, Joanna

2018-05-05 - 2018-05-06
2018-05-10 12:37:51
Joanna Krajtroter 67414 kilometrów
Mielnik > Drohiczyn > Korczew > Kopalnia Kredy > Góra Uszeście > Kościół Przemienienia Pańskiego w Mielniku > Góra Zamkowa w Mielniku > Ruiny kościoła zamkowego Świętej Trójcy > Cerkiew Narodzenia Bogarodzicy w Mielniku > Wieża widokowa w Mielniku > Obelisk Unii Mielnickiej > Muzeum Regionalne > Góra Zamkowa w Drohiczynie > Muzeum Diecezjalne > Kościół Wniebowzięcia NMP w Drohiczynie > Cerkiew w Drohiczynie > Katedra w Drohiczynie > Kościół Wszystkich Świętych w Drohiczynie > Przeprawa promowa Drohiczyn-Bużyska > Pałac w Korczewie > Leśna Podlaska > Sanktuarium Matki Bożej Leśniańskiej

Całkiem niedawno kupiłam mapę (tradycyjną papierową, gdyby ktoś miał wątpliwości) i z niej zapożyczyłam tytuł tej wycieczki. Splot różnych okoliczności spowodował, że mapa przydała się szybciej niż się spodziewałam.

W sobotę rano jedziemy do Mielnika malowniczo położonego nad Bugiem. Zaczynamy wycieczkę od jednego z głównych punktów planu - odkrywkowej kopalni kredy. Specjalnie przygotowany taras pozwala dobrze obejrzeć kredowe wyrobisko, które nadal jest czynne. Niewiele dalej jest Góra Uszeście, na której utworzono rezerwat w celu ochrony roślinności kserotermicznej. Na szczycie są tablice z opisem roślin, które można tu spotkać. Góra Uszeście jest najwyższym wzniesieniem na Wysoczyźnie Drohickiej. Rozciąga się z niej piękny widok na panoramę Mielnika. Kopalnię kredy też widać, ale częściowo zasłoniętą drzewami.

odkrywkowa kopalnia kredy w Mielniku

Mijając po drodze kościół parafialny Przemienienia Pańskiego przenosimy się na drugie mielnickie wzniesienie - Górę Zamkową. W średniowieczu podobno stał tu zamek. Teraz u podnóża można zobaczyć ruiny zamkowego kościoła Świętej Trójcy i budynek dawnej plebanii. Z Góry Zamkowej podziwiamy kolejne widoki, tym razem z Bugiem i kwitnącym bzem w roli głównej. Pomiędzy drzewami wystaje charakterystyczna kopułka cerkwi Narodzenia Bogarodzicy. Do cerkwi podchodzimy kilka chwil później.

Zanim pożegnamy Mielnik, zatrzymujemy się przy wieży widokowej położonej na obrzeżach. Wchodzimy na wieżę i obejmujemy wzrokiem Ziemię Mielnicką skąpaną w majowym słońcu i zieleni. Ostatnią niespodziewaną atrakcją Mielnika jest pasące się w pobliżu wieży stadko alpak.

Dalej jedziemy drogą biegnącą miejscami nad samym brzegiem Bugu, aż docieramy do Drohiczyna - historycznej stolicy Podlasia. Zwiedzanie zaczynamy od Muzeum Regionalnego. W dwóch budynkach zorganizowano wystawę starych motocykli i muzeum kajakarstwa. Na terenie przylegającym do Muzeum jest Park Historyczno-Kulturowy. Stoją tu tablice opowiadające o Drohiczynie, jego historii, czasach świetności i latach trudnych, legendach związanych z miastem i jedynej w dziejach Drohiczyna koronacji Daniela Romanowicza.

Potem udajemy się nad Bug i wchodzimy na Górę Zamkową. To wzniesienie jest wizytówką Drohiczyna, a ze szczytu rozciąga się charakterystyczny widok na zakole Bugu. Zjadamy obiad w karczmie Stara Baśń położonej nad rzeką u stóp Góry Zamkowej. Tanio nie jest, ale smacznie i z jakim wspaniałym widokiem.

Następnym punktem na naszej trasie jest Muzeum Diecezjalne. W jego zbiorach znajduje się m.in. monstrancja obozowa wykonana z elementów zestrzelonego samolotu, bogata kolekcja ornatów uszytych z pasów kontuszowych i inne cenne eksponaty. Jest też sala papieska zawierająca pamiątki związane z wizytą Jana Pawła II w Drohiczynie.

Spacerujemy jeszcze trochę po miasteczku i oglądajmy w sumie trzy kościoły i cerkiew. Planując wyjazd nie miałam pewności czy kursuje prom na trasie Drohiczyn - Bużyska. Na miejscu okazuje się, że kursuje, więc przez Bug przeprawiamy się promem skracając drogę i zyskując dodatkową atrakcję.

Góra Uszeście

Będąc już po drugiej stronie rzeki zmierzamy do Korczewa. Pałac w Korczewie akurat przechodzi remont, więc nie możemy wejść i obejrzeć wnętrz. Za to podziwiamy budynek z zewnątrz i spacerujemy po rozległym parku pałacowym. Na noc jedziemy do znajomych do Białej Podlaskiej. Teraz mamy tam bliżej niż do domu i trzeba odebrać syna, który spędzał majówkę u kolegi.

W niedzielę jedziemy na Mszę Św. do kościoła w Leśnej Podlaskiej. Wybór nie jest przypadkowy, bo to znane w tej części Podlasia sanktuarium Matki Bożej Leśniańskiej. Zabytkową świątynią od wieków opiekują się ojcowie paulini. Odwiedzamy też znajdującą się obok kaplicę zjawień ze źródełkiem. Resztę dnia po prostu spędzamy w miłym towarzystwie, a wieczorem wracamy do domu.

Nie brałam żadnego urlopu, żeby wydłużać sobie majówkę, więc to był krótki majowy weekend, ale za to bardzo intensywny.

Joanna Krajtroter 67414 kilometrów

Anja Krajtroter 14965 kilometrów
2018-09-14 10:16:43

Pisałeś o lubelskim więc polecam lekturę https://www.tasteaway.pl/2018/08/17/lublin-21-rzeczy-ktore-musisz-zrobic-by-sie-zakochac/

[cytuj autor='tomtur'] Ja byłem dawno temu i z chęcią żonie Twe strony pokażę. Mamy w planie lubelskie ale można o parę dni wydłużyć i Podlasie też zobaczyć.[/cytuj]

tomtur Zapaleniec 600 kilometrów
2018-09-14 09:40:29

[cytuj autor='Joanna']Dziękuję za wpisy i zapraszam na Podlasie. Gór ani morza tu nie ma, ale za to rzek i lasów nikomu nie zabraknie.[/cytuj]

2018-05-14 13:05:15

allie Krajtroter 6483 kilometrów
2018-05-13 20:36:33

Fajna ta historia z mapą :) A wycieczka bardzo ciekawa, zwłaszcza, że tak jak piszący niżej, też nie byłam nigdy w okolicach. Ale zeszłoroczny pobyt w Supraślu rozbudził apetyt na Podlasie, więc może kiedyś i tam zajadę :)

Marcin_Henioo Krajtroter 50911 kilometrów
2018-05-12 19:52:16

Ja, tak jak moi przedmówcy. Nigdy nie byłem w tamtych stronach naszego kraju, a jak widać warto.

Maciej A Krajtroter 18649 kilometrów
2018-05-11 01:08:20

Ciekawe tereny, zwłaszcza że kompletnie mi nieznane,

i krajobrazy sielskie

Anja Krajtroter 14965 kilometrów
2018-05-10 18:58:32

Dla mnie to też zupełnie nieznana okolica.

Co do zdjęcia profilowego wycieczki to kocham tą porę roku właśnie za bez ... no i konwalie:)

Alpaki robią furorę.

2018-05-10 17:31:36

Bardzo ciekawa wycieczka.Region wogóle mi nie znany.Szkoda ,że tak dalego odemnie.

PolskieSzlaki.pl - polskie atrakcje - popularny portal turystyczny tworzony od 15 lat przez aktywną rodzinkę złożoną z mamy, taty i trzech córek. Sercem Polskich Szlaków jest blog z ciekawymi wpisami i fotorelacjami z wypraw oraz opisy atrakcji turystycznych w Polsce z pięknymi zdjęciami. Na przyjaznym Forum mamy 48 tys. postów. W sezonie notujemy 50 tys. Użytkowników na dzień, poza sezonem około 10 tys. Na profilu facebookowym mamy blisko 20 000 polubień, a na Instagramie ponad 2 000 Obserwujących.