Stacja Muzeum w Warszawie. Podróż w czasie w świat kolei

Anna Piernikarczyk · Aktualizacja: 2024-09-15
Stacja Muzeum Warszawa
Miniaturowa mapa z zaznaczeniem

Stacja Muzeum w Warszawie to ciekawe muzeum kolejowe, które siedzibę ma w budynku dawnego dworca Warszawa Główna. To obowiązkowy punkt na industrialnej mapie Mazowsza. Tu przeżyjesz podróż w czasie i dzięki ekspozycjom krok po kroku przymierzysz dzieje kolejnictwa w Polsce i na świecie. Zapraszamy na ulicę Towarową 3 w Warszawie, gdzie odkryjesz wiele ciekawostek i wejdziesz do zabytkowych pociągów. Pociągiem retro natomiast przejedziesz się w oddziale placówki, w Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie.

Stacja Muzeum
Stacja Muzeum

Wystawy w Stacji Muzeum

Na terenie Muzeum prezentowane są wystawy stałe, jak Dzieje kolejnictwa na świecie i w Polsce pod dachem czy Skansen Stacji Muzeum na powietrzu. Organizowane są też interesujące wystawy czasowe.

Stacja Muzeum
Stacja Muzeum
Stacja Muzeum
Stacja Muzeum
Stacja Muzeum
Stacja Muzeum
Stacja Muzeum Warszawa
Stacja Muzeum Warszawa
Stacja Muzeum Warszawa
Stacja Muzeum Warszawa

Skansen Stacji Muzeum

Skansen na powietrzu skrywa największy zbiór cennych pojazdów szynowych w Polsce, zgromadzony w jednym miejscu. Liczy 50 jednostek z różnych okresów historii kolejnictwa. Pojazdy stoją na torach. Na początku trasy zwiedzania bardzo cenne są unikaty na skalę międzynarodową. To są: wagon salonowy, EZT EW51 i pociąg pancerny. Warto zwrócić też uwagę na wagon motorowy SN52, wagon bagażowo-pocztowy serii Fg czy pług odśnieżny. W dalszej części skansenu największą grupę stanowią parowozy różnych typów, produkcji polskiej, niemieckiej i amerykańskiej. Kolekcję uzupełniają: lokomotywy elektryczne, pojazdy trakcyjne spalinowe oraz tabor wagonowy.

Skansen
Skansen
Stacja Muzeum Warszawa
Stacja Muzeum Warszawa
Stacja Muzeum Warszawa
Stacja Muzeum Warszawa
Skansen
Skansen

Wagon salonowy czyli tzw. salonka

Dzięki miłemu przewodnikowi, panu Michałowi Fludzińskiemu, rozsiedliśmy się w tzw. salonce, czyli komfortowym wagonie salonowym. Był on przeznaczony dla wysokich urzędników, a nawet władców. Ten konkretnie wagon w latach 1947-52 woził ówczesnego Prezydenta RP, Bolesława Bieruta.

W salonie można się przejrzeć w kryształowym lustrze i usiąść na skórzanych fotelach przy wielkim stole. Ściany zdobi drewniana boazeria z widokami polskich miast. Obok salonu znajduje się gabinet prezydenta z indywidualną toaletą i natryskiem. Oprócz tego w wagonie jest mniejszy gabinet z dostępem do natrysku i łazienki oraz 3 jednoosobowe przedziały gościnne dla osób towarzyszących, wyposażone w umywalki z lustrem. Są one dyskretnie połączone wewnętrznymi drzwiami. Wszystkie przedziały kryją mahoniowe meble i wygodne kanapy pokryte pluszem.

Salonka
Salonka
Salonka
Salonka
Salonka
Salonka
Salonka
Salonka

 

Jak rodziła się turystyka dzięki kolei?

Jak kolej wpłynęła na rozwój turystyki przeciętnego człowieka? Otóż bardzo. Krótko mówiąc, stworzyła turystykę. Kolej powstała do przewozu towarów, ale skoro już przewozimy węgiel, to możemy też przewieźć ludzi. Ale najpierw trzeba było ich zachęcić do podróży koleją, ponieważ kojarzyła ona im się z demonem. Dlaczego? Parowóz dymił, kopcił, huczał, był ze stali, więc był czymś niewyobrażalnym wówczas dla przeciętnego człowieka.

W 1845 roku, gdy otwarto w Królestwie Polskim pierwszy odcinek kolei warszawsko-wiedeńskiej, z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego, na mecie czekała na ludzi orkiestra i restauracja. Powstała wówczas cała seria przewodników (kosztowały mniej więcej tyle, co 4-5 piw), które opisywały poszczególne linie kolejowe. Jakie obiekty turystyczne można tam zwiedzić, gdzie przenocować i w jakich warunkach.

Stacja Muzeum
Stacja Muzeum

Anegdoty i ciekawostki związane z klasami pociągu  

Czy wiesz, że Maria Skłodowska-Curie, wracając do Warszawy ze studiów, wybrała wagon klasy trzeciej? Mogła sobie pozwolić na wyższą kategorię. Na pytanie dlaczego, odpowiedziała, że czas jazdy jest ten sam, więc po co przepłacać. Ciekawostką były też nie istniejące już pociągi mężowskie. W klasie średniej dom utrzymywali zwykle panowie. Dlatego rodzina wyjeżdżała pociągami na letnisko. Panowie, słomiani wdowcy, w piątek po południu przyjeżdżali do rodziny, obładowani paczkami, jak wielbłądy. Tarzali się na łonie rodziny do niedzieli wieczór i w niedzielne popołudnie w okolicach godziny 17, pociąg mężowski wywoził panów z powrotem do miasta.

Stacja Muzeum Warszawa
Stacja Muzeum Warszawa

Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska - pierwsza linia kolejowa na ziemiach polskich

Pierwszą linią kolejową na ziemiach polskich była Droga Żelazna Warszawsko-Wiedeńska. Jednak Wiedeńska tylko z nazwy, bo bez przesiadki do stolicy Austrii się nie dojechało, a jedynie do Sosnowca. Ale Warszawsko-Sosnowiecka nie brzmi tak dumnie.

Dziś z Warszawy do Krakowa dojedziesz w 2,5 godziny, a jak to wyglądało w 1850 roku? Nie było tak kolorowo. Przede wszystkim trzeba powiedzieć, że była to podróż międzynarodowa, bowiem wtedy Warszawa była w zaborze rosyjskim a Kraków w austriackim. O 7.30 rano wyjeżdżało się z Warszawy i do 18.00 jechało się aż do granicy w Sosnowcu na stacji Maczki i tam trzeba było przenocować. Rano o 7.00 wyjeżdżało się do Krakowa i tam byliśmy o godzinie 9.00. Cała podróż więc trwała ponad dobę. Jest różnica, prawda? Ale to i tak było znacznie, znacznie lepiej niż jeszcze wcześniej, kiedy kolei nie było, bowiem wtedy koniem trzeba by taką podróż przejechać w ponad tydzień.

SkansenStacja Muzeum Warszawa
SkansenStacja Muzeum Warszawa

Nasz film

Na koniec zapraszam na nasz film, w którym pokazujemy nie tylko to muzeum, ale również przejażdżkę retro pociągniem.

Informacje praktyczne

Stacja Muzeum
ul. Towarowa 3, Warszawa
Aktualne godziny zwiedzania i ceny biletów: https://stacjamuzeum.pl/

Noclegi w Warszawie

Oto lista polecanych i sprawdzonych przez nas noclegów.

Tutaj znajdziesz duży wybór noclegów. Zamawiając nocleg na Booking.com za naszym pośrednictwem wspierasz rozwój naszego bloga, za co z góry dziękujemy! To pomoże nam w dotarciu do wielu ciekawych miejsc, które później chętnie Wam pokazujemy i dzielimy się z Wami naszymi doświadczeniami i informacjami.

 

Co zobaczyć w okolicy?

Jeśli już zwiedziłeś tę atrakcję, warto wybrać się również do kilku innych ciekawych miejsc w pobliżu. W promieniu 30 kilometrów znajdziesz wiele interesujących zakątków, które mogą urozmaicić Twój pobyt w tej części Polski.

Mapa z zaznaczonymi atrakcjami

Sprawdź pogodę

Planujesz wyjazd w te strony? Sprawdź szybko i łatwo pogodę!

Stacja Muzeum
Stacja Muzeum
Stacja Muzeum Warszawa
Skansen
Warszawa Główna
Nie ma jeszcze ocen. Dodaj jako pierwszy!
Twoja ocena jest dla nas ważna
 

Cześć! Nazywam się Anna Piernikarczyk. Od 2005 roku blogujemy i wędrujemy po Polsce. Z rodzinnych wojaży przywozimy masę cudnych wspomnień i doświadczeń, którymi chętnie się z Wami dzielę. Dziś to już coś więcej, niż tylko pasja, naszą misją jest obalać mit "Cudze chwalicie, swego nie znacie"! W podróżach towarzyszy nam wysokiej jakości sprzęt fotograficzny, w zakupie którego wsparł nas sklep FotoForma.

Zapisz się do newslettera!

Zostaw swój email, a będziesz od nas otrzymywać inspiracje na podróże!

Nikomu nie dajemy Twojego maila! Zapisując się do newslettera oświadczasz, że zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych w celu otrzymywania maili z naszego bloga i z postanowieniami regulaminu i polityką prywatności.
Tutaj możesz założyć pełne konto na naszym blogu, do czego Cię serdecznie zachęcamy!
Jeżeli chcesz wypisać się z newslettera kliknij w ten link

Wasze oceny i opinie