Samochód w zimie

Artykuły
2007-10-29

Wyposażenie samochodu na zimę:
- skrobaczka
- aerozol z odmrażaczem (do szyb i zamków)
- lina holownicza, użyteczną aby szybko sobie poradzić po wypadnięciu z drogi.
- termometr zewnętrzny (aby lepiej określić ryzyko gołoledzi).

Obsługa samochodu zimą
Wieczorem przetrzyj przednią szybę wewnątrz i na zewnątrz, aby uniknąć osiadania szronu, i podnieś wycieraczki. Upewnij się, że płyn w spryskiwaczu szyb jest niezamarzający:
Posiadanie spryskiwacza szyb napełnionego i działającego jest niezbędne, ponieważ w zimie szyba przednia jest szybko pobielana produktami odśnieżającymi !

- Sprawdź stan akumulatora, ponieważ niskie temperatury mogą go rozładować.
- Sprawdź czy wskaźnik lepkości oleju silnikowego jest dostosowany do samochodu, ponieważ mróz powoduje jego gęstnienie.
- Myj regularnie samochód, aby zabezpieczyć go przed działaniem soli, szczególnie agresywnej dla ramy, karoserii i opon.

Jazda w warunkach zimowych
Bądź świadomy swoich ograniczeń oraz innych kierowców . Bądź skoncentrowany na otoczeniu – PAMIETAJ O ZŁEJ WIDOCZNOŚCI!
Nie wykonuj gwałtownych ruchów i unikaj zbyt gwałtownych przyspieszeń (przyspieszenia powinny być stopniowe i niewielkie). Gwałtowne hamowanie i zbyt duże szybkości to ryzyko.
Zwiększaj odległość z poprzedzającym samochodem.
Można używać biegu wyższego niż używany w czasie suchym aby oddalić ryzyko poślizgu na podjeździe.

Hamowanie
Koniecznie należy przewidywać hamowanie szacując drogę hamowania i używając na przemian hamowania silnikiem i pedału hamulca.
Hamowanie musi być progresywne, aby uniknąć zablokowania kół, które spowodowałoby poślizg i utratę kontroli nad samochodem.
W przypadku zablokowania kół i poślizgu, zwolnić pedał hamulca aby odnaleźć przyczepność, a następnie ponownie hamuj progresywnie, ciągle używając hamowania silnikiem. Aby uniknąć zablokowania kół na zjazdach, użyj biegu niższego niż bieg używany w czasie suchym.
Przed odcinkiem trudniejszym (duży zakręt, spowolnienie ruchu) musisz przewidzieć hamowanie, by było ono jak najbardziej progresywne, używając hamowania silnikiem.

Ruszanie z miejsca
W trakcie ruszania z miejsca na śniegu, w celu uniknięcia ryzyka poślizgu, konieczne jest progresywne przyspieszanie. Jeśli koła ślizgają się, należy włączyć wyższy bieg, aby zmniejszyć siłę przekazywaną na koła i stopniowo napędzać samochód w sposób zadowalający.

Zakręt
Przed przejazdem zakrętu powinno się zredukować prędkość, pamiętając o zwolnieniu na prostej. Aby przejechać zakręt, ruch kierownicą musi być delikatny i stały, by uniknąć zerwania przyczepności opony i utraty odpowiedzi z jej strony.
W zakręcie zachowaj niewielką stałą szybkość, aby uniknąć utraty równowagi samochodu. Gdy przód samochodu stracił przyczepność, należy ją odzyskać. W tym celu zmniejszaj prędkość zdejmując nogę z pedału gazu: w przypadku konieczności lekko naciśnij na hamulec bez zablokowania kół. Gdy tył samochodu jest znoszony (napęd przedni), przyspiesz w celu odzyskania równowagi. W żadnym wypadku nie hamuj, pogłębi to utratę równowagi tyłu.

Wyprzedzanie zimą
Wyprzedzanie w zimie to jeden z najtrudniejszych manewrów. Po pierwsze trzeba pamiętać, że w zimie auto nie tylko gorzej hamuje, ale i gorzej przyspiesza. Należy więc zawsze zostawić sobie więcej miejsca. I zachować zasadę ograniczonego zaufania w stosunku do innych kierowców. Trzeba też uważać na koleiny i resztki śniegu na drodze, które mogą sprawić, że wpadniemy w poślizg. Zawsze trzeba też jechać wolniej niż latem.

____________________________________________________
http://www.motopunkt.pl :: Internetowy Moto Sklep

Avatar użytkownika
Anna Piernikarczyk Krajtroter 1117962 kilometrów

Anna Piernikarczyk to absolwentka Geografii na Uniwersytecie Śląskim. Autorka przewodników turystycznych Polska rodzinna (wyd. Pascal) oraz Jura. Od Częstochowy do Krakowa (wyd. Compass). Fotograf i łazik z natury. Zakochana w polskich krajobrazach i atrakcjach.

Newsletter Wypisz się z newslettera
Znajdziesz nas na:
PolskieSzlaki.pl - polskie atrakcje - popularny portal turystyczny tworzony od 15 lat przez aktywną rodzinkę złożoną z mamy, taty i trzech córek. Sercem Polskich Szlaków jest blog z ciekawymi wpisami i fotorelacjami z wypraw oraz opisy atrakcji turystycznych w Polsce z pięknymi zdjęciami. Na przyjaznym Forum mamy 48 tys. postów. W sezonie notujemy 50 tys. Użytkowników na dzień, poza sezonem około 10 tys. Na profilu facebookowym mamy blisko 20 000 polubień, a na Instagramie ponad 2 000 Obserwujących.
Dreptamy.pl - wszystkie nasze wycieczki po Polsce
Copyright 2005-2020