Wyspa Sobieszewska

, allie

Wyspa Sobieszewska to był mój krajoznawczy wyrzut sumienia; jak można mieszkać tak blisko i nigdy na niej być? Trafiła więc na listę "Miejsc do odwiedzenia czym prędzej".

Obszar, o którym mowa, nie zawsze był wyspą; kiedyś stanowił część Mierzei Wiślanej. W XIX wieku miały miejsce dwa zdarzenia, które oderwały go od stałego lądu; przerwanie przez wezbraną Wisłę wydmowych obszarów w okolicach miejscowości Górki (w ten sposób uformowało się nowe ujście tej rzeki do Bałtyku), oraz poszerzenie przez wody Wisły przekopu przez Mierzeję, który miał ułatwić mieszkańcom okolicznych wiosek kontakt "ze światem". Obecnie wyspa jest uznawana za dzielnicę Gdańska.

W drodze do zbiornika wody
W drodze do zbiornika wody "Kazimierz", allie

Dziś udało mi się zrobić pierwszy krok w kierunku poznania wyspy, ale sukces był połowiczny. Zaskoczył nas długaśny korek w drodze na miejsce, który bardzo wydłużył czas dojazdu, oraz niezwykle męczący upał, sprawiający, że nasza krajtroterska wydolność piechurów mocno spadła. Przedpołudnie nie zapowiadało późniejszych temperatur, więc po dotarciu do miejscowości Sobieszewo raźno ruszyliśmy leśnym szlakiem turystycznym w stronę zbiornika wody Kazimierz, który był naszym celem ze względu na znajdujący się na nim punkt widokowy. Trzykilometrowy marsz przy rosnącej szybko temperaturze sprawił, że z pewną ulgą przyjęliśmy wiadomość, że będzimy musieli poczekać ponad pół godziny na wejście do środka; przymusowy popas dobrze nam zrobił.

Było warto czekać, bo widoki z Kazimierza są niepowtarzalne; widać z niego dwa skrajne cyple Wyspy Sobieszewskiej (oba są rezerwatami przyrody), a przy tak dobrej jak dzisiejsza widzialności można dostrzec charakterytyczne budowle Trójmiasta, a nawet Półwysep Helski. Zbiornik udostępnia zwiedzającym lornetki, więc można sobie zlustrować naprawdę spory obszar nad Bałtykiem. Ponadto mała ekspozycja edukacyjna pozwala dowiedzieć się jak działają takie zbiorniki jak ten, dostarczający wodę do dużej części Gdańska.

Na szlaku w sobieszewskim lesie, allie

Po zejściu na dół 167 stopniami schodów Kazimierza, udaliśmy się z powrotem w stronę "centrum" Sobieszewa, by stamtąd ruszyć do rezerwatu "Ptasi Raj", czyli miejsce postoju ponad 300 gatunków ptaków w ich podróżach z i do ciepłych krajów. Po drodze obejrzeliśmy dwie charakterystyczne stelle (nagrobki), które pozostały po tutejszym dawnym cmentarzu mennonitów, kiedyś licznie zamieszkujących tereny Mierzei Wiślanej i Żuław.

Rezerwat udało się zobaczyć tylko częściowo; uciekający szybko czas i zmęczenie upałem sprawiły, że dotarliśmy jedynie do znajdującego się na jego terenie jeziorka "Karaś" oraz pierwszej wieży widokowej; zresztą informacja, iż zamknięto groblę umożliwiającą przejście rezerwatu dookoła też znacznie ostudziła nasze zapały.

Zbiornik wody
Ekspozycja edukacyjna w zbiorniku, allie
Widok ze zbiornika

Podsumowując: wrócę jeszcze na Wyspę na pewno, ale poza sezonem, gdy znikną już z uliczek Sobieszewa mało estetyczne wakacyjne stragany, a pogoda pozwoli pokonać trochę więcej kilometrów niż dzisiaj. Tym razem celowo pominęliśmy sobieszewskie plaże, które przeżywały najazd spragnionych słońca wczasowiczów i mieszkańców. Jako turysta lubiący ciszę poczekam, aż na wyspę wróci posezonowy spokój.

Stelle na dawnym mennonickim cmentarzu, allie
Na progu rezerwatu
Wieża obserwacyjna na jeziorkiem Karaś, allie
Widok z wieży, allie
Widok na jeziorko Karaś, allie
Tablica edukacyjna w rezerwacie, allie
Mapa wyspy, allie
2017-07-30

17 sierpień 2017 23:42

Super relacja 🙂 fajne miejsce 🙂

01 sierpień 2017 16:02

[cytuj autor='mokunka'] Racja , tak bywa"cudze chcwalicie -swego nie znacie" .Czasami najbliższch okilic.... [/cytuj]

Zgadzam się.Ja również mam dużo sobie do zarzucenia.

Fajne miejsce nam pokazałaś.

31 lipiec 2017 22:22

[cytuj autor='allie'] Joanno, zachęcam! Warto wiedzieć, że na wizytę w "Kazimierzu" należy się umówić w przeddzień, najlepiej przez formularz zgłoszeniowy na ich stronie www: http://www.giwk.pl/zbiornikwodykazimierz.html[/cytuj]

31 lipiec 2017 21:28

[cytuj autor='Joanna']Dobrze wiedzieć, że jest taki punkt widokowy, bo może niedługo będziemy w pobliżu.[/cytuj]

31 lipiec 2017 21:26

[cytuj autor='Anja']Ja też zupełnie nie miałam zdjęć z najbliższej okolicy, z miejsc w których bywałam setki razy i które świetnie znam, póki nie zaczęłam dodawać wycieczek na PSz🙂 Teraz powolutku się to zmienia.[/cytuj]

U mnie to jeszcze gorzej, bo nawet nie chodzi o brak zdjęć 🙂 Ja po prostu zwiedziłam już sporo miejsc daaaleko od Trójmiasta (w tym te za granicą), a tych najbliższych zakątków - nie. Cóż, najciemniej zawsze pod latarnią. Ale będę nadrabiać.

31 lipiec 2017 19:39

Skad ja to znam....??? Ja to nazywam wycieczki , sprzed czasów PSz.Praktycznie fot brak lub jest na nich centralnie ktoś z rodziny! Teraz natomiast robię fot za dużo. Mam mnóstwo nieuporządkowanych fot sprzed (aż wstyd się przyznać ) nawet 5 lat. Muszę je usystematyzowac, ehhh.

I tak źle i tak nie dobrze.

Allie , pokazujesz cudną Wyspą Sobieszewską. Aż by się chciało tam być 🙂

31 lipiec 2017 13:05

31 lipiec 2017 11:18

Ładny widok z tego Kazimierza. No i piękne miejsce na dłuższe spacery.