Licheń i okolice

Bazylika w Licheniu, Jola

To jedna z dalszych naszych wycieczek. Ślesin leży niedaleko Lichenia Starego - 9km.

To własnie Licheń był główną atrakcją naszej podróży, ale nocleg mieliśmy w Ślesinie nad pięknym Jeziorem Ślesińskim, które jest ogrzewane z Elektrowni Wodnej.

Golgota, Jola

Wakacje, więc po wojażach za dnia, popołudniami i wieczorami relaks nad jeziorem. Jeden plus - dzieciaki nauczyły się pływać.

Licheń zwiedzialiśmy dwa dni, przed samym wyjazdem obeszliśmy jeszcze raz wszystkie zakątki.

Jezioro Ślesińskie, Jola

Nie przepadam za zwiedzaniem szybkim, od obiektu do obiektu. Lubimy swoje, powolne tempo, a gdy się trafi przewodnik to rewelacja.

Po Licheniu przewodnikiem byłam ja - z książką w ręku - ale moi byli zachwyceni, nawet dwie pary emerytów dołaczyło do nas. Dzieciaki już zaprawione w bojach całodziennego chodzenia, nie marudziły.

Ślesin, Jola
Kościół w Ślesinie, Jola
Kruszwica, Jola

Zwiedziliśmy Golgotę, kościół św. Doroty, Bazylikę i wieżę, ogrody. oczywiście byliśmy w Lasku Grąblińskim. Tam zjedliśmy obiad.

Następny dzień Biskupin - muzeum kultury Pałuków. Mieliśmy zwiedzanie indywidualne z przemiłą panią przewodnik. Dzieci zachwycały się nawet tym, że w chatach nie było prądu, że wybijali monety.

Biskupin, Jola

Przy okazji popływaliśmy po Jeziorze Biskupińskim i zobaczyliśmy gród od innej strony.

A tuż za Jeziorem, ale to trzeba było autem podjechać, polska Wenecja na Szlaku Piastowskim. Byliśmy w Muzeum Kolei Wąskotorowej. Z nieba lał się żar, a nasze dzieci były w swoim żywiole, weszli do każdego wagonu, parowozu, i jeszcze kazali sobie zdjęcia robić.

Kolejny dzień miasto na siedmiu wzgórzach - Gniezno. Zwiedziliśmy Katedrę na Wzgórzu Lecha, kościół św. Jerzego oraz Muzeum Archidiecezjalne. Zachwyciliśmy się największą chyba monstracją na świecie.

Katedrę zwiedzaliśmy z przewodnikiem, nie da się inaczej. Dzieci z zapartym tchem chłonęły opowieść o św. Wojciechu przy Drzwiach Gnieźnieńskich. Skruplatnie sprawdzały fakt, że drzwi nie są równe.

, Jola
Wenecja, Jola

Byliśmy również -spacerkiem przez park - w Muzeum Początków Państwa Polskiego.Dostaliśmy mapę do wypełniania i ..dzieci były zachwycone, że mogą same szukać, zaglądać i odkrywać tajemnice.

I Kruszwica ;-) miasteczko na szlaku bursztynowym. nad Jeziorem Gopło. O Popielu chyba każdy słyszał. Mysza Wieża i Kolegiata św. Pawła i Piotra obowiązkowo zwiedzone. Kamienice na Rynku przepiękne, kolorowe. Zdjedliśmy świeżą rybkę z jeziora na obiad.

Gniezno, Jola

Ależ maraton! Ale cudowny maraton! Piękna wycieczka w kolejnym już dniu do Strzelna. Tam na wzgórzu św. Wojciecha jest Rotunda św. Prokopa oraz Kościół Świętej Trójcy i Najświętszej Maryi Panny

Zwiedzaliśmy całość z panem Damianem Rybakiem - przewodnikiem, który pasjonująco opowiada o tym miejscu. Oczywiście zafacsynowały nas dwie kolumny w kościele z 18 cnotami i 18 przywarami. oraz ołtarz św. Krzyża zdobiony 658 relikwiami. Coś pięknego!

, Jola

I szybka decyzja na następny dzień - jedziemy do Ciechocinka. Daleko trochę od noclegu, ale ...tężnie trzeba zobaczyć. I pojechaliśmy. Piękne, spokojne miasteczko. Pełne kwiatów, jest nawet Zegar kwiatowy, oczywiście mamy przy nim zdjęcie.

Dzieciom przypadła do gustu Fontanna Jasia i Małgosi, choć i Grzybek się im podobał.A same tężnie? robią wrażenie. Ten zapach, cisza, spokój.

Ciechocinek, Jola
Fontanna Jasia i Małgosi, Jola
tężnie w Ciechocinku, Jola

Dzieci siedziały na ławeczce  i nawet nie drgnęły przez pół godziny. Sukces ;-)

Wycieczka udana. Może niekażdy lubi aż takie tempo, tyle miejsc naraz, ale pogoda nam dopisała, to i korzystaliśmy.