Czeskie wspomnienia

2012-11-26 - 2012-12-10
2012-11-26 23:26:31

Dwa tygodnie wędrówki po Czechach, tu i tam, ale wszędzie pięknie i ciekawie.

Czechy znowu zaczęły mnie kusić. Odgrzebałam wycieczkę sprzed kilku lat, żeby pokazać ile ciekawych miejsc do zwiedzania jest u naszych południowych sąsiadów – nie tylko Praga.

Jechaliśmy na dwa tygodnie bez żadnej rezerwacji. Mieliśmy w planie zwiedzić kilka zamków, miasteczek i miejsc wpisanych na listę  UNESCO.

Noclegi planowaliśmy na kampingach, w wynajmowanych domkach. Po dwa, trzy dni  w jednym miejscu i dalej.  Okazało się, że nie ma z tym żadnych problemów, pomimo, że jechaliśmy w lipcu, a więc w pełni sezonu.  Warunki na kampingach nie zawsze idealne, ale nie o luksusy nam chodziło tylko o dach nad głową.

Rozpoczęliśmy wędrówkę po Czechach od Skalnego Miasta w Adršpach. Potem był Morawski Kras z najgłębszą przepaścią w Czechach – liczącą 138,5m Macochą,   zwiedzanie jaskini i spływ podziemną rzeką Punkvą. Rewelacja!

Były też morawskie winnice, bajeczne piwniczki z winami w Petrovie, skansen wsi południowo-morawskiej w  Strážnicach i wspaniały zespół parkowo-pałacowy Lednice-Valtice ze stojącym w środku parku minaretem.

Nocując na ogromnym polu kampingowym o wdzięcznej nazwie Apollo, znajdującym się blisko granicy z Austrią, zrobiliśmy też wypad do Wiednia.

Jeden dzień poświęciliśmy na zwiedzanie Brna i twierdzy Špilberk.

Potem były zamki Bouzov, Pernštejn, Mikulov.

Odwiedziliśmy urocze miasteczko Telč  zwane  Morawską Wenecją.

Podążając na zachód zatrzymaliśmy się też w Czeskich Budziejowicach,  znanych z produkowanego w tutejszym browarze  Budweisera i rozsławionych przez  Dobrego Wojaka Szwejka.

Zachwycił nas Český Krumlov.  Stare Miasto opasane wstęgą Wełtawy zakręcającej tutaj esy-floresy ma niepowtarzalny klimat. Na skale nad rzeką  wznosi  się XIII – wieczny zamek z pięknymi ogrodami i niedźwiedziami mieszkającymi w fosie.

Zupełną rewelację stanowiły dla nas Holašovice - niewielka wioska wpisana na listę UNESCO jako wiejski zespół zabytkowy.

Była  jeszcze Hluboká, a w niej jeden z najpiękniejszych zamków w Czechach.

Wracając w stronę naszej granicy zwiedziliśmy jeszcze zamek będący  jednym z symboli królestwa czeskiego – to Karlštejn, należący do największych atrakcji w kraju naszych południowych sąsiadów.

Kończyliśmy nasz urlop w Pradze,  spędzając tu dwa dni. Mieliśmy dość czasu na zwiedzanie i spacery po starych uliczkach.

Niestety, był to okres w którym maniacko kręciliśmy filmy zaniedbując pstrykanie fotek. Przechwyciłam trochę z kamery, wklejam, żeby zachęcić do zwiedzania.