Czantoria Wielka w Beskidzie Śląskim

, Zarmen

Wielka Czantoria (995 m n.p.m.) położona jest w zachodniej części Beskidu Śląskiego. Szczyt ten jest najwyższym wzniesieniem Pasma Stożka i Czantorii, ciągnącego się między dolinami Olzy i Wisły i graniczącego przez Przełęcz Kubalonka (761 m n.p.m.) z położonym dalej na wschód Pasmem Wiślańskim. Sam masyw Wielkiej Czantorii oddzielony jest na południu Przełęczą Beskidek (684 m n.p.m.) od Małego Soszowa (762 m n.p.m.), na północnym-zachodzie sąsiaduje zaś z Małą Czantorią (865 m n.p.m.).

Wycieczkę na Czantorię zaplanowaliśmy spontanicznie. 27 maja 2017 roku, o godzinie 7.00 rano spakowaliśmy najpotrzebniejsze rzeczy i ruszyliśmy w kierunku Ustronia, który jest oddalony od Zawiercia o 124 km. Trasa przes s1 była nad wyraz spokojna i w przeciągu 2 godzin byliśmy na miejscu. Zaparkowaliśmy na płatnym parkingu (10 zł/cały dzień) znajdującym się koło karczmy i browaru Wrzos. Wzieliśmy plecaki i ruszyliśmy w poszukiwaniu niebieskiego szlaku. Nasza przygoda zaczęła się od przystanku PKS Ustroń Zdrój przy, którym znajduje się drogowskaz informujący że droga powinna zająć 2h30 min. Następnie kierowaliśmy się cały czas po oznaczeniach niebieskiego szlaku i dotarliśmy do punktu gastronomicznego Wielkiej Czantorii. Posiliwszy się ruszyliśmy na pobliski punkt widokowy a tam jak już  się można domyślić doświadczyliśmy cudnych widoków. W drodze powrotnej skierowaliśmy się na czerwony szlak (stok narciarski), na którym zejście jest mocno strome. Po zejściu, skierowaliśmy się w kierunku Centrum Ustronia z którego wyruszyliśmy.

2017-05-27

25 sierpień 2017 10:03

[cytuj autor='allie']Usiłuję sobie przypomnieć, czy byłam kiedykolwiek na Czantorii i ... nie mogę! - to chyba starość nadzchodzi wielkimi krokami 😉Piękne widoki, pozazdrościć.[/cytuj]

Hehe też mi się to zdarza 🙂 Ładna wycieczka!

23 sierpień 2017 20:04

Bardzo fajne widoki 🙂

23 sierpień 2017 19:19

Piękne widoki, pozazdrościć.

23 sierpień 2017 19:01

Czantoria często i chętnie odwiedzana z różnych względów.

Fajna wędrówka.

23 sierpień 2017 14:56

Czantoria już zawsze kojarzyć mi się będzie z wypluwaniem płuc na tym czerwonym szlaku podczas IV Wyrypy Beskidzkiej 😉.

Ten punkt gastronomiczny to Chata na Cantoryi zapewne. Bardzo klimatyczne miejsce.

23 sierpień 2017 12:06

Już raz tam byłem. Widok był super.

23 sierpień 2017 09:55

Ja podobnie jak Marian wjechałam na Czantorię wyciągiem. Widoki tam piękne,bez względu na sposób dotarcia:-)

23 sierpień 2017 07:17

W wiosennej odsłonie Czantoria prezentuje się zupełnie inaczej. Mi było dane zimą ją podziwiać.

22 sierpień 2017 22:57

Ładnie powędrowaliście .Ja tylko wyciągiem wjechałem na górę.