Bytów i Kościerzyna, czyli dwa miasta na szybko.

Bytów, Marcin_Henioo

W roku 2018 z uwagi na sprawy zawodowe, nie mogliśmy pozwolić sobie na jakieś dalsze wyjazdy wakacyjne. W związku z tym, postanowiliśmy pojeździć sobie wakacyjnie „wkoło komina”. Czyli do miejsc najczęściej bardzo blisko nas, a nigdy przez nas nie odwiedzonych.

Tym razem wyjechaliśmy na weekend do Chojnic, Człuchowa, Bytowa i Kościerzyny. Drugi dzień weekendu to najpierw Bytów, i w drodze powrotnej do domu – Kościerzyna. Po zjedzeniu sycącego śniadania, i wymeldowaniu się, pojechaliśmy w stronę Bytowa. Bytów, to jak wiadomo – zamek. Zamek w Bytowie jest to gotycki zamek krzyżacki z XIV i XV wieku będący początkowo siedzibą prokuratora krzyżackiego, a następnie własnością książąt pomorskich.

Bytów, Marcin_Henioo

Pierwsze prace konserwatorskie przeprowadzono w latach 1930–1939. Odbudowano wówczas od podstaw Wieżę Prochową, przebudowano Wieżę Bramną, zrekonstruowano sklepienia w „Domu Zakonnym” oraz przeprowadzono remont „Domu Książęcego” i „Domu Wdów”. Po zakończeniu II wojny światowej w 1945 mieściło się w nim więzienie (obóz przejściowy) NKWD, w którym przetrzymywano mieszkańców okolicy. Ostatecznie zamek odbudowano z przerwami w latach 1957–1962 i 1969–1990, umieszczając w nim Muzeum Zachodniokaszubskie (w „Domu Zakonnym&rdquo😉 oraz hotel z restauracją (w „Domu Książęcym&rdquo😉 i bibliotekę (w „Domu Wdów&rdquo😉. Zamek w Bytowie jest bardzo dobrze utrzymany, jest w nim mnóstwo ciekawych rzeczy do zobaczenia, i pięknie wygląda położony na skarpie. Jak dobrze pamiętam, w drodze z parkingu na zamek, deszcz zmoczył nas niemiłosiernie. Całe szczęście, że to był środek lata…

Z zamku poszliśmy do pobliskiej restauracji „Młyn”, która jak się okazało jest po niejakich rewolucjach, jedzenie było bardzo dobre. Swoją drogą, stało się to naszą taką tradycją, by w odwiedzanych miejscach szukać restauracji po rewolucjach…

Z restauracji poszliśmy na miasto, gdzie na Rynku był jakiś festyn, więc nie za wiele mogliśmy zobaczyć, natomiast poszliśmy do gotycko-barokowej wieży, pozostałość dawnego kościoła św. Katarzyny z XIV w. W drodze powrotnej do domu, chcieliśmy podjechać pod most, o którym gdzieś w Internecie przeczytaliśmy, ale niestety…GPS nas zawiódł. Jest to ponoć piękny most, po którym nigdy nie przejechał żaden pociąg.

Za to pojechaliśmy do Kościerzyny, ale ledwie na chwilę. Niestety w tym mieście odbywała się jakaś sportowa impreza strongmanów, na Rynku… W związku z tym, pospacerowaliśmy po Starówce, i wsiedliśmy w auto, by już wrócić prosto do domu. Na pewno Kościerzyna to miasto, które należy zwiedzić bardziej szczegółowo,  itego będziemy się trzymać ;-)

To był bardzo udany wycieczkowo weekend, spędzony w miejscach, w których nigdy nie byliśmy, mimo, że są stosunkowo blisko nas.