Pieszy na drodze. O czym powinien pamiętać?

Pieszy na drodze. O czym powinien pamiętać?

Artykuły gościnne
2019-12-13

Bezpieczeństwo pieszych maleje w okresie zimowym. Chodzenie po słabo oświetlonych drogach bez obowiązkowych odblasków lub oświetlenia często kończy się tragicznie.

Według oficjalnych danych policji, piesi biorą udział w co czwartym wypadku drogowym w Polsce. Wprawdzie co roku liczba wypadków z ich udziałem maleje, to wciąż na drogach giną setki pieszych. W 2018 roku zginęło ich 803, a prawie 7 tys. odniosło obrażenia. Najwięcej wypadków przypada na okres od października do grudnia. Jest tak niezmiennie od dekady. – Nietrudno wyciągnąć wniosek, że to z powodu szybciej zapadających ciemności. Wtedy na drogach jest najbardziej niebezpiecznie. W warunkach ograniczonej widoczności pieszy powinien zachować szczególną ostrożność. Musi trzymać się przepisów o ruchu drogowym i zasad bezpieczeństwa. To w jego interesie leży, żeby kierowca go zobaczył. Oświetlenie sygnalizujące obecność na drodze to podstawa – uczula Piotr Wychowaniec z Mactronic, firmy-lidera na polskim rynku oświetlenia przenośnego.



Odblaski i oświetlenie

Według obowiązujących przepisów o ruchu drogowym: pieszy poruszający się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym jest obowiązany używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu, chyba że porusza się po drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub po chodniku.
Wszystko, co ułatwia widoczność jest na wagę złota. Niekiedy wystarczą zwykłe opaski odblaskowe na rękę lub nogę, ja jednak polecam opaski, które nie odbijają, a emitują własne światło – radzi ekspert Mactronic. Jedną z takich opasek jest zasilany bateriami model JOGG. Ta opaska świeci czerwonym światłem z mocą 15 lumenów przez maksymalnie 40 godzin. – Czerwone i wytłumione światło znacznie zwiększy bezpieczeństwo pieszego i na pewno nie będzie utrudniać ruchu innym uczestnikom – podkreśla Piotr Wychowaniec. Świecąca opaska przyda się w wielu sytuacjach np. podczas wieczornego biegania, na nocnej wyprawie rowerowej, a nawet na spacerze z psem po zmroku.

Ekspert zauważa, że obok opasek coraz chętniej wykorzystywane przez pieszych, a co najważniejsze – z dobrym skutkiem, są tylne lampki rowerowe. – Poszukajmy lampki, którą można przypiąć do plecaka, tylnej kieszeni spodni lub innej części ubrania – doradza Piotr Wychowaniec. Przykładem jest bateryjna tylna lampa rowerowa Wall’e, bardzo popularna wśród rowerzystów. Jest wyposażona w dwie czerwone diody oraz nowoczesny system soczewkowy, dzięki czemu generuje światło widoczne z odległości 1 km. Dodatkowo jedna dioda jest przesłonięta szybką rozpraszającą światło, która zwiększa widoczność w zakresie do 180 stopni. – Świeci z mocą 18 lumenów w trzech trybach – stałym, naprzemiennym i migającym – i z bateriami waży zaledwie 59 gramów – dodaje ekspert.

Lewą stroną i jeden za drugim

Pamiętajmy, że w świetle przepisów, pieszy idący po poboczu lub jezdni jest obowiązany iść lewą stroną drogi, jak najbliżej jej krawędzi. Oczywiście może to robić tylko i wyłącznie w przypadku braku chodnika lub drogi dla pieszych. Jeżeli przy jezdni jest pobocze, to trzeba z niego skorzystać. Pieszy ma ponadto obowiązek ustąpienia pojazdom nadjeżdżającym z naprzeciwka.

Kodeks drogowy odpowiada także na pytanie, czy piesi mogą iść jezdnią obok siebie. Mogą, lecz tylko i wyłącznie drogą o małym ruchu i w warunkach dobrej widoczności. W pozostałych przypadkach piesi są obowiązani iść jeden za drugim.

Dużym zagrożeniem, nie tylko w terenie niezabudowanym, jest przechodzenie przez jezdnię. Są dwa obowiązki: zachować szczególną ostrożność i korzystać z przejścia dla pieszych. Co jeśli przejścia nie ma w pobliżu? Przechodzenie przez jezdnię jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu. Przepisy mówią, że przechodzenie poza przejściem jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy musi wtedy ustąpić pierwszeństwa i przechodzić najkrótszą drogą, prostopadle do osi jezdni.

W miastach pojawiają się kontrowersje na temat spacerowania ścieżkami rowerowymi. Można, czy nie można? Przepisy mówią, że korzystanie przez pieszego z drogi dla rowerów jest dozwolone tylko w razie braku chodnika lub pobocza, albo braku możliwości korzystania z nich.