, Joanna

Z dawnych wspomnień: Roztocze 2009 (Zwierzyniec)

łatwa, z dzieckiem, rodzinna
2009-08-15 - 2009-08-21
2020-01-16 11:51:27
Joanna Krajtroter 68768 kilometrów

W zimowe wieczory, przy brzydkiej pogodzie, albo gdy zarazki nie wypuszczają z domu, planujemy nowe wyprawy lub wspominamy poprzednie wyjazdy i oglądamy zdjęcia. Wspomnienia sięgają znacznie dalej, ale zdjęcia w formie elektronicznej tylko do 2009 roku. Wcześniejsze są jedynie odbitki robione starym poczciwym Zenitem. Postanowiłam trochę uporządkować te wspomnienia i uzupełnić czas „sprzed Polskich Szlaków” przynajmniej o główne urlopowe wyjazdy w skrócie.

Roztocze zwiedzaliśmy z małym wtedy dzieckiem. Pogoda była fantastyczna przez cały tydzień. Hitem wyjazdu okazały się Stawy Echo. Można było kąpać się w nich, budować zamki na plaży piaszczystej jak nad morzem, obserwować kaczki pływające wśród turystów i koniki polskie pasące się na drugim brzegu. Nawet spacerowanie ze Zwierzyńca, gdzie nocowaliśmy, do Stawów Echo różnymi dostępnymi trasami stanowiło niewątpliwą przyjemność.

Zwierzyniec, pomnik Dzieci Zamojszczyzny

Sporo czasu spędziliśmy w samym Zwierzyńcu. Oprócz słynnego kościoła na wodzie i nie mniej słynnego browaru, zobaczyliśmy dąb Krzysztof rosnący na środku ulicy Dębowej i mnóstwo pomników. Podobno w Zwierzyńcu przypada ich najwięcej na 1 mieszkańca. Początkowo próbowałam je wszystkie policzyć i sfotografować, ale szybko wymiękłam. Dziecku najbardziej spodobał się pan z pszczółką – reklama miodów z roztoczańskiej pasieki.

Będąc na Roztoczu koniecznie trzeba zobaczyć charakterystyczne progi skalne tworzące małe wodospady nazywane szumami. My widzieliśmy najsłynniejsze szumy na Tanwi, najwyższy w okolicy wodospad Jeleń na rzece Jeleń i moim zdaniem najbardziej malownicze szumy na rzece Sopot w rezerwacie Czartowe Pole.

W Górecku Kościelnym zwiedziliśmy zabytkowy modrzewiowy kościół św. Stanisława. Aleją dębów przeszliśmy do dwóch kapliczek: Pod Dębami i Na Wodzie. Niektóre drzewa z wielkimi dziuplami przy samej ziemi skutecznie zapraszały do wejścia. Następnie odwiedziliśmy kamieniołom w Józefowie Roztoczańskim.

Na trasie zwiedzania stanął Szczebrzeszyn. Próby nauczenia dwuipółlatka zdania: „W Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie.” nie powiodły się, ale dawały wszystkim dużo radości. Tego samego dnia widzieliśmy jeszcze kościół św. Idziego w Topólczy.

trasa Zwierzyniec - Stawy Echo

Zwiedzanie Krasnobrodu zaczęliśmy od wieży widokowej. Następnie skierowaliśmy się do barokowego kościoła Nawiedzenia NMP, który jest sanktuarium Matki Bożej Krasnobrodzkiej. Tuż obok, w zabudowaniach klasztornych zwiedziliśmy muzeum wieńców dożynkowych i ptaszarnię. Będąc w Krasnobrodzie nie mogliśmy pominąć kalwarii krasnobrodzkiej, Kaplicy Objawień na wodzie i kapliczki św. Rocha położonej w wąwozie nieopodal Krasnobrodu.

Jeden dzień przeznaczyliśmy na Zamość. Wczesnym przedpołudniem na zamojskim rynku było cicho, spokojnie i słonecznie. Budki z lodami, pamiątkami i tłumy turystów miały pojawić się trochę później. Tymczasem mogliśmy spacerować albo biegać i skakać (co kto woli) podziwiając charakterystyczny zamojski ratusz i urocze, bogato zdobione kamieniczki. Obejrzeliśmy też konny pomnik założyciela Zamościa – Jana Zamojskiego. W programie zwiedzania z dzieckiem nie mogło zabraknąć ZOO. Co utkwiło mi w pamięci? Wielbłąd dwugarbny taki sam jak ten zapamiętany z mojego dzieciństwa, a może nawet ten sam… i kolekcja groźnych włochatych pająków. Dziecko było na razie mało zainteresowane zwierzątkami i dość szybko zasnęło w wózku.

Ostatniego dnia wyjazdu „kropką nad i” była wycieczka na Bukową Górę w Roztoczańskim Parku Narodowym. Po zaledwie tygodniu pobytu w Zwierzyńcu pozostał duży niedosyt i chęć powrotu na malownicze Roztocze.

Joanna Krajtroter 68768 kilometrów

Marcin_Henioo Krajtroter 50913 kilometrów
2020-01-19 19:52:04

Dobrze mieć takie wspomnienia z tak urokliwych miejsc. Ile to człowiek traci, który nie zwiedza, nie wędruje, nie jest turystą...?

2020-01-17 14:09:59

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk'] Pięknie wrócić do dawnych wspomnień, już zawsze możesz jednym klikiem znow przeżywać tą wycieczkę :) Ja też chętnie wracam do starych wycieczek i patrzę, jak dzieci rosną i się zmieniają :) Będąc na Roztoczu 2 razy odwiedziliśmy te wszystkie miasteczka, urokliwe zakątki :) [/cytuj]

Też byłam na Roztoczu 2 razy - pierwszy raz , gdy sama byłam dzieckiem. :)

Edytowano: 2020-01-17 18:28:22

2020-01-17 14:07:21

[cytuj autor='MaciejW'] Fajna wyprawa. Ale wspomnienia mega, ponad 10 letnie. Pewnie wydawało się, że to było wczoraj ale 10 lat to już kawałek czasu :)  Pozdrawiam  [/cytuj]

Mogłoby się wydawać, że to było wczoraj, tylko że dziecko zaczyna już mnie przerastać.

Maciej A Krajtroter 18703 kilometrów
2020-01-17 10:35:21

Fajne wspomnienia i zielone otoczenie. Dziesięć lat, jak to się dziecko zmieniło, co nie?

Mnie też ostatnio bierze na "odkurzanie" wspomnień i te myśli: kiedy to było...

2020-01-17 08:32:20

Edytowano: 2020-01-17 18:28:05

MaciejW Krajtroter 2149 kilometrów
2020-01-17 06:37:26

piotr Wędrowiec 157 kilometrów
2020-01-16 19:57:00

Byłem w 2018r ładne okolice polecam.

mirosław Krajtroter 47464 kilometrów
2020-01-16 19:42:00

super miejsca do zwiedzania,a w każdym jakieś atrakcje.

2020-01-16 14:34:11

Miło powspominać miejsca w których się nie tak dawno było.Uświadomiłaś mi że jeszcze jest dużo miejsc,które jeszcze nie widziałem.Fajny urlop sobie sprawiliście.Pozdrawiam.