Rajd po Beskidzie Żywieckim

Stara Karczma w Jeleśni., Edward Krężel
Ponieważ prognozy pogody przewidywały na Niedzielę Palmową ładną pogodę zaplanowaliśmy wyjazd w Beskid Żywiecki aby sprawdzić jak wygłąda po zimie. Stwierdziliśmy rano ładną pogodę i zdecydowaliśmy pojechać do Jeleśni. Zabraliśmy naszego towarzysza Majkę i przez Kęty i Żywiec dojechaliśmy do Jeleśni. Droga przez Jeleśnię prowadzi do przejścia granicznego w Korbielowie. W związku z tym widać było na niej duży ruch samochodowy w obydwie strony. Nawierzchnia drogi też pozostawia co nieco do życzenia. Po dojechaniu do Jeleśni zajrzeliśmy do Starej Karczmy na sok z czarnej porzeczki bo jak na tą porę roku było dość gorąco (22 C). Ze względu na duży ruch postanowiliśmy opuścić Jeleśnię i pojechać do Sopotni Wielkiej. W Sopotni wypiliśmy kawę w zajeżdzie "Śnieżka" (bardzo dobra kawa) i udaliśmy się na spacer nad potok Sopotnia. W górnej części wsi zalegało jeszcze sporo śniegu. Również widoczne szczyty Beskidu Żywieckiego (Pilsko) pokryte były śniegiem. Stwierdziliśmy wysoki poziom wody w potoku Ponieważ Sopotnia Wielka jest bardzo długą wsią udaliśmy się samochodem nad wodospad potoku Sopotnia. Po krótkim spacerze po wsi postanowiliśmy pojechać przez Sopotnię Małą i Wieprz do Żywca. Trzeba tutaj zaznaczyć, że nasz samochód (OPEL Corsa) musiał dość dużo wytrzymać ze względu na fatalne drogi lokalne z Jeleśni do Sopotni Wielkiej, Sopotni Małej i Wieprza. Dopiero od Wieprza nawierzchnia drogi w miarę nadawała się do normalnej jazdy. Po drodze podziwialiśmy ośnieżone szczyty Beskidu Żywieckiego i Beskidu Śląskiego. Z Wieprza starą drogą pojechaliśmy do Żywca. W Żywcu odwiedziliśmy Karczmę Żywiec gdzie posililiśmy się smacznym i bardzo obfitym obiadem. Obok karczmy wznosi się odbudowany w roku 2005 pomnik z orłem na szczycie. Po obiedzie udaliśmy się do domu trasą nad Jeziorem Żywieckim i Jeziorem Międzybrodzkim. W sumie przejechaliśmy około 160 km i byliśmy zadowoleni z wycieczki pomimo podanego wyżej stanu dróg. Trzeba przyznać, że nasza towarzyszka wyrażała również zadowolenie ale po powrocie spiesznie zajęła się przygotowaną miską.