Nasze podróże, rok 2008, strona 2

Inwałd - miniaturowy świat

I jednak się udało i w ostatni weekend zajechaliśmy do Parku Miniatur w Inwałdzie. Przed wejściem na teren Parku trochę się zdziwiliśmy ceną biletu - 19 zł wydało nam się dość dużo, ale jak się okazało, w środku jest naprawdę sporo atrakcji w cenie i nie żałowaliśmy decyzji zakupienia biletu. Na obszarze Parku zobaczyć można miniatury słynnych budowli światowych, jak np. Bazylika Św. Piotra w Rzymie, wieża Eiffla w Paryżu, Mur Chiński czy amerykańska Statua Wolności. Wydzielono też Polskę z Wawelem, będzińskim zamkiem, poznańskim Ratuszem, a nawet Giewontem 😉

Oprócz misternie wykonanych architektonicznych cudów (wszystkie miniatury zbudowane są w skali 1:25) Inwałdzki Park oferuje mały Lunapark z karuzelami, konikami i innymi atrakcjami nie tylko dla najmłodszych, my świetnie wybawiliśmy się na Auto Dromie (na każdym bilecie 2 przejazdy gratis). Fajny jest też Zielony Labirynt, w którym naprawdę nieźle trzeba się nałazić, żeby przejść go od początku do końca 🙂

Fajne miejsce a będzie coraz ciekawsze bo nadal się rozwija. Polecam dla dzieci, Nalce bardzo się tam podobało, choć nie jest jeszcze w stanie docenić niektórych oferowanych przez Park atrakcji.

23 sie 2008

Pszczyńskie klimaty

Tym razem pogoda w Pszczynie była bardzo łaskawa i w tej słonecznej aurze miasto pięknie nam się zaprezentowało, postanowiliśmy więc trochę pochodzić po pszczyńskich zakątkach, zarówno na Starówce, jak i w Zabytkowym Parku Pszczyńskim.

Park jest przepiękny, malownicze stawy pełne kaczek to niezapomniany widok i ogromna uciecha dla Nalki, Skansen oglądaliśmy tylko zza ogrodzenia, aby zaoszczędzić na czasie i zmęczeniu dziecka 🙂

Potem obeszliśmy Pałac dookoła, wnętrza zwiedzaliśmy ostatnim razem, ale wtedy z zewnątrz budowla prezentowała się znacznie gorzej. Teraz odremontowany Pałac wygląda naprawdę pięknie i okazale. Poprzez Bramę Wybrańców przechodzimy na Rynek i kilka okolicznych uliczek pszczyńskiej Starówki, najbardziej spodobała mi się Piastowska z Muzeum Prasy Śląskiej.

18 sie 2008

Świerklaniec dawniej i dziś

Przy drodze z Tarnowskich Gór do Piekar Śląskich znajduje się niewielka miejscowość o nazwie Świerklaniec. Z głównej drogi widać bramę wjazdową na teren wspaniałego Parku, który warto odwiedzieć będąc w okolicy.

Park o powierzchni 180 ha z bogatym starodrzewiem powstał już w XVIII wieku wg ówczesnej mody. Pierwszy park założono w latach 1670-80 przez tutejszą linię Hencklów von Donnersmarck obok istniejącego wtedy zamku piastowskiego (niestety obecnie już go nie ma).

W parku rosły (i rosną do dziś) topole białe, jawory, sosny, świerki, kasztanowce - obok drzew rodzimych spotyka się gatunki sprowadzane z różnych części świata. Przy ścieżkach mieniły się różnymi barwami kwiaty, a w donicach stały palmy. Ale to nie roślinność była tu najważniejsza, największą ozdobą tej posiadłości był wspaniały pałac nazywany Małym Wersalem.

14 sie 2008

Jurajskie Orle Gniazda - Mirów, Bobolice i Ogrodzieniec

Pierwsze Orle Gniazdo odwiedzone tym razem to Mirów. Widok ukazujący się oczom jest całkiem przyjemny i w miarę zbliżania się do zamku nabieramy ochoty na jego spenetrowanie. Niestety nie jest to na razie możliwe. Podobnie jak sąsiednie Bobolice jest to właśność rodziny Laseckich. Prace remontowe idą pełną parą (przez to wstęp jest ograniczony) ma tu powstać Muzeum i centrum turystyczne. Spod zamku ruszamy w kierunku zamku bobolickiego, to około 2 km, można przejść pieszo,...

11 sie 2008

Korzkiew i Ojców

Wycieczkę planowaliśmy rozpocząć w Korzkwi, ale musieliśmy zrobić przystanek w Olkuszu, bo mały bączek znudził się jazdą 🙂 Olkusz ponownie przywitał nas niezbyt sprzyjającą pogodą, więc szybki spacerek po Starówce i w drogę. Korzkiew za to zaskoczyła mnie na plus 🙂 Pięknie tam a i pogoda dopisała. Wcześniej tu nie byłam, ale oglądałam trochę w necie i nie spodziewałam się, że aż tak ładnie tutaj jest. Akurat zamek wystroił się na przywitanie zagranicznych gości...

08 sie 2008

Trójmiasto od rana do nocy

Wycieczka rozpoczęła się rano od kościoła Św. Brygidy na Starówce Gdańskiej, no bo niedziela. Potem spacerek po Starówce, nawet nie wiedziałam że jest w Gdańsku Starówka jakaś inna niż Długa i okoliczne uliczki, ale człowiek w końcu całe życie się uczy 🙂 Ze Starówki ruszyliśmy nad Motławę, by zobaczyć Żurawia, ile razy by się tego widoku w życiu nie oglądało, tyle razy jest fascynujący, przynajmniej dla mnie. Uwielbiam Gdańsk ! Przechadzka po uroczej Mariackiej...

29 cze 2008

Miasta w murach zamknięte - Toruń, Chełmno, Chełmża, Grudziądz, Nowe

Toruń to jedno z piękniejszych miast polskich jak dla mnie, bardzo mi się spodobał i super się złożyło, że akurat tam spędzaliśmy pierwszy nocleg, bo mieliśmy dużo czasu na przechadzki po Starówce. Co krok przed naszymi oczami wyrastała jakaś niesamowita budowla, pamiętająca czasy gotyku. Największe wrażenie zrobił chyba na mnie kościół Wniebowzięcia NMP - ogromna budowla, wciśnięta w naroże Rynku Staromiejskiego, nijak nie chciała zmieścić się w obiektywie 🙂...

28 cze 2008

Zawoja i Zubrzyca

Zawoja to jedna z dłuższych wsi w Polsce, znana głównie z tego, że leży u podnóża Babiej Góry. Niestety ani pogoda ani obecność malucha nie pozwoliły na jej zdobywanie, tak więc musiał wystarczyć widok tego pięknego, majestatycznego masywu z daleka 😢 W Zawoi Centrum zwiedziliśmy ciekawy kościół drewniany, zjedliśmy ciacho w kawiarni i trochę połaziliśmy. Stąd jeszcze nie bardzo dało się podziwiać najwyższy szczyt Beskidów. Ruszyliśmy więc dalej drogą 957 w kierunku...

11 cze 2008

Bielsko-Biała i Góra Żar

Rano wybraliśmy się do Bielska-Białej, spacer po mieście rozpoczęliśmy od katedry i dalej na Rynek, plac zamkowy i dalej uliczkami Starówki pod Ratusz, wzdłuż rzeki Biała pod Teatr Polski. Bielsko-Biała to urocze miasto, choć zabudowa nieco zaniedbana i ogólnie mało w nim koloru, to jednak ma swój klimat. Poza tym dużo się tam odnawia, przerabia, także niedługo będzie jeszcze piękniejsze 🙂

Po Bielsku ruszyliśmy nad Jezioro Międzybrodzkie przez Straconkę, malownicza trasa przez górki, za Bielskiem trzeba pilnować skrętu w lewo na Międzybrodzie. Zjeżdża się nad samo jezioro, bardzo fajne miejsce, można połowić, kąpać się, popływać na jakimś sprzęcie. Akurat w aucie trafiła nam się najładniejsza pogoda, nad jeziorem znów zszarzało, ale potem na Górze Żar przyświeciło mocniej 🙂

Niestety pomyliło mi się coś i zostawiliśmy auto koło dolnej stacji kolejki szynowej, myśląc, że kawałek pieszo i będzie szczyt, bo kiedyś tak już jechałam, jednak wtedy wjechaliśmy znacznie wyżej autem 🙂 No cóż, każdy popełnia błędy 🙂 Po półgodzinnym marszu z wózkiem i rozdrażnionym głodnym dzieckiem, zapytaliśmy czy już bliziutko do końca. Po odpowiedzi: jakieś 1,5 godzinki, odechciało nam się i zawróciliśmy i tak skończyła się nasza przygoda z tajemniczą Górą Żar 🙂

09 cze 2008

Głucho w Gołuchowie

Spacer po Gołuchowskich dobrach to prawdziwa przyjemność, znajdą tu coś dla siebie i miłośnicy historii i przyrody i techniki, a nawet dzieci będą z pewnością zadowolone. Terenem tym opiekują się Lasy Państwowe, dzięki czemu powstał tu Ośrodek Kultury Leśnej. W zamku mieści się oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu, ale inne zabudowania kryją ciekawe Muzeum Leśnictwa.

Wzdłuż doliny rzeki Ciemnej rozciąga się Park Dendrologiczny utrzymany w stylu krajobrazowym, nietrudno spotkać tu pomnikowe okazy drzew robiące niemałe wrażenie nawet na laikach. Dla dzieci atrakcją na pewno okaże się, prócz samej bieganiny po Parku, skryta nieco na uboczu Pokazowa Zagroda Zwierząt, na gapiów czekają tu żubry, daniele i inne mniejsze zwierzęta.

Wszystko to bez problemu można odnaleźć w Parku, bo przed wejściem na jego teren znajduje się duży plan sytuacyjny, no a poza tym wystarczy kierować się za ludźmi, którzy, choć są tu obecni, jakoś nie umniejszają radości spędzania czasu na łonie natury 🙂

19 maj 2008

Maior Polonia czyli Poznań, Gniezno, Kruszwica, Żnin, Biskupin

Maior Polonia to tzw. Wielka Polska, jest to region szczególny dla naszego kraju, tu bowiem rodziła się nasza państwowość. Te znaczące dla naszej historii miejsca łączy niezwykle atrakcyjny szlak - Szlak Piastowski, biegnący przez Wielkopolskę i Kujawy. My podążaliśmy nim w maju 2005 roku. Na szlaku tym spotkamy cenne zabytki kultury materialnej sięgające czasów tworzenia się państwa polskiego, poprzez wszystkie wieki aż do współczesności. Nazwa szlaku powstała od imienia...