Maciejowa - łatwy i widokowy szczyt w Gorcach

4.7

Maciejowa (837 m n.p.m.) to szczyt w Gorcach, leżący w grzbiecie biegnącym od Turbacza do Rabki-Zdrój. Właśnie z Rabki czerwonym szlakiem najlepiej Maciejową zdobywać. Wejdzie tu bez większego trudu nawet rodzina z dziećmi, bo szlaki nie są trudne i zbyt dalekie. Północne stoki Maciejowej są atrakcyjne dla narciarzy, gdyż usadowiły się tutaj wyciągi narciarskie, z których jeden wiedzie niemal na szczyt. Z tych północnych stoków rozciągają się wspaniałe widoki na Babią Górę oraz Beskid Makowski.

Bacówka na Maciejowej

Ze szczytu Maciejowej łatwo dojść do Bacówki czyli schroniska PTTK na Maciejowej, która stoi około 1 km od samego szczytu, na wysokości około 850 m n.p.m. W jej kameralnym wnętrzu można zjeść smaczny posiłek i wypić gorącą herbatkę czy czekoladę, kiedy zimno na dworze albo piwko podczas upałów. Z tarasu można podziwiać piękne widoki na Beskid Wyspowy.

Szlaki na Maciejową

• czerwony Główny Szlak Beskidzki z Rabki Zdroju, 1,5 h, a dalej tym szlakiem można iść na Stare Wierchy i Turbacz - najwyższy szczyt Gorców
  • czarny szlak, z Rabki Zdroju Słone tama, 40 minut - szybki szczyt, ale dość stromy, po początkowym podejściu łączy się z dużo łagodniejszym szlakiem czerwonym
szlak na Maciejową

Nasza trasa na Maciejową szlakiem czarnym z Rabki Zdroju

Kiedy w sobotę wieczorem się mocno wypogodziło i wszystko wskazywało, że w niedzielę ma być super pogoda, ucieszyliśmy się na Maciejową leżącą w Gorcach. To był nasz główny cel tej wycieczki, właściwie chcieliśmy nawet atakować Stare Wierchy, ale pogoda zweryfikowała plany i już tylko o Maciejowej marzyliśmy.

Aplikacje jednak czasem się mylą, niedziela powitała nas brzydką pogodą z silnym, zimnym wiatrem. Po śniadaniu w WySpie Mszanka poszliśmy do kościoła Św. Michała Archanioła, msza króciutka, ale tak zmarzliśmy, że zastanawialiśmy się nad wychodzeniem w góry. Wszystko inne jednak zrobiliśmy i tylko ta Maciejowa kusi...

Rabka tama

Aplikacja mówi, że przez 120 minut nie będzie padać, więc ubieramy wszystko, co mamy cieplejszego, wszak upały miały być, więc niewiele tego jest, opuszczamy hotel i jedziemy do punktu Rabka Słone tama. Znów wybieramy opcję możliwie najkrótszą i najszybszą (znów niemal stokiem narciarskim), żeby nas deszcz nie zdążył zastać. Czarny szlak wyprowadza nas dość stromo do góry, żeby dojść do czerwonego szlaku z Rabki centrum już na szczyt i do Bacówki.

Trochę się dziwiłam, że ciężko idzie. Co prawda ja mam ciężki aparat, bo z dwoma obiektywami, Łukasz ma Amelię na brzuchu, a dzieci jak to dzieci, zawsze czują się zbytnio obciążone życiem. Ale dopiero, gdy wyszliśmy na czerwony szlak to poczuliśmy różnicę. Zrobiło się dużo bardziej płasko i znacznie wygodniej. I tak to sobie możemy iść z uśmiechem. Najpierw osiągnęliśmy szczyt Maciejowej, a potem podejście do Bacówki. Szczyt jest położony niżej niż Bacówka, wg różnych źródeł wzniesienie ma 815 lub ponad 830 m n.p.m. Bacówka na Maciejowej położona jest na wysokości około 850 m n.p.m.

Maciejowa w Gorcach

O ile szczyt nie jest jakiś powalający, choć widoki są, to Bacówka zrobiła na mnie duże wrażenie, bardzo pozytywne. Najlepszy to ma taras. Kurczę, jaki fajny pomysł, z super widokiem i stołami na piknik. Aż się dziwię, że się na ten stół załapaliśmy, bo ludzi było sporo. Dość długo też trzeba było czekać na jedzenie. A każdy sobie wymyślił coś innego - oscypek, żurek, chleb ze smalcem, pierogi z jagodami no i ciasto domowej roboty do podziału dla wszystkich. Tak to ja mogę świętować każde wejście na szczyt. Pierogi pyszne, inne rzeczy też smakowały. Posiedzieliśmy, pogoda widać było, że chce się poprawiać i nawet nas kusiło, żeby pomyśleć o tych Starych Wierchach, ale czasu by nam brakło, bo jeszcze musieliśmy wrócić do Beskidu Małego tego dnia, do naszej Negry i Dziadków. Znów widzieliśmy piękne widoki na Beskid Wyspowy, Gorce, Babią. Tatry to niby ze Starych Wierchów dopiero, ale może i tak nie byłoby ich widać, bo chmury nie wiadomo skąd ciągle w ten weekend napływały nowe. Usatysfakcjonowani, szczęśliwi i pełni wrażeń, zakończyliśmy naszą wycieczkę w Gorce!

szlak na Maciejową

Atrakcje w Rabce

Jeśli nie idziesz wyżej w góry, to schodząc do Rabki Zdroju warto odwiedzić tamtejsze atrakcje, jak duży Park Zdrojowy, Muzeum im. Władysława Orkana w starym, drewnianym kościółku, bardzo ciekawe Muzeum Górali i Zbójników czy Rabkoland idealny dla dzieci.

Informacje praktyczne

Cały rok całą dobę
Wstęp bezpłatny

Maciejowa
Szlak czerwony, Gorce

Noclegi w Gorcach

Oto lista polecanych i sprawdzonych przez nas noclegów.
Tutaj znajdziesz duży wybór noclegów. Zamawiając nocleg na Booking.com za naszym pośrednictwem wspierasz nasz portal, za co z góry dziękujemy!
Booking.com

Mapa z zaznaczonymi atrakcjami

Czarny szlak na Maciejową
Maciejowa
Bacówka na Maciejowej

Zostaw swój email, a będziesz otrzymywać informacje o ciekawych miejscach w Polsce.

Nikomu nie dajemy Twojego maila! Zapisując się do newslettera oświadczasz, że zgadzasz się na przetwarzanie danych osobowych w celu otrzymywania maili z naszego portalu i z postanowieniami regulaminu i polityką prywatności
Tutaj możesz założyć pełne konto w naszym portalu, do czego Cię serdecznie zachęcamy!

Wasze oceny i opinie

(4.7 głosów: 24)
Twoja ocena

krótko się wchodzi, w miarę lekko, a widoki przepiękne
Avatar użytkownika Ms. Gospo
Ms. Gospo
Piękne widoki, można posiedzieć przy schronisku 🙂