Agroturystyka uczy się Internetu

Agroturystyka uczy się Internetu

Artykuły
2011-05-06

Planując wypoczynek coraz chętniej wybieramy sielankę polskiej wsi. Z roku na rok powiększa się grono Polaków opuszczających miejskie mury w okresie świąt, wakacji czy nawet krótkich wyjazdów weekendowych. Fakt, iż doceniamy wypoczynek na łonie natury przekłada się na wzrost liczby gospodarstw oferujących usługi agroturystyczne.



Choć po boomie z lat 90. liczba takich gospodarstw znacznie spadła, dziś agroturystyka zaczyna odrabiać straty stawiając na specjalizację i promocję. Internet niestety nie oferuje zbyt szerokiego pola manewru w zakresie działań reklamowych indywidualnym ośrodkom turystycznym, których budżety reklamowe są najczęściej mocno okrojone.



Agroturystyka niszą dla dostawców usług reklamowych?
O tym, że Internet jest skutecznym medium w działaniach promocyjnych nikogo już dziś przekonywać nie trzeba. Niestety wiele branż eksploatuje go w bardzo ograniczonej formie. Według raportu IAB Polska wydatki na reklamę online w branży turystycznej w roku 2009 wynosiły zaledwie 2% z 1 373mln zł, na które szacowana była wartość rynku reklamy internetowej w Polsce (Źródło: Raport PwC „IAB AdEx 2009”).
Przykładem skromnego posługiwania się zasobami Internetu do działań reklamowych są ośrodki agroturystyczne. „Optymistyczny jest fakt, że coraz więcej obiektów turystycznych tego typu posiada własną stronę internetową, dzięki której można zapoznać się z profilem prowadzonej działalności agroturystycznej i zaletami lokalizacji, jak chociażby atrakcje turystyczne w okolicy” – mówi Dariusz Korona z Supermarketu Usług Internetowych UTI.pl.
Niestety niewiele z nich podejmuje dodatkowe działania reklamowe jak marketing wyszukiwarkowy, czy kampanie banerowe. Wymienione działania nie zawsze są rentowne w przypadku reklamowania turystyki wiejskiej. Gospodarstwa agroturystyczne nie mogą sobie pozwolić na takie aktywności w Internecie samodzielnie. Co innego w przypadku Lokalnych Grup Działania, samorządów czy stowarzyszeń i organizacji promujących regiony, kiedy budżet reklamowy jest konsumowany na rzecz budowania marki lokalnej. Korzystają na tym również mniejsze obiekty.
Serwisy internetowe
O wiele chętniej gospodarstwa agroturystyczne promują się w sieci korzystając z licznych serwisów, w których można zamieszczać wpisy dotyczące ilości pokoi, opisu oferty, czy nawet cen. Taka forma działań promocyjnych jest dla właścicieli atrakcyjna przede wszystkim ze względu na niskie koszty. Wiele katalogów oferuje wpisy bezpłatnie lub za niewielką opłatę kilkudziesięciu złotych rocznie, zwiększając tym samym widoczność gospodarstwa w sieci.
Niektóre z pasaży internetowych pozycjonują wpisy koncentrując się na geolokalizacji obiektów, dzięki czemu zwiększają zasięg docierając do internautów przez wyszukiwarki. Według danych udostępnionych przez Dotbook.pl, platformę rezerwacji miejsc noclegowych online, spośród prawie 30 tysięcznej bazy obiektów turystycznych aż 4056 stanowią gospodarstwa agroturystyczne, to niemal połowa szacowanej liczby obiektów tego typu w Polsce.
Najchętniej swoje oferty umieszczają ośrodki agroturystyczne z województw małopolskiego i śląskiego, najmniej obiektów odnotowano w województwach łódzkim, opolskim i lubuskim. Te dane częściowo pokrywają się informacjami podawanymi w raporcie z 2001 roku przez GUS, według którego to właśnie województwa z południa Polski oferują najliczniejszą bazę noclegową w kategorii agroturystycznej.
Jak skutecznie promować agroturystykę w sieci?
Doskonałą alternatywą dla działań indywidualnych gospodarstw jest współpraca z wortalami regionalnymi, tworzenie wspólnych przedsięwzięć internetowych promujących markę lokalną. To jednak nie wystarczy. „Przyszłością dla agroturystyki, ale także dla innych, małych obiektów turystycznych są systemy rezerwacji online, jak te, z których korzystają hotele. Dotychczas korzystanie z takich systemów wiązało się z dużymi nakładami finansowymi: wykupieniem licencji, implementacją systemu w ramach strony internetowej, obsługą informatyczną.
Takie rozwiązania nie są korzystne dla niewielkich obiektów noclegowych, dlatego ważne jest otwarcie platform rezerwacji internetowych na agroturystykę, kwatery prywatne i zredukowanie kosztów do koniecznego minimum” – mówi Joanna Muszyńska, Prezes Dotbook.pl. Umożliwienie gospodarstwom agroturystycznym korzystania z rezerwacji online niesie wiele korzyści nie tylko ich właścicielom, ale stwarza nowe pole do rozwoju internetowego rynku sprzedaży usług turystycznych poprzez dotarcie do grup docelowych poszukujących aktywnych i niedrogich form wypoczynku w rodzimych stronach.
Naganiacze znikną z dworców kolejowych w miejscowościach turystycznych? Z pewnością nie prędko. Nie mniej Internet stwarza coraz więcej możliwości rozwoju i promocji wyspecjalizowanych gałęzi turystyki. Choć polska wieś zmienia się powoli, już dziś wiele ma do zaoferowania tym, którzy poszukują odpoczynku od miejskiego zgiełku, poszukiwaczom rdzennej kultury, nieskazitelnego folkloru. Na pewno nowe technologie ułatwią planowanie wyjazdów dzięki wygodnej możliwości rezerwowania pokoi online. Z kolei opcja zapoznania się ze zdjęciami kwater i opiniami innych gości pozwoli uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek. Internet może stać się wkrótce (i trochę paradoksalnie) narzędziem, które do wyjazdu na łono natury nas zmobilizuje.
jastrzebska Jastrzębska Nowicjusz 0 kilometrów
Newsletter Wypisz się z newslettera
Znajdziesz nas na:
PolskieSzlaki.pl - polskie atrakcje - popularny portal turystyczny tworzony od 15 lat przez aktywną rodzinkę złożoną z mamy, taty i trzech córek. Sercem Polskich Szlaków jest blog z ciekawymi wpisami i fotorelacjami z wypraw oraz opisy atrakcji turystycznych w Polsce z pięknymi zdjęciami. Na przyjaznym Forum mamy 48 tys. postów. W sezonie notujemy 50 tys. Użytkowników na dzień, poza sezonem około 10 tys. Na profilu facebookowym mamy blisko 25 000 polubień, a na Instagramie ponad 2 300 Obserwujących.
Dreptamy.pl - wszystkie nasze wycieczki po Polsce
Copyright 2005-2020