Karpacka Troja- skansen archeologiczny w Trzcinicy

, Kamyczki

Niedziela, kalendarz pokazuje datę 17.02.2019r. W pogodzie już kilka dni wcześniej zapowiadali piękny i słoneczny weekend z temperaturą dochodzącą nawet do +14 stopni C. W odwiedziny do nas przyjechała ciocia Kamila (siostra mamy). Już dzień wcześnie zastanawialiśmy się gdzie by tu jechać. Padło kilka propozycji. Jednak w ostateczności wybraliśmy Karpacką Troję – Skansen Archeologiczny w Trzcinicy (koło Jasła).

Karpacka Troja jest jednym z najważniejszych stanowisk archeologicznych w Polsce. Dzięki niej mogliśmy poznać dzieje Europy Środkowo-Wschodniej. Na terenie skansenu odkryto jedną z pierwszych osad na terenie Polski z czasu epoki brązu, ponad 4000 lat temu. Również tutaj odkryto pierwszą w Polsce osadę zakarpackiej kultury Otomani - Fuzesabony, datowaną na okres 1650-1350 p.n.e. Dlatego to miejsce nazwano Karpacką Troją.

Ponad 2000 lat temu, po upadku Karpackiej Troi, teren został zasiedlony przez Słowian. Słowianie wybudowali tu gród, który istniał w latach 770-1030 r. n.e. i otoczyli go wałami obronnymi, które sięgały nawet do 10m wysokości. Miejsce to nazwane jest Wałami Królewskimi.

Obecnie Skansen Karpacka Troja składa się z grodziska i parku archeologicznego.

, Kamyczki

Do Karpackiej Troi docieramy po godzinie 10.00. Wchodzimy do nowoczesnego budynku w którym jest kasa biletowa, sklepik z pamiątkami, toalety, sala multimedialna, wystawa oraz na piętrze kawiarnia.

Kupujemy bilety (dorośli 18 zł + 2 zł, jeśli chcemy wejść na wieżę widokową, nasz maluch wchodzi za darmo). Kierujemy się do sali multimedialnej w której oglądamy film pt. „Karpacka Troja” opowiadających o dziejach tego miejsca. Film pozwala nam zrozumieć historię grodziska i parku archeologicznego. Po obejrzeniu filmu kierujemy się na wystawę. Oglądamy ekspozycję i robimy zdjęcia.

Po obejrzeniu wystawy kierujemy się na zewnątrz do parku archeologicznego. Do każdej zrekonstruowanej chaty możemy wejść do środka i zobaczyć jej wnętrze. Chaty są bardzo ubogi i prosto wyposażone. W środku jest również zimniej niż na zewnątrz.

Kierujemy się również do zagrody ze zwierzętami. Nasz syn jest zachwycony.

, Kamyczki

Dalej kierujemy się do grodziska. Musimy pokonać strome schody, aby wspiąć się na teren grodziska. Widzimy tu 150m wałów obronnych, 2 bramy prowadzące do grodu oraz 6 chat. Na niektóre wały możemy wejść. Ścieżką idziemy w stronę 44 metrowej wieży widokowej. Wspinany się do góry. Wieża widokowa posiada 2 platformy. Jedna znajduje się na niecałych 20 metrach wysokości, a druga na 33 metrach wysokości. Widoki są piękne. Możemy podziwiać Beskidy, Pogórze Karpackie i Doły Jasielsko-Sanockie. Robimy zdjęcia i schodzimy na dół. Z pod wieży kierujemy się już ścieżką, a później drogą asfaltową na parking przy głównym budynku.

Obejście całego skansenu i grodziska oraz obejrzenie filmu zajęło nam 2 i pół godziny. Nasz maluch był już niesamowicie zmęczony, ale i bardzo zadowolony z wycieczki.