Kraków - wizyta na Wawelu

Kraków Wawel

Kraków - któż go nie zna? To zdecydowanie jedno z najpiękniejszych polskich miast, a my mamy to szczęście, że możemy go zwiedzać podczas jednodniowej wycieczki, bo nie mamy bardzo daleko. Toteż korzystamy z tej okazji raz na jakiś czas, a tak sobie myślimy, żeby zrobić z tego coroczną tradycję 🙂 Tyle tu cudnych zakątków, że można bez końca zwiedzać a i tek wszystkiego nie poznasz. My tym razem skupiliśmy się na Wawelu i tutaj najwięcej czasu spędziliśmy.

Myśleliśmy, że pażdziernik to już bez tłumów i na spokojnie, nic bardziej mylnego, chyba wszyscy tak pomyśleli i wszyscy przyjechali w tym dniu do Krakowa hehe Wszędzie kolejki, na Wawelu pełno, a Grodzką tłumy płynęły chyba przez cały dzień. My przemierzaliśmy ją dwa razy tego dnia i uciekaliśmy na moją ulubioną Kanoniczą, na którą można liczyć, ona zawsze spokojniejsza, a tyle w niej uroku 🙂

Wawel

Ale wróćmy na Wawel, wzgórze z taką historią, że aż przemawia do nas. Pooglądaliśmy wcześniej w domu filmiki, jak to wzórze wyglądało w X wieku. Niesamowita sprawa! Pochodziliśmy trochę wśród tych wiekowych zabudowań i wybraliśmy dwie wystawy we wnętrzach. Zaczęliśmy od wystawy Wawel Zaginiony - to spacer po przyziemiach Wawelu, gdzie zachowały się mury przedromańskich, romańskich i gotyckich fragmentów kościołów wawelskich. Na wystawie podziwiać można też renesansowe fragmenty i ozdoby odnalezione podczas prac archeologicznych. To zdecydowanie najlepsza część całego Wawelu dla mnie. Już kiedyś tę wystawę oglądaliśmy i mogę tu wracać kolejne razy, bo mnie bardzo rajcują takie stare mury... Tutaj czuje się, że Ci królowie wszyscy naprawdę żyli i to co człowiek całe życie na sucho uczył się na historii tutaj staje się nagle prawdziwe i namacalne. Uwielbiam lekcje w terenie!

Druga wystawa to Reprezentacyjne Komnaty Królewskie - główna ekspozycja wnętrz zamkowych na Wawelu, mieści się ona w 15 salach, a najważniejsze z nich to okazałe sale na II piętrze zamku. Wnętrza ukazują rezydencję monarszą z XVI i początku XVII wieku. Podziwiać tu można słynne arrasy króla Zygmunta Augusta, portrety królów czy renesansowe meble włoskie. Niestety większość eksponatów została sprowadzona z innych zamków, również zagranicznych. Na mnie największe wrażenie na tej wystawie zrobiły stropy, i to nie tylko te ze słynnymi głowami wawelskimi w Sali Poselskiej (obecnie jest ich 30, a pierwotnie było 194), w każdej sali stropy są zachwycające i niemal w każdej inne. Ogromne wrażenie robi też ostatnia na trasie, ogromna sala zamkowa, pierwotnie przeznaczona na posiedzenia senatu, a później sala weselna. Pierwsze królewskie wesele odbyło się tu w 1518 roku i dotyczyło Zygmunta I i Bony Sforza. Nigdy wcześniej nie zwiedzałam tej części Wawelu i cieszę się, że wreszcie tu dotarliśmy.  Po Wawelu jeszcze obowiązkowo spacerek na Rynek, szukaliśmy jakiejś kawiarenki, żeby napić się kawy i zjeść ciasteczko, ale cieżko znaleźć nam coś było. Prawie same restauracje, a jedna fajna kawiarnia tak przepełniona, że się nie zmieścilismy. Postanowiliśmy zboczyć z głownego traktu i zaraz obok Grodzkiej, na Franciszkańskiej, a dokładniej na pl. Wszystkich Świętych znaleźliśmy Niebieskie Migdały - świetna kawiarnia, w której spokojnie zasiedlismy i trochę odpoczeliśmy 🙂 Ciasto smakowite i kawka pyszna, więc wszystko jak trzeba 🙂 Na koniec ostatnie spojrzenie na Wawel i Wisłę, i do domu.

Kościół Św. Piotra i Pawła
ul. Kanonicza
2019-10-12

11 grudzień 2019 20:25

Bardzo fajna wycieczka, no i jak zwykle piękne zdjęcia :-)

27 październik 2019 16:58

[cytuj autor='Maciej A'] Kraków to perła wśród dużych miast i co jakiś czas nabieram ochotę znów zobaczyć. Ostatnio chodziła mi po głowie wycieczka pociągiem z atrakcjami dla Lenki (właśnie przejażdżka pociągiem miała być jedną z nich). Zgadzam się z Marianem, że wspaniale spędzacie wspólnie czas. [/cytuj]

Potwierdzam, że przejażdżka pociągiem to świetna atrakcja. Niedawno to testowaliśmy na trasie do Augustowa.

Jesli chodzi o Kraków, to chciałabym tam kiedyś wrócić, bo ostatnio mieliśmy do dyspozycji tylko 1 dzień i trudno było wybrać co zobaczyć z siedmiolatkiem (wtedy) przy tak ograniczonym czasie.

24 październik 2019 08:23

Dziękuję 🙂 Z dzieckiem to czasem dziwne rzeczy stają się atrakcją, nie rodzic nie pojmie 😉 A w każdym wieku te zaskoczki przyjmują inny wymiar 😉

24 październik 2019 06:31

15 październik 2019 10:20

[cytuj autor='marian'] Pogoda dopisała,więc chętnych do zwiedzania tak pięknego miasta nie mogło zabraknąć.Wspaniale spędzacie czas z rodzinką.Niejedni mogliby z Was brać przykład. [/cytuj]