Tatry Bialskie, Maciej A

Tatry 2019 – Bialskie wzdłuż i wszerz, Dolina 5 Stawów Spiskich, Rusinowa Polana i Gęsia Szyja

piesza, średniotrudna, górska
2019-08-30 - 2019-09-01
2019-09-05 09:46:28
Maciej A Krajtroter 19113 kilometrów
Żdiar > Stary Smokowiec > Żdiar > Jaworzyna Tatrzańska > Żdiar > Tatrzańska Kotlina

Rzuciłem wszystko, zostawiłem za sobą nawarstwione kłopoty, a niech czekają w cholerę. Zostawiłem nawet moje Dziewczyny. Te parę dni w Tatrach, to już tradycja, niech trwa. A świat poczeka, poradzi sobie bez małego człowieczka. Ten człowieczek stargany niech oprze się na twardej skale i napasie zmysły. Towarzyszem włóczęgi standardowo Grześ.

Po pięciu godzinach jazdy widać cel, Bialskie Tatry. Pomijałem dość długo ten rejon, bo skały Tatr Wysokich bardziej kuszące, bo Bialskie z boku i cele bardziej oczywiste w innych rejonach. Ale w miarę upływu czasu wzrok coraz częściej zawadzał o te charakterystyczne wierzchołki, tak dobrze widoczne z różnych miejsc. Nadto jeżdżąc w stronę słowackich Tatr Wysokich przejeżdżałem często obok ich pięknego grzbietu i zawsze miałem chęć zatrzymać się i pooglądać chociaż chwilę. Postanowiliśmy więc dokończyć to, co zaczęliśmy trzy lata temu i pochodzić w tym rejonie.

Hrebienok

2019.08.30 Stary Smokowiec – Hrebienok – Schronisko Teryho – Hrebienok – Stary Smokowiec

Na początek jeszcze w Wysokich niedoszłe przejście przez Lodową Przełęcz. Jedną burzę przeczekaliśmy przy Schronisku Zamkovskeho, ale na drugą poważniejszą i powyżej Teryho już nie miałem chęci. Dopiero co przydażył się turystom Giewont, decyzja trudna i niejednogłośna, ale zawróciliśmy (Grześ, czasem to mnie kolega roztegowuje, no od Teryho ponad 6 h marszu z przejściem przez przełęcz pod 2400 m.n.p.m., zaciągnięte niebo bez wielkich nadziei na szybkie oczyszczenie, leźli byśmy w chmurach, deszcz lał, pioruny latały, a ten by poszedł, ech).

W drodze do wodospadów Zimnej Wody
Wodospady Zimnej Wody

Nie był to całkiem stracony dzień, bo samo otoczenie schroniska Teryho i  dojście przez Hrebienok i wodospady Zimnej Wody bardzo piękne. Zanim popsuła się pogoda i chlupotała w rytm marszu woda w butach, to się trochę napatrzyliśmy :-).

17,6 km. Czas 9 h 30 min., 1279 m w górę i w dół. Plan nie w pełni zrealizowany, ale wycieczka piękna. Od dawna myślałem o ponownym zajrzeniu do schr. Teryho i wreszcie się udało. Gdzie by tak smakowała zupa czosnkowa i herbata z rumem, jak tam?

Zacne widoczki

2019.08.31 Żdiar – Szeroka Przełęcz – Przełęcz Pod Kopą – Tatrzańska Jaworzyna

To jedyny szlak turystyczny przechodzący przez grzbiet Tatr Bielskich. Pięknie, stromo i ślisko/błotniście po ostatnich opadach deszczu, tak do przełęczy. Większość 3,5 h podejścia lasem, ale w miejscach widokowych piękne panoramy na okolice Żdiaru. Za to z Szerokiej Przełęczy i dalszej trasy na Kopską Przełęcz miodowe panoramy (zaskakująco wręcz obszerne na Tatry Wysokie, zarówno Słowackie jak i nasze, ale też na bliskie skalisto-białe wierzchołki Bialskich).

Wodospady Zimnej Wody

Zejście po kontemplacyjno-regeneracyjnym polegiwaniu przez Dolinę Zadnich Koperszadów i Jaworową do Jaworzyny Tatrzańskiej. Łagodnie komfortowa ścieżka opuszcza się wśród bujnej przyrody i czarownych widoków.

16,8 km. Czas ok. 9 h. z licznymi relaksikami, 1166 m w górę i 1044 m w dół. Bardzo fajny szlak, z przepięknymi widokami, wśród bujnej rozmaitości przyrody. Można się w tym rejonie Tatr zatracić…

W drodze do Schroniska Teryho

2019.09.01 Żdiar – Szeroka Przełęcz - Chata Plesnivec – Tatrzańska Kotlina

Tak zasmakowaliśmy Bialskich, że ponownie ruszyliśmy w ten rejon. Po podejściu jak dzień wcześniej na Szeroką Przełęcz ruszyliśmy w stronę Schroniska Plesnivec. A z tamtąd do Tatrzańskiej Kotliny.

W drodze do Schroniska Teryho

18,1 km. Czas ok. 9h 30 min., 1435 m w górę i 1355 m w dół. O ile wczoraj było pięknie, to teraz znaleźliśmy się na jeszcze bardziej zachwycającej widokowo trasie. Mimo kiepskich prognoz pogody, to tylko postraszyła nas burza i lekko zmoczył deszcz. Dzień - marzenie włóczykija.

Pod progiem Doliny 5 Stawów Spiskich

2019.09.02 Palenica Białczańska – Rusinowa PolanaGęsia Szyja – Rusinowa Polana

Pora wracać, aby nie stracić dnia to jeszcze jedna z moich ulubionych polan – Rusinowa i do tego Gęsia Szyja. Szkoda, że pogoda nie pozwoliła w pełni cieszyć się widokiem, ale to i tak było przyjemne i lekkie zwieńczenie wyjazdu.

Widok spod schroniska
Nad Stawami

6,8  km. Czas ok. 2 h 20 min., 550 m w górę i w dół. Relaksująca trasa, bardzo widokowa Polana Rusinowa, zawsze chętnie tu zajrzę.

Tylko parę dni, ale przyjemność z obcowania z Bialskimi Tatrami wielka. Łagodne i odmienne oblicze tej części Tatr poprzetykane białymi, bogato rzeźbionymi skałami. Wszystko to otoczone bujną szatą roślinną, a w około imponujące (jak na niewiele przekraczające 2000 m szczyty) panoramy.

W Żdiarze

Mimo burzowej aury i codziennych deszczy pochodziliśmy też przy pięknej pogodzie i poza pierwszym dniem nie było na co narzekać.

Noclegi z konieczności w Żdiarze (nie było niestety miejsc wolnych w Schronisku Przy Zielonym Stawie).

Idziemy w stronę Szerokiej Przełęczy

Będę tęsknić przekopując się przez góry…. papierów.

Idziemy w stronę Szerokiej Przełęczy Nawet grama wody nie było Idziemy w stronę Szerokiej Przełęczy Idziemy w stronę Szerokiej Przełęczy Widoki na okolice Żdiaru Panorama z Szerokiej Przełęczy W stronę Kopskiej Przełęczy Wyżnia Kopska Przełęcz Kopska Przełęcz Dolina Zadnich Koperszadów Dolina Zadnich Koperszadów Dolina Zadnich Koperszadów Dolina Zadnich Koperszadów Dolina Zadnich Koperszadów Dolina Jaworowa Dolina Jaworowa Za Szeroką Przełęczą Za Szeroką Przełęczą W drodze do Schroniska Plesnivec W drodze do Schroniska Plesnivec W drodze do Schroniska Plesnivec W drodze do Schroniska Plesnivec W drodze do Schroniska Plesnivec W drodze do Schroniska Plesnivec W drodze do Schroniska Plesnivec W drodze do Schroniska Plesnivec W drodze do Schroniska Plesnivec W drodze do Schroniska Plesnivec W drodze do Schroniska Plesnivec W drodze do Schroniska Plesnivec W drodze do Schroniska Plesnivec Rusinowa Polana W dole Rusinowa Polana Na Gęsiej Szyi Na Gęsiej Szyi
Maciej A Krajtroter 19113 kilometrów

Joanna Krajtroter 70623 kilometrów
2019-09-14 08:33:28

Jak zawsze piękne widoki na Twoich zdjęciach. Mogę sobie tylko wyobrazić jak fantastycze to wygląda na żywo.

2019-09-13 08:15:00

[cytuj autor='toja1358'] Ale cudne wędrowanie, Słowackich Tatr nie znam, niestety, tylko Szczyrbskie i Popradzkie Pleso. Ładnie opisujesz, fotki super, aż się serce rwie na szlak. [/cytuj]

Dzięki bardzo, strasznie mi się podobało w tych Bialskich.

Jak oglądam zdjęcia, to widzę jak wąsko aparat obejmuje, albo ja nie potrafię zamknąć w obiektywie tego co oczy widzą.

Wyjątkowe piękno tej przestrzeni i natury można tylko na własne oczy zobaczyć. Skoro serce się rwie to życzę Ci dobrej okazji :-)

2019-09-13 07:59:22

[cytuj autor='Marcin_Henioo'] Jestem tego samego zdania, co Marian. PRZE-PIĘK-NIE!!! Jak ja Ci zazdroszczę Macieju, ja nie mogę tak wszystkiego rzucić i zostawić... [/cytuj]

Nie da się i nawet nie chciałbym całkiem wszystkiego rzucić,

ale co roku robię miejsce w codzienności dla gór,

to jest jak spotkanie z starym przyjacielem, sentymentalne już :-)

toja1358 Krajtroter 10687 kilometrów
2019-09-12 21:02:36

Marcin_Henioo Krajtroter 50913 kilometrów
2019-09-08 15:59:34

[cytuj autor='marian'] Baterie doładowałeś.Ty w górach to jak ryba w wodzie.Twoje fotki to bym oglądał i oglądał.Przepiękne widoki. [/cytuj]

2019-09-08 11:44:04

[cytuj autor='Magdalena'] ciągle walczę z wycieczkani z ubiegłego roku, w  tym też ich już kilka było, ale psicy będzie sporo i z Bieszczad i z Polesia i z Roztocza choć na części szlaków  nielegalnie, ale wyboru specjalnego nie mamy :] [przedstawiam psicę jako kolejnego krajtrotera w drużynie, osiągnięcia będą widoczne niebawem, jeszcze tylko kota brakuje, ale na szelkach nie chce chodzić i w ogóle to raczej woli spać ;) tutaj psica na Smereku w Bieszczadach]   Edytowano: 2019-09-08 00:06:00 [/cytuj]

Witamy nowego krajtotera.

Magdalena Krajtroter 71330 kilometrów
2019-09-08 00:03:27

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk'] Macieju Super, super, super, trwaj tradycjo i rzucaj codzienność jak się da, ona nie ucieknie ;) Piękne Tatry, też zazdraszczam oj tak :) Magda, pokaż psicę :) [/cytuj]

Edytowano: 2019-09-08 00:06:00

2019-09-07 08:20:35

Doładowane trochę baterie i tradycja podtrzymana. Parę dni, ale fajnie że chociaż tyle. Bialskie polecam, wizualnie i przyrodniczo ekstraklasa.

Anja Krajtroter 14965 kilometrów
2019-09-06 07:48:39

Nawet te kilka dni potrafi zdziałać cuda:)

2019-09-05 21:23:13

2019-09-05 20:31:07

Piękne Tatry, też zazdraszczam oj tak :)
Magda, pokaż psicę :)

Magdalena Krajtroter 71330 kilometrów
2019-09-05 18:18:26

Jaki mi brakuje Tatr, ale w tym roku zaspokoiłam górskie upodobania - całe 11 dni w Bieszczadach. Poza jednym dniem 30 stopi i bezchmurne niebo. Wspaniale mimo, że nie każdego dnia była trasa tam po górze (byliśmy z naszą psicą).