Turystyka biznesowa w Polsce

Turystyka biznesowa w Polsce

Artykuły
2014-09-15

Nie całkiem nowa, ale i nie do końca poznana. W Polsce rozwijająca się dopiero od niedawna, kiedy na świecie była już codzienną i powszechną formą myślenia o funkcjonowaniu firm i przedsiębiorstw. Wciąż jeszcze często określana prostodusznie mianem "podróży służbowej". Turystyka biznesowa.



Czym jest? Tym, bez czego już prawie żadna firma nie może dziś działać – spotkania, targi, sympozja, imprezy firmowe. Spotkania grupowe, podróże motywacyjne, szkolenia i kursy, imprezy integracyjne. Turystyką biznesową nazwiemy wszelkie wyjazdy w celach zawodowych, podczas których turyści korzystają z usług turystycznych i rozrywkowych.



Cechy turystyki biznesowej

- mała wrażliwość na ceny
- podróże o charakterze służbowym odbywają się w czasie pracy
- turystyka cechująca się najwyższą dochodowością
- jakość usług turystycznych oraz standard na najwyższym poziomie
- brak sezonowości, zwykle poza wakacjami
- dochody z turystyki biznesowej utrzymują się na stałym poziomie przez cały rok, z wyjątkiem okresu wakacyjnego, kiedy obserwuje się niewielki spadek

Turystyka biznesowa to sposób kontaktu z klientem, z partnerami, kontrahentami, otoczeniem gospodarczym, potencjalnymi pracownikami, odbiorcą towarów i usług. Dzięki wyjazdom służbowym firmy tworzą sieci kontaktów i rozbudowują działalność, czerpiąc korzyści płynące ze współpracy z innymi przedsiębiorstwami. Spotkania z klientami pozwalają na zacieśnianie więzi, a nagradzanie pracowników wyjazdami motywuje i wiąże z firmą.



Polska konferencyjna

Atrakcyjne miejsce o szybko rosnącej popularności, przyciągają gości doskonałą lokalizacją, coraz lepszą infrastrukturą i bazą hotelową. To obraz Polski w oczach organizatorów konferencji biznesowych. Jest ku temu powód - turystyka biznesowa generuje coraz większe zyski dla regionów i miast, co motywuje do energiczniejszej promocji miasta czy regionu. Organizatorzy konferencji z zainteresowaniem przyglądają się największym polskim miastom. I coraz częściej na miejsce dużych spotkań branżowych czy kongresów wybierają Warszawę, Kraków, Gdańsk, Wrocław czy Poznań.

Warto wiedzieć, że z każdym rokiem Polska osiąga coraz lepsze wyniki w światowych rankingach dotyczących rynku wydarzeń biznesowych. Przyczyn powodzenia w tej dziedzinie eksperci doszukują się w rozwoju Polski jako gospodarczego lidera regionu EMEA, a także rosnącej rozpoznawalności nadwiślańskich lokalizacji. Co ważne, hotele mają często ceny i warunki lepsze od ośrodków w krajach na zachodzie Europy, co sprawia, że jesteśmy bardzo atrakcyjni dla wydarzeń biznesowych.

Wszystkie te cechy pozwalają ekspertom prognozować dalszy wzrost zainteresowania naszym krajem zarówno wśród turystów biznesowych, jak i podróżujących prywatnie. A jest o co się starać, wg Polskiej Organizacji Turystycznej zagraniczni goście, którzy przyjeżdżają do Polski w celach biznesowych wydają 3-4 razy więcej niż inni. Wiąże się z tym cała sfera organizacyjna napędzająca polski rynek szkoleń, targów, meetingów, wyjazdów służbowych i innych eventów, tzw. MICE. To rozwój hoteli, instytucji szkoleniowych, restauracji, centrów konferencyjnych, rozrywkowych i sportowych.

Hotel dla biznesmena

Zaskakujące jest to, że osoby podróżujące służbowo cenią hotel nie z powodu ilości gwiazdek, ale z powodu wielu innych czynników. Wygodne łóżko oraz bezpłatny dostęp do Internetu (Wi-Fi) to najczęściej wymieniane oczekiwania. Takie wyniki badań, przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie HRS wskazują, że respondenci podróżujący służbowo cenią sobie zarówno komfortowy wypoczynek, jak również skorzystania z Internetu. Trzecim z kolei najczęściej wymienianym elementem jest smaczne śniadanie. Miła obsługa oraz duży pokój liczą się dla mniej niż 10% badanych – może mieć to związek z faktem, iż podróżujący biznesowo mało czasu spędzają w pokoju hotelowym.

Reasumując Polska oceniana jest jako kraj o dużym potencjale rozwoju rynku hotelowego. To dobry prognostyk dla popytu na usługi hotelowe ze strony turystyki biznesowej oraz czynnik warunkujący dalszy rozwój segmentu hoteli ukierunkowanych na spotkania, podróże motywacyjne czy konferencje. W połączeniu z dobrym położeniem oraz pięknymi miastami, ciekawymi atrakcjami oraz urokliwymi krajobrazami, polscy hotelarze oraz szeroko pojęta branża MICE może liczyć na dalszy wzrost i sukcesy.
Biznesowy przewodnik turystyczny
Iwona Polok
Red. Naczelna Dziennikprzedsiebiorcy.pl

Avatar użytkownika
Anna Piernikarczyk 1112231 kilometrów

Anna Piernikarczyk to absolwentka Geografii na Uniwersytecie Śląskim. Autorka przewodników turystycznych Polska rodzinna (wyd. Pascal) oraz Jura. Od Częstochowy do Krakowa (wyd. Compass). Fotograf i łazik z natury. Zakochana w polskich krajobrazach i atrakcjach.