Bytów i Węsiory

Zamek w Bytowie

Bytów i Węsiory to kolejne ciekawe miejsca na Kaszubach, choć już na krańcach południowych. Bytów przyciągnął nas głównie z racji zamku, które lubi cała rodzina, szczególnie zaś jeden jej członek męski 🙂 Bytów to historyczny ośrodek z długimi dziejami, wzmiankowany jeszcze w XII wieku, a w XIV wieku zagarnięty przez Krzyżaków, których ślady widać tu do dziś. Właśnie zamek to jeden z nich, jego budowę Krzyżacy zaczęli w XIV wieku i tę gotycką formę po części zachował, potem władali nim książęta pomorscy. Dziś mieści się tutaj hotel, ale turyści mogą również zwiedzać obiekt. Nawet z pieskiem można wejść na dziedziniec, który przedstawia się bardzo ładnie, szczególnie z drewnianego balkonu. Można tu kupić pamiątki z kaszubskim motywem, który jak zwykle mnie urzekł, bo uwielbiam etniczne wzory. No i kolejny magnesik zakupiliśmy, wiele ich znów zdobylismy na tej kaszubskiej wyprawie 🙂 Kawałek za zamkiem jest Rynek bytowski i gotycka wieża - pozostałość dawnego kościoła Św. Katarzyny.

Wracając na nocleg odwiedziliśmy jeszcze Węsiory ze słynnymi Kamiennymi Kręgami. Miejsce to wyjątkowe, ponoć z magiczną aurą, ja w takie rzeczy nie wierzę, ale cenny jest fakt, że możemy oglądać coś, co stworzono 2 tys lat temu, przez lud zwany Gotami, a który żył tutaj na przełomie ery, przez 200 lat. Niby tak krótko, a pozostał po nich trwały ślad, który dziś zastanawia i zadziwia. Oglądać można tu kamienne kręgi, coś na kształt miejsca świętego, przy którym chowano ludzi, bowiem odkryto tu kurhany i groby. Ponoć przy kręgach spotykała się starszyzna plemienia, mówi się, że to również swoisty kalendarz astronomiczny, a więc Węsiory to taki kaszubski Stonehenge 🙂 Na parkingu przed kamiennymi kręgami akurat był jakiś wojskowy zlot, myslałam, że będzie grochówka, ale była zupa kurkowa, również i tu można kupić pamiątki. Koło kamiennych kręgów mozna zejść nad malownicze Jezioro Długie.

Zamek w Bytowie
Gród Gotów
2017-07-13

11 czerwiec 2018 16:45

Zdjęcia piękne, miejsca piękne, ale ja najbardziej zaintrygowana czworonogiem. Dużo z nim zwiedzacie? Bo tak sie składa, że od prawie trzech lat też posiadamy psa i generalnie zabieramy wszędzie. Gdzie już z nim byliście?

22 lipiec 2017 20:32

[cytuj autor='Anna Piernikarczyk']Niestety most już pominęliśmy 🙂 Wszędzie trochę, coś, na chwilę 🙂 Te miejsca już mamy opisane na Polskich Szlakach,  więc nie mieliśmy presji że trzeba wszystko zobaczyć. I tak codziennie wracaliśmy na nocleg dobrze po 18.00, a nawet o 20.00, a wyjazd o 9.00 rano 🙂[/cytuj]

Rozumiem Aniu:-) Doskonale znam to tempo "wypoczywania" :-)

22 lipiec 2017 09:49

22 lipiec 2017 07:59

Allie,dobre pytanie:-) Most jest dodatkową atrakcją Bytowa. Aniu,odwiedziałaś miejsca,ktore dobrze znam ze szkolnych wycieczek:-) Super,że i Bytow znalazł się na waszej trasie. Szkoda,że wcześniej nie wiedziałam,że jesteście tak blisko.

22 lipiec 2017 00:46

Byłam, widziałam, polecam 🙂

Aniu, a stary most kolejowy w Bytowie obejrzeliście?

21 lipiec 2017 23:23

Kolejne ciekawe miejsce.Sporo udało Wam się zwiedzić.

21 lipiec 2017 20:57

Rozumiem fascynację zamkami, sama mam podobnie🙂

21 lipiec 2017 15:06

Dziękuję Wam 🙂 Tak dziewczyny to już pannice i z ich zdaniem liczyć się juz trzeba 😉

21 lipiec 2017 14:52

Piękne Aniu zdjecia jak i miejscowość może kiedyś dane bedzie mi tam pojechać 🙂

21 lipiec 2017 14:50

Ja jako ten rodzaj męski również lubię bardzo zwiedzanie, ogladanie itp zamków. Wycieczka nie jedna i nie ostatnia a dzieczynki to już nie dziewczynki tylko pannice. Bardzo fajna wyprawa miejsca nie zwiedzone przezemnie do tej pory, ciekawe.