Na będzińskim zamku

Nadszedł ten dzień słoneczko świeci intensywnie,więc szkoda siedzieć w domu,wyruszyłoby się coś pozwiedzać a pomysłu brak.Burza mózgu gdzie jest blisko coś ciekawego do zobaczenia,i nagle olśnienie,albo sosnowiec,albo będzin.Szybki przegląd internetu,jak z dojazdem,i porównanie atrakcji względem odległości między sobą i decyzja podjęta,jedziemy na zamek do będzina.Komunikacją miejską meldujemy się w będzinie po około 90-ciu minutach,do zamku mamy około kilometra marszu,więc ruszamy w pieszą wędrówkę.Po pokonaniu dzielącej nas odległości docieramy pod wzgórze zamkowe,ale pierwsze kroki postanawiamy skierować do kościoła św,Trójcy,który jest zlokalizowany tusz obok zamku.

Kościół  św. Trójcy w Będzinie pochodzą z 1326 r. i dotyczą drewnianej świątyni o funkcji kaplicy zamkowej. Drewnianą konstrukcję rozebrano w 1363 r. na rozkaz króla Kazimierza III Wielkiego, fundatora murowanej świątyni która powstała dwa lata później, w obrębie grodu obronnego. W latach 60. XVI w. dzięki pomocy kasztelana będzińskiego Jana Firleja obiekt został przejęty przez Arian, kilka lat później w złym stanie wrócił pod zarząd kościoła katolickiego, a jego odbudowa trwała do 1601 roku. W 1655 r. podczas najazdu wojsk szwedzkich obiekt został splądrowany i podpalony. Kolejne przekształcenia oraz rozbudowa kościoła miała miejsce w latach 1873-1889. Po zwiedzeniu kościółka zewnątrz i wewnątrz(w jednej z bocznych naw znajduje się szokujący przekaz (nie wyrzucaj boga na śmietnik),w nawie umieszczony jest śmietnik,robi to szokujące wrażenie,) robię kilka pamiątkowych zdjęć i ruszamy dalej.Przechodzimy boczną furtą,aby dotrzeć do zrekonstruowanego obwarowania podzamcza.Gdzie możemy poznać rys historyczny tego miejsca dzięki tablicą informacyjnym.Po przejściu tej ścieżki i zaznajomieniu się z historią powstania grodu,ruszamy na zwiedzanie zamku.

Zamek Będzin powstał w XIV wieku, gdy przekształcono drewniany gród w murowaną warownię, ważną ze względu na strategiczne położenie - był to gród polski wysunięty najbardziej na zachód. Później, jak to zwykle bywa, zamek przechodził z rąk do rąk, w XIX wieku podupadł, by 100 lat później zostać odbudowanym i przekształconym w muzeum. Po przekroczeniu bramy głównej mamy do wyboru zwiedzanie wieży zamkowej lub wystawy stałe w drugiej wieży,na parterze znajduje się wystawa historyczna prezentująca historię będzina,a na piętrach pokazana jest kolekcja broni palnej zawiera obok pokaźnych zbiorów broni wojskowej również wiele przykładów broni myśliwskiej, w luksusowym wykonaniu, jak np. piękna kołowa strzelba myśliwska wykonana przez praskiego  rusznikarza  Hansa Stiftera w   1674 roku.  Broń    sportowa   charakteryzuje   się    precyzyjnym   wykonaniem i umiarkowanym zdobnictwem. Uwagę zwraca duża kolekcja strzelb tarczowych z XIX w. oraz niewielkie pistolety tarczowe używane na strzelnicach objazdowych. Na kolejnych piętrach jest prezentowana broń biała,oraz uzbrojenie,prawdziwa gratka dla pasjonatów.Zaś gdy wspieliśmy się na ostatnie piętro naszym oczom ukazała się wystawa obrazów wyszywanych nićmi,wystawa ta zrobiła na nas wrażenie.Po zrobieniu kolejnych zdjęć,opuszczamy zamek i udajemy się na zwiedzanie jego otoczenia,dzięki ścieżce wyznaczoej na mapce przy wejściu do zamku można odwiedzić (magiczne miejsca,kirkut,anfiteatr,plac zabaw dla dzieci,oraz podziemia będzińskie).Po zaliczeniu ścieżki wyruszamy na drugą stronę rzeki przemsza,aby zwiedzić Pałac Mieroszewskich.

Pałac Mieroszewskich to barokowo - klasycystyczny pałac, wzniesiony w pierwszej połowie XVIII w.jako siedziba rodu Mieroszewskich,którą pozostawał przez 120 lat. Mieroszewscy,herbu Ślepowron wywodzili się z Mieroszewic w ziemi łęczyckiej.Po przekroczeniu bramy wjazdowej sam budynek prezentuje się wspaniale,niestety wystawa pt.W łużyckiej osadzie i średniowiecznym grodzie,mnie trochę nieprzypadła do gustu(niespodziewałem się takiej wystawy w tym miejscu),naszczęście pozostałe wystawy były bardzo interesujące.W salce poświęconej wystawie pt.W izbie zagłębiowskiej-można zapoznać się jak dawniej mieszkano,czy jakimi narzędziami się posługiwano.Za to po wejściu na pierwsze piętro pałacu doznałem oczarowania zgromadzonymi tutaj eksponatami,są tu przepiękne perełki w postaci porcelany,drewna,czy innych eksponatów.Po zwiedzeniu wszystkich sal(w niektórych jest zakaz fotografowania)i zobaczeniu zgromadzonych tutaj eksponatów udajemy się jeszcze do przypałacowego parku aby zrobić kilka ciekawych zdjęć i kończymy naszą wycieczkę.