Nieborów, Marcin_Henioo

Wycieczka na Mazowsze - dzień 3. Nieborów, Arkadia, Żelazowa Wola, Brochów, Sochaczew, Nieborów.

2017-08-05
2018-02-08 21:56:26
Marcin_Henioo Krajtroter 50913 kilometrów

Z samego rana, skoro zjedliśmy śniadanie, poszliśmy pieszo w stronę pałacu-muzeum w Nieborowie.

Po pokazaniu biletów panu strażnikowi przy bramie, udaliśmy się długą aleją do budynku pałacu. Jak wiadomo, barokowy pałac w Nieborowie jest oddziałem Muzeum Narodowego w Warszawie. Kręcono w nim m.in. takie znane filmy, jak „Akademia Pana Kleksa”, czy „Pan Samochodzik i niesamowity dwór”. W pałacu znajduje się obecnie muzeum wnętrz rezydencji pałacowej z XVII-XIX wieku, oparte na ocalałym wyposażeniu pałacu i jego kolekcjach (rzeźba, obrazy, grafika, meble, brązy, porcelana i szkło, srebra, zegary, tkaniny, zbiory biblioteczne), uzupełnione obiektami sztuki i rzemiosła artystycznego ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie. Pałac i ogród francuski po renowacji i uporządkowaniu został udostępniony zwiedzającym jako stylowe pałacowo-ogrodowe założenie rezydencjonalne. W środku, jak i na zewnątrz podobało nam się naprawdę wszystko, mało tego byliśmy zachwyceni, a już zwłaszcza kolekcja majoliki oraz główna klatka schodowa, pokryta kobaltowymi holenderskimi płytkami ceramicznymi z 1700 roku. Nie wiem, ile ich jest, nigdzie nie mogę znaleźć informacji, ale ponoć nie ma dwóch takich samych. I trudno się z tym nie zgodzić.

Nieborów

Jak napisałem wcześniej, mieliśmy zaległe zwiedzanie świątynię Diany w Parku Romantycznym. Jak myślicie, czy ochrona i kasjerka pamiętali? Tak! Bardzo w porządku ludzie, pozytywni. Więc my poszliśmy już bezpośrednio pod świątynię, która była na szczęście otwarta. No i tu również ogromne wrażenie. Spotęgowane tym, co opowiedziała nam wewnątrz miła pracownica Arkadii – córa była w końcu usatysfakcjonowana.

W Arkadii wsiedliśmy w auto, i ruszyliśmy już do głównego punktu tego dnia, czyli do Żelazowej Woli. A konkretnie do muzeum o nazwie Dom Urodzenia Fryderyka Chopina. I tak naprawdę, jest to budynek poświęcony pamięci i twórczości tego najbardziej znanego w świecie polskiego kompozytora, ponieważ on urodził się w zupełnie innym budynku, który w tej chwili nie istnieje. Ale nic to, nam to nie przeszkadzało, w Żelazowej Woli choć raz w życiu trzeba być. Nam osobiście bardziej niż muzeum, podobało samo otoczenie, z przepięknym parkiem, ślicznymi kładkami i ścieżkami, oraz recital muzyczny, na który udało nam się załapać. O cenach biletów na pobliskim parkingu może nie będę się wypowiadał.

Z Żelazowej Woli podjechaliśmy do Brochowa, ponieważ w jednym z przewodników znalazłem informację, że znajduje się tu bardzo nietypowy kościół. Otóż kościół ten, p.w. św. Rocha, jest to budowla, której części składowe świadczą o tym, iż miał on niegdyś funkcje obronne – są to dwie wieże z okienkami strzelniczymi zaś wokół świątyni poprowadzono dwukondygnacyjny ganek tunelowy ze strzelnicami. Faktycznie, nigdzie się z taką budowlą w naszym kraju nie spotkałem. Niestety, kościół zamknięty dla zwiedzających, ale zajrzeć do środka można było. Świątynia te jest znana z tego, że w jego murach 2 czerwca 1806 roku odbył się ślub Mikołaja Chopina z Teklą Justyną z Krzyżanowskich, czyli rodziców Fryderyka; także tutaj w Wielkanoc 1810 roku ochrzczono ich syna. Zachowały się wpisy z księgi metrykalnej i metryki chrztu. Fajna ciekawostka, a sam obiekt bardzo interesujący – warto go zwiedzić.

Z Brochowa ruszyliśmy już z powrotem na bazę, po drodze zahaczając o Sochaczew. O tej miejscowości cóż mogę powiedzieć? Spokojne, ciche miasteczko. Zjedliśmy dobrą pizzę. Rynek taki dość obszerny, jednak zbyt wiele atrakcji w mieście nie ma. Widoczne na wzgórzu z centrum miasta ruiny zamku książąt mazowieckich, no i piękny klasycystyczny ratusz przy Rynku. Oto to, co zapamiętałem najbardziej. Przejeżdżając nieopodal, grzechem byłoby jednak nie zwiedzić Sochaczewa. Podejrzewam, że już nigdy w tym mieście nie będziemy mieć okazji być.

Nieborów

Na koniec, na dobicie, podjechaliśmy jeszcze – już w Nieborowie – pod kościół pw. Matki Boskiej Bolesnej. Akurat zamykano drzwi wejściowe. Jednak osoba zamykająca zauważyła nas, i wyszła przez boczne drzwi, od zakrystii. Okazał się nim być sam proboszcz! Bardzo miły i sympatyczny, co się później okazało. Zapytał skąd jesteśmy, chwilkę porozmawialiśmy, i zaprowadził nas do wnętrz. No i muszę powiedzieć, że nie spodziewałem się takich skarbów w tym kościółku. O czym wszystkim opowiedział nam proboszcz, jednak ja nie będę zdradzał – jeśli lubicie tajemnice, to sami to sprawdźcie. Powiem tylko tyle na koniec, że jak będziecie mieć szczęście, to ksiądz pokaże Wam również miejsce, gdzie spoczywa założycielka Nieborowa i Arkadii – Helena Radziwiłłowa. Nam pokazał. I nie spodziewalibyśmy się tego, że w takim miejscu…

Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Nieborów Arkadia Arkadia Arkadia Arkadia Żelazowa Wola Żelazowa Wola Żelazowa Wola Żelazowa Wola Żelazowa Wola Żelazowa Wola Żelazowa Wola Brochów Brochów Brochów Brochów Brochów Sochaczew Sochaczew Sochaczew Sochaczew
Marcin_Henioo Krajtroter 50913 kilometrów