Urlop na podkarpaciu dzień 2

Dzisiaj postanawiamy pojechać do iwonicza zdróju to druga miejscowość na podkarpaciu znana ze swoich uzdrowisk.Iwonicz zdrój oddalony jest od naszej bazy zaledwie o 9km. więc grzechem było by nieodwiedzić tej miejscowości.

Po niespełna dwódziestu minutach jazdy busikiem docieramy do iwonicza zdrój i postanawiamy zapoznać się z tym historycznym miasteczkiem.

Nasze zwiedzanie rozpoczynamy od tutejszego tzw.deptaku gdzie znajduje się większość tutejszych atrakcji,idąc deptakiem mijamy zabytkowy budynek bazar,(Drewniany budynek z czworoboczną wieżą zegarową, zbudowany w latach 1876-80. Wieża jest motywem wielu widokówek i obrazów z Iwonicza-Zdroju.)Po przeciwnej stronie jest piętrowy Dom Zdrojowy z 1861 roku. Józef Dietl zachwycał się jego okazałością i wykwintnym urządzeniem. W bryle przypomina osiemnastowieczny pałac. Niegdyś była tu piękna sala balowa, a dziś jest kino wczasowicz. Jest też stylowa restauracja, w której odbywają się muzyczne imprezy. Spacerując deptakiem mijamy kolejne ciekawe obiekty Stary Pałac to najstarszy zabytek uzdrowiska. Wzniesiony w 1837 roku według projektu Amelii Załuskiej. Dawniej nazywany był Modrzewiowym Pałacem, bo zbudowany jest z drzewa modrzewiowego.  Dalej mijamy budynek Starych Łazienek. Dziś odremontowany budynek pełni funkcję sanatoryjno-wczasową.Następnym ciekawym budynkiem na tutejszym deptaku jest pijalnia zdrojowa z przepięknym wnętrzem,oraz umieszczonymi na fasadzie budynku rzeżbami.Obok pijalni stoi mały błękitny budynek (żródełko józef),a obok niego ośmioboczna altana z charakterystycznymi kolumnami na wysokich postumentach. W jego sąsiedztwie umieszczono figurę Matki Boskiej Przedziwnej z 1891 roku. To miejsce kultu religijnego mieszkańców i kuracjuszy.Teraz czas na drugą stronę deptaku na której znajduje się ogród różany z altanami,w niedalekiej odległości zauważamy postument z wizerunkiem dr.Wojciecha Oczki.Po przejściu całego deptaka udaliśmy się do tutejszego kościoła,gdy podeszliśmy bliżej zauważyłem iż są tutaj dwa kościoły stary drewniany i nowy murowany.Postanowiłem zobaczyć stary kościół,jego skromne a zarazem piękne wnętrze mnie urzekło,po wyjściu z kościółka obszedłem jeszcze nowy kościół aby zobaczyć grób ojca Pio.Po tem dołączyłem do reszty rodziny i ruszyliśmy w kierunku tutejszej fontanny multimedialnej(niestety było za jasno aby zobaczyć pokaz świateł,więc po chwili spędzonej przy fontannie postanawiamy ruszyć w kierunku bełkotki.Aby tam dotrzeć przechodzimy obok teżni solankowej i wkraczamy na ściężkę zdrowia,na której mijamy jaz na potoku bełkotki oraz siłownię plenerową i wspinamy się pod górę do naszego celu.Chwilę tutaj spędzamy i wracamy tą samą drogą na deptak.Po dotarciu do deptaku postanawiamy udać się główną drogą w kierunku iwonicza,po przejściu niecałego kilometra postanowiliśmy jednak zawrócić(gwar,chałas samochodów i tłumy kuracjuszy)znechęciły nas na do dalszej wędrówki.Postanawiamy udać się na busik i wracać do rymanowa zdrój.

PS.Iwonicz zdrój może i ciekawe miasteczko dla kuracjuszy,ale mnie nie urzekło,a wyjazd do okolicznych miejscowości jest mocno utrudniony,