Opony i łańcuchy zimowe

Artykuły
2007-10-29

Wyposażenie kół w opony zimowe
W zimie częsta jest tendencja do montowania opon zimowych wyłącznie na osi napędowej, aby poprawić osiągi przy ruszaniu. Nie jest to jednak wystarczające, aby zapewnić prawidłowe bezpieczeństwo :

- samochód z przednim napędem i oponami zimowymi zamontowanymi wyłącznie z przodu ma tendencję do utraty równowagi z tyłu i istnieje większe ryzyko, że obróci się na drodze:
- samochód z tylnym napędem i oponami zimowymi zamontowanymi jedynie z tyłu ma tendencję do utraty równowagi z przodu i istnieje ryzyko, że w zakręcie pojedzie prosto.

Droga w zimie jest zawsze mniej pewna niż gdy jest ciepło; zaśnieżona, z gołoledzią lub po prostu mokra, daje zawsze mniejszą przyczepność niż w lecie.

Dzięki specjalnemu kształtowi opona zimowa przeznaczona do odprowadzania wody przechodzącej pod oponą, opona zimowa zmniejsza ryzyko poślizgu wodnego.
Opona zimowa złożona jest z mieszanki specjalnej gumy krzemowej, która dostosowuje się do niskich temperatur i pozwala na lepsze trzymanie drogi.

Pamiętaj zawsze, że droga pokryta gołoledzią
Jest 2 razy bardziej śliska niż droga pokryta śniegiem ;
Jest 4 razy bardziej śliska niż droga mokra lub pokryta topniejącym śniegiem ;
Jest 8 razy bardziej śliska niż droga sucha...


Czym jest opona zimowa ?
Opona zimowa nie jest tylko oponą na śnieg, opona zimowa jest tak opracowana aby jeździć we wszystkich warunkach zimowych :

- na wszystkich typach nawierzchni: na drogach zaśnieżonych, z małą i dużą gołoledzią, po prostu wilgotnych lub bardzo mokrych, na grubych warstwach wody, lecz również na drogach zimnych i suchych
- w każdych warunkach pogodowych w zimie: drobny deszcz lub ulewa, duża wilgotność lub duży suchy mróz
- w bardzo niskich temperaturach.

Napełnianie opon w zimie
Gdy jest zimno, ciśnienie w oponie pokazane przez manometr może być niższe niż ciśnienie rzeczywiste.
Na przykład, dla opony napełnionej do 2 atmosfer w temperaturze otoczenia około dwudziestu stopni, ciśnienie odczytane na manometrze może być 1.9 atmosfer, gdy temperatura otoczenia wynosi 8ºC.

To zjawisko może wprowadzić w błąd i nie oznacza koniecznie, że ciśnienie jest zbyt niskie. Nie jest konieczne więc dodatkowe napełnianie opon w zimie.

Składowanie opon na zakończenie zimy
Kilka naszych zaleceń dla składowania pozwoli odnaleźć opony zimowe w doskonałym stanie w następnym sezonie :

- Przed zdemontowaniem opon oznacz ich pozycję na samochodzie. Można będzie w ten sposób zamienić je miejscami na następną zimę, aby wyrównać ich zużycie.
- Umyj koła i opony i dobrze wysusz aby zmniejszyć ich oksydację.
- Wyjmij obce ciała (na przykład kamyczki) wbite w bieżnik.
- Jeśli opony są założone na felgi należy składować je na płasko, lub zawieszone: jeśli są zdjęte z felg należy składować na stojąco lub na płasko.
- Składuj opony w miejscu suchym, ciemnym i chłodnym, a przede wszystkim w oddaleniu od substancji węglowodorowych (benzyny, oleje).

Łańcuchy zimowe
Kierowcy, którzy planują dłuższy pobyt w górach powinni dobrze przygotować się do zimy zaopatrując się w łańcuchy śniegowe. Jest to najlepsze zabezpieczenie przeciwko ślizganiu się kół.

Pamiętaj, że łańcuchy nigdy nie zastąpią opon zimowych, ponieważ zakłada się je na koła osi napędowej, a to nie wystarcza do zapewnienia odpowiedniej przyczepności (np. na zakrętach lub zboczach).

Typy łańcuchów śniegowych:

Łańcuchy linowe:
Łańcuchy te /nie wykonane ze stali/ stanowią dobrą alternatywę dla łańcuchów śniegowych, są jednak przeznaczone dla osób potrafiących się z nimi obchodzić. Ich zakładanie jest dosyć skomplikowane i niedoświadczonym kierowcom może zająć nawet 2 godziny. Polecamy wydać więcej pieniędzy i zaopatrzyć się w łańcuchy stalowe.

Łańcuchy stalowe:
Minimalna cena za zestaw łańcuchów stalowych wynosi koło 200 zł, charakteryzują się one jednak większą łatwością obsługi w porównaniu z łańcuchami linowymi. Po założeniu na oponę, łańcuch zamyka się za pomocą specjalnych napinaczy. Przeprowadzone testy udowodniły doskonałe przyleganie do opon u większości modeli.

Łańcuchy z systemem szybkiego montażu:
Pomimo, iż tzw. łańcuchy z systemem szybkiego montażu są dosyć drogie (cena jednego zestawu wynosi kilkaset złotych) są one najprostsze w obsłudze. Przed założeniem koniecznie jest przykręcenie specjalnej śruby na każdym kole. Należy również dostosować długość łańcucha do rozmiaru opony.
Po wykonaniu wszystkich zalecanych czynności, założenie łańcucha przed jazdą po śniegu będzie bardzo proste. Łańcuch należy tylko odpowiednio napiąć za pomocą przykręconej uprzednio śruby, założyć na koła i możesz ruszać w drogę. Dzięki zastosowaniu samonapinaczy nie musisz martwić się o dociąganie łańcucha.

Nie zważając na to, jaki wybierzesz system - najważniejszą rzeczą jest próba założenia łańcuchów przed sezonem zimowym. Zwykle jest to czynność dosyć stresująca, którą często należy wykonywać w niekomfortowych warunkach pogodowych. Jednak dobry kierowca potrafi zakładać łańcuchy śniegowe z zamkniętymi oczami.

Kilka uwag dotyczących zakładania łańcuchów
Łańcuchy należy zakładać tak, aby nie spowodować uszkodzenia opon, np. poprzez zbyt silne dokręcanie łańcucha. Oczywiste jest to, że po założenia łańcucha na oponę łańcuch należy dokręcić. Należy jednak pamiętać, że to łańcuch, a nie opona, styka się z nawierzchnią jako pierwszy.
Specjaliści zalecają również, aby łańcuchy, które założymy obracały się dookoła opon, gdyż pozostając nieruchomo, w jednym miejscu mogą doprowadzić do uszkodzenia koła. Nigdy nie należy stosować metody polegającej na dopompowywaniu opony, która wyposażona jest w łańcuch. Stosowanie takiej metody może sprawić, że twoje opony będą nadawały się do wyrzucenia.
Pamiętaj: żadne łańcuchy śniegowe nie zapewnią tak wysokiego poziomu bezpieczeństwa, jak opony zimowe.

____________________________________________________
http://www.motopunkt.pl :: Internetowy Moto Sklep

Avatar użytkownika
Anna Piernikarczyk 1111425 kilometrów

Anna Piernikarczyk to absolwentka Geografii na Uniwersytecie Śląskim. Autorka przewodników turystycznych Polska rodzinna (wyd. Pascal) oraz Jura. Od Częstochowy do Krakowa (wyd. Compass). Fotograf i łazik z natury. Zakochana w polskich krajobrazach i atrakcjach.