, zamek, Joanna
Wieliczka, Zamek Żupny, Joanna
Wieliczka, malowidło 3D na rynku, Joanna
2014-08-02

27 luty 2020 13:32

[cytuj autor='marian'] Piękna ta nasza Jura.Tak mnie zachęciłaś że musiałem się tam wybrać w ostatnią sobotę.Wycieczka czeka na opis. [/cytuj]

Bardzo mnie cieszy, gdy moja wycieczka zachęca do podróżowania. Zauważyłam, że Twoja wycieczka już doczekała się opisu.

24 luty 2020 17:16

06 luty 2020 18:45

Z Jurą mam bardzo miłe wspomnienia, bo to był region Polski, w który ruszyliśmy jako w pierwszy, na dłuższy wypad. Część miejsc zaprezentowanych przez Ciebie udało nam się zwiedzić, lub choćby tylko z zewnątrz zobaczyć.

06 luty 2020 08:46

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk'] Hehe widzę, że to Jura szeroko pojęta 😉 Sporo się tu miejsc znalazło, bardzo ciekawe w wiekszości, a ptaszki w gniazdku z Podzamczu rządzą 🙂 [/cytuj]

To prawda, że szeroko pojęta, ale im szerzej tym ciekawiej.

Ptaszki były tuż przy trasie zwiedzania, dokładnie na wysokości oczu siedmiolatka i to on je zauważył. Większość dorosłych nie zwracała na nie uwagi, bo raczej nikt nie ma oczu na brzuchu. Gdy syn pokazał mi gniazdo, to jak najdyskretniej zrobiłam zdjęcia i poszliśmy dalej nie robiąc rozgłosu.

05 luty 2020 15:09

Ja już w ostatnią sobotę nie wytrzymałam, ale i teraz też musimy coś, cokolwiek, jakiś tam maly plan już jest, tymbardziej, że #Polakinaszlaki 🙂 Dodawajcie ten hashtag w swoich wycieczkach na Polskich Szlakach (jest już na stałe pokazany przy tworzeniu wycieczki) i przy zdjęciach na Instagramie, kto ma 🙂

Edytowano: 2020-02-05 20:34:09

05 luty 2020 15:05

[cytuj autor='Maciej A'] P.S. Czekam tylko na weekend i choćbym miał zwiedzać dziury w asfalcie, to będzie wycieczka ;-). [/cytuj]

Podpisuję się pod tym obiema rękami i myślę, że znajdzie się coś więcej niż dziury w asfalcie.

05 luty 2020 14:06

Miejsc i atrakcji mnóstwo.

Z przyjemnością oglądam zdjęcia, Jura ma też to "coś" w sobie, dla mnie to kolejna i kolejna zachęta