Sierakowice na Kaszubach

drewniany kościół św. Marcina, toja1358

Miały być atrakcje i ciekawostki w mojej gminie, ale jakoś nie wyszło. Wyszło natomiast kilka innych wycieczek, niedalekich wprawdzie, ale już w innych gminach. Ponieważ mieszkamy właściwie za wsią i nie posiadamy samochodu, to każda wyprawa zajmuje nam sporo czasu i wymaga dobrej organizacji czasowej, bo połączenia autobusowe z okolicznymi miejscowościami zbyt częste nie są. Tak było i tym razem – pokonanie 30 km do celu zajęło nam około 2 godz.

Sierakowice (po kaszubsku Serakòjce), to duża wieś w powiecie kartuskim, licząca około 7 tys. mieszkańców. Gmina Sierakowice cieszy się największym przyrostem naturalnym w Polsce. Średni model rodziny to 2+4, ale sporo jest rodzin z siedmiorgiem lub ośmiorgiem dzieci. Dowiedzieliśmy  się tego w tamtejszym sklepie, gdzie bardzo sympatyczna i rozmowna sprzedawczyni chętnie udzielała różnych informacji turystom czyli nam.

nowy kiościół św. Marcina, toja1358

Najciekawszym obiektem w Sierakowicach jest stary drewniany kościółek św. Marcina. W latach 1820-2010  stał on  w miejscu obecnego murowanego kościoła parafialnego. Ponieważ z czasem stał się zbyt mały aby pomieścić wszystkich parafian, w 1903 r. rozebrano drewnianą wieżę i w jej miejsce dobudowano murowaną część w stylu neogotyckim. W latach 2010-11 starą drewnianą część kościoła przeniesiono kilkadziesiąt metrów dalej, na teren ogrodu parafialnego. Zrekonstruowano także drewnianą wieżę. Obecnie kościółek jest własnością gminy, służy celom kulturalnym, odbywają się w nim wystawy sztuki, wernisaże, koncerty. Okazjonalnie odprawiane są Msze św. lub udzielane śluby na życzenie. Do zwiedzania kościół  jest udostępniany od maja do września, ale nam niestety, nie udało się wejść do środka, był zamknięty. Obejrzeliśmy więc budynek z zewnątrz, pospacerowaliśmy pomiędzy drewnianymi figurkami na trawie, zajrzeliśmy do murowanego kościoła i poszliśmy do cukierni na kawę i coś „na ząb”. Pijąc kawę na niewielkim tarasiku mieliśmy widok na Park Kulturowy Ośmiu Błogosławieństw. Znajduje się w nim ołtarz papieski z Pelplina z 1999r. Park jest w trakcie rozbudowy, widać starania o zieleń, krzewy, kwiaty.

Ponieważ z mapy nam wynikało, że w pobliżu jest jezioro, to nie mogliśmy go ominąć. Przeszliśmy przez wieś, która wygląda raczej jak miasteczko i znaleźliśmy się w sercu kaszubskiego krajobrazu. Tego opisać się nie da – trzeba zobaczyć i zachwycić się zapachem, kolorami, przyrodą. Jezioro Świniewo leży tylko kilometr od centrum wsi więc spacer zajął nam zaledwie kwadrans. Po powrocie zjedliśmy obiad w restauracji „Stary Młyn”, tanio i w ładnym klimatycznym wystroju. Potem buszowanie po sklepach i jeszcze kościół św. Jana Chrzciciela z lat osiemdziesiątych XIX w.

nowy kościół św. Marcina, toja1358

W Sierakowicach zaczynają się (lub kończą) trzy szlaki turystyczne: Szlak Kaszubski, Szlak Kamiennych Kręgów i Szlak Wzgórz Szymbarskich.

Wycieczka bardzo udana, pogoda dopisała, następna wyprawa zaplanowana – kierunek Kościerzyna.

wnętrze kościoła, toja1358
i już w domciu, toja1358
2019-07-11

02 wrzesień 2019 11:06

Kaszuby to wciąż biale miejsce na mojej podróżniczej mapie.

22 sierpień 2019 09:28

[cytuj autor='toja1358'] https://www.youtube.com/watch?v=Fo5vzZA8gP0= Aniu, tu jest  kaszubski alfabet śpiewany, ja go już umiem 🙂. A kaszubski rozumiem, prawie wszystko, bo znajomi ze wsi rozmawiają przy mnie po kaszubsku. Zresztą męża rodzina pochodzi z Kaszub i u nich w domu  trochę się mówiło po kaszubsku. A w domku już dwa psy, bo córka z zięciem już z nami mieszkają na piętrze. No i jeszcze zagarnęłam kawałek pola za płotem na szklarnię, warzywa i ziemniaki, dlatego czasu na wycieczki brak. Pozdrawiam i zapraszam  🙂 [/cytuj]

A.. człowiek się całe życie uczy 😉 Super że już z córką 🙂

21 sierpień 2019 22:19

Podlaskia gwara "po prostu" w przygranicznych wioskach bywa dla mnie mało zrozumiała, ale już kaszubski to w ogóle wyższa szkoła jazdy.

21 sierpień 2019 08:34

Pięknie,

takie klimaty bardzo lubię i w takich miejscach chętnie odpoczywam od miejskiego betonu.

Kaszubska gwara bardzo ciekawa, miałem styczność, ale nie nauczyłem się

20 sierpień 2019 20:00

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk'] Fajne są te Kaszubskie akcenty, w postaci alfabetu, modlitwy itp. Co innego, że ten alfabet to jakaś czarna magia 🙂  [/cytuj]

20 sierpień 2019 10:32

Piękne te Sierakowice, a jeszcze bardziej okolice 🙂 Pominelismy je na swej trasie 😢 Fajne są te Kaszubskie akcenty, w postaci alfabetu, modlitwy itp. Co innego, że ten alfabet to jakaś czarna magia 🙂 A czy Ty Toju znasz kaszubski trochę ? W domciu zawsze pięknie, z kwieciem i pieskiem. Masz swoją riwierę, my tak nazywamy swój kąt, tym bardziej, że zwykle słoneczny latem 🙂

19 sierpień 2019 20:36

[cytuj autor='marian'] Kaszuby są piękne.Zawsze chciałem je zwiedzić,szczególnie Twoje wycieczki mnie zachęcały.Udało mi się to w zeszłym roku,byłem pod wielkim wrażeniem.Cieszę się, że pokazujesz miejsca na Kaszubach,które nie udało mi się zobaczyć,a również z przyjemnością powspominam miejsca w których byłem.W Kościerzynie mieliśmy noclegi. [/cytuj]

Miło, że spodobały Ci się Kaszuby, wkrótce moja relacja z Kościerzyny, bedziesz mógł powspominać. Pozdrawiam.

19 sierpień 2019 20:32

[cytuj autor='Marcin_Henioo'] Piękne miejsca pokazujesz. Śliczny kościółek, piękne okolice, jeziorko... Zazdraszczam ;-) [/cytuj]

Dlatego przeprowadziłam się z Trójmiasta na Kaszuby, pozdrawiam.