Wpisy na naszym blogu, strona 3

Zandka w Zabrzu - jedno z najpiękniejszych osiedli robotniczych na Śląsku

Zabrze to nasze sąsiednie miasto, a znamy je tak naprawdę dość słabo. Kiedy zbliżaliśmy się ostatnio do tego klimatycznego cmentarza żydowskiego, mignęły mi między zielenią ubarwioną jesienią piękne domy. Spacerując między macewami, już rodził się plan w głowie, by tam zajrzeć. Choć dzień się chylił.

Jak się okazało, to robotnicze osiedle Zandka, zbudowane na początku XX wieku dla pracowników pobliskiej huty Donnersmarcka (to ten nasz książę Guido ze Świerklańca). Bardzo zdobne te domy, podobne do siebie w rzucie, ale różniące się bryłą i dachami. Niektóre z drewnianą konstrukcją szkieletową, dodającą sporo uroku.

09 listopad 2022 18:20

Tatry Wysokie – co warto o nich wiedzieć?

Decydując się na wyjazd w góry, często wybieramy te najpopularniejsze – Tatry Wysokie – idealne miejsce dla miłośników natury i górskich wędrówek. Z uroków tych niezwykłych gór cieszą się zarówno Polacy, jak i Słowacy, bo szczyty o charakterze alpejskim rozciągają się przez dwa kraje. Czym cechują się Tatry Wysokie? Dowiedz się więcej o tym przyrodniczym i turystycznym obszarze!

09 listopad 2022 18:13

Jesienna Jura - Mirów i Bobolice o zachodzie słońca!

Juhu, znowu można spacerować malowniczą Grzędą Mirowską na Jurze i przejść od zamku do zamku. Co prawda musimy za to zapłacić, ale przynajmniej ten piękny odcinek szlaku znowu jest dostępny!

W połowie drogi widać obydwa średniowieczne zamki, dzieli je w sumie około 1,5 km ścieżki. A gdy z niej nieco zboczysz, to odkryjesz wejście do Jaskini Stajnia. Znaleziono tu najstarsze w Polsce szczątki człowieka. Kopalnego krewniaka - neandertalczyka, którego okrzyknięto Bobolusem 🙂 Owe znaleziska to zęby. Tak naprawdę należały do kilku osób. Jaskinia jest dostępna, bezpieczna i wysoka. Korytarz liczy około 30 km. Po całej Grzędzie oprowadziła nas Amelia, bo miała specjalną mapę. Dzięki temu ważnemu zadaniu, przeszła całą trasę na własnych nóżkach, a do jaskini weszła pierwsza i tak pewnie, jakby to była dla niej codzienność 😉

Tak doszliśmy do Zamku Mirów, który był kiedyś zwykłą strażnicą, podległą Bobolicom. Z czasem rozrósł się do samodzielnej warowni. Legenda mówi, że zamkami władali bracia: Mir i Bobol, którzy poprztykali się o kobietę. Mir miał piękną ukochaną, ale i Bobolowi przypadła ona do gustu. I to z wzajemnością. Przyłapawszy ich na zdradzie, Mir zabił młodszego brata, a dziewczynę zamurował w lochach. Odtąd straszy tu jako Biała Dama. Dzisiaj Mirów znów goni Bobolice, bo za sprawą rodziny Laseckich i on powstaje z ruin.

Bobolicki zamek zrobił to już lat kilkanaście temu, słynąc obecnie na Jurze jako jeden z nielicznych odbudowanych zamków. Cały kompleks pięknie się prezentuje tworząc tak malowniczą scenerię, że upodobali ją sobie twórcy filmowi. Bobolice zagrały Wawel w "Koronie Królów", pojawiły się w teledysku do "Meridy Walecznej". We wnętrzach zobaczyliśmy kilka sal z wystawą zbroi i mebli. Maleńka, ale efektowna jest też kaplica. Cała impreza nie jest bardzo tania, bo wraz ze zwiedzaniem zamku w Bobolicach wyniosło nas to niemal 100 zł naszą ekipą.

03 listopad 2022 10:17

Cmentarz żydowski w Zabrzu - klimatyczne miejsce pamięci

Niesamowite miejsce odwiedziliśmy kilka dni temu! Warto Was posłuchać, inspirujcie nas częściej. To kirkut w Zabrzu czyli 150-letni ogród żydowskiej pamięci, jak nazwał go Pan Dariusz Walerjański - historyk i opiekun tego miejsca.

Cmentarz żydowski znajduje się przy ulicy Cmentarnej 15, za charakterystyczną, pomarańczową bramą, zwykle zamkniętą. Otwiera się 1 listopada i w okolicach 15 maja, w niedzielę. Wtedy można wziąć udział w spacerze z przewodnikiem.

Poza tymi terminami można skontaktować się z oficjalnym profilem na Facebooku Cmentarz Żydowski Zabrze - Stowarzyszenie Zachor i odebrać klucz. Polecam, bo to naprawdę wyjątkowe miejsce. Klimatyczne i pełne historii.

03 listopad 2022 10:01

Cmentarz Mater Dolorosa w Bytomiu

Czy i Wy o tej porze roku odczuwacie lekki smutek? Odwiedzając cmentarze wspominamy swych bliskich, których straciliśmy na zawsze. Przynajmniej na tym świecie. Lubimy czasem poddać się tej melancholii, bo przecież życie to nie tylko uśmiech i zabawa. Tak trafiliśmy kilka dni temu na jeden z najstarszych cmentarzy na Śląsku. A zarazem najpiękniejszy. To Mater Dolorosa w Bytomiu, czyli tzw. Bytomskie Powązki.

A czy wiecie co to znaczy Mater Dolorosa? To łacińskie sformułowanie oznacza Matkę Bolesną. Takie wezwanie nosi tu neogotycka kaplica ze strzelistą wieżą, projektu wiedeńskiego architekta Hugo Heera. Cmentarz powstał w 1868 roku. Znajduje się przy ulicy Piekarskiej 71 i jest czynny codziennie od godziny 7.30 do zmroku. Mamy tu naprawdę blisko i nawet kilka razy tędy przejeżdżaliśmy. Jak mogliśmy wcześniej nie przekroczyć muru tego cmentarza? Nie wiem, bo jest naprawdę wyjątkowy.

Nadal czynny, ale prócz współczesnych nagrobków, podziwiać można tu grobowce zacnych rodów bytomskich i ważnych osobistości. Dojdziesz do nich główną aleją, mijając po drodze wspomnianą kaplicę i mogiłę księdza Szafranka - miejscowego proboszcza i znanego społecznika. Grobowce i mauzolea ulokowane są pod murem. Ich neogotyckie formy zdobień urzekają. Zadziwia też rozmach.

30 październik 2022 20:13

Pszczyna - Perła Górnego Śląska

Pszczyna okrzyknięta Perłą Górnego Śląska to miasto niezwykle zielone, ślicznie położone wśród lasów dawnej Puszczy Śląskiej, nad rzeką Pszczynką. I tutaj odkryjesz wspaniałą architekturą, a jej najcenniejszym skarbem jest słynny zamek Hochbergów (tych z zamku Książ). Dziś to jedna z najwspanialszych rezydencji arystokratycznych w Polsce. I choć Książ jest uwielbiany przez turystów, wielu przyznaje, że jego wnętrza nie mogą się równać z tymi w pszczyńskim zamku.

Nie można też pominąć Zabytkowego Parku przy rezydencji, bardzo rozległego i atrakcyjnego. Znajdziesz tu Stajnie Książęce, stawy i ładne ścieżki z mostkami, herbaciarnię na wyspie, a nawet skansen czy Pokazową Zagrodę Żubrów. Nie sposób się tu nudzić, za to w ciepłe weekendy bywa sporo osób.

Jest i w Pszczynie ładny rynek. Z ciekawymi budowlami, jak choćby kościołem ewangelickim, ale też z zielenią - rzędem zdobnych platanów. Bliżej zamku na placu stanęła ławeczka Księżnej Daisy. Lubiana i znana była w Pszczynie z dobrego serca i dobroczynności. Niemal każdy turysta tutaj przysiada koło niej.

28 październik 2022 08:42

Najpiękniejsze miasta województwa śląskiego. Top 8 ciekawych miejsc na Śląsku.

Województwo śląskie obfituje w piękne i ciekawe miasta, które mogą poszczycić się naprawdę długą historią i genialną architekturą. Wiem, że wielu turystów bardzo lubi odwiedzać miasta i stawia je ponad atrakcjami przyrodniczymi. A to dlatego, że mogą tu liczyć na rozbudowaną infrastrukturę i skryć się we wnętrzach w razie niepogody.

Dlatego dzisiaj podrzucam Wam zestawienie najpiękniejszych miast w województwie śląskim, aby Was zainspirować do kolejnych wojaży. To super pomysły na jesienny City Break. Oczywiście to w pełni subiektywna ocena. W trójce znalazły się Pszczyna, Cieszyn i Bielsko Biała. Zobacz też inne miejscówki, które ujęłam w rankingu.

Przy wyborze wszystkich miast kierowałam się przede wszystkim unikalnością architektury. Uwielbiamy ładne rynki i to one w dużej mierze zadecydowały, że dane miasto zostało tutaj uwzględnione.

27 październik 2022 11:13

Imbramowice - ciekawe miejsce na spacery i rower

Imbramowice leżą w południowej części Jury Krakowsko-Częstochowskiej. Historia miejscowości sięga XII wieku, kiedy należała do klasztoru Bożogrobców w niedalekim Miechowie. Dziś to w Imbramowicach zaprasza ciekawy klasztor, pamiętający czasy średniowiecza. Ja jednak polecam Ci szczególnie Dolinę Dłubni, która w tej okolicy ma najciekawszy swój odcinek. Wiedzie nim niebieski szlak.

Przeszliśmy go z przyjemnością, dodatkowo zbaczając na szlak czarny po dość dzikim Wąwozie Ostryszni. Cała pętla wyniosła 12 km. Na trasie spotkaliśmy ciekawe źródła - Hydrografów i Strusia, skałki i malownicze obrazki. To miejsce jest bardzo zaciszne, nie spotkasz tu za wielu turystów. My nie natrafiliśmy nikogo, prócz dwóch piesków, które towarzyszyły nam na odcinku kilku kilometrów. Biegły przed nami i sprawdzały trasę, a gdy skręcaliśmy gdzieś, w te pędy za nami goniły. Amelia miała frajdę. Nie powiem, ja też 🙂

Najbardziej żmudny kawałek szlaku wiedzie przez wieś Glanów, bo to główna droga bez chodnika. Zmęczeni chcieliśmy tu przysiąść na chwilę w jakiejś kawiarni, ale takowej nie było 🙂 Toteż w sklepie kupiliśmy ciasto i zjedliśmy je na przystanku. Czy to już uzależnienie? 😉

25 październik 2022 08:27

Centrum Edukacji Ekologicznej Góra Siewierska

Centrum Edukacji Ekologicznej w Górze Siewierskiej powstało w tym roku niedaleko Będzina. To fajny park na rodzinną rekreację, wzbogaconą o ciekawe treści ekologiczne. Tak naprawdę świetnie się bawiąc, możesz przekazać dzieciom, albo sam nabyć, cenne lekcje i kreować wartościowe spojrzenie na otaczający nas świat i przyrodę. Plac zabaw też nie jest taki zwyczajny, kryje bardzo fajne elementy aktywizujące dzieci fizycznie, ale też umysłowo. Poza huśtawką, karuzelą czy tyrolką, jest ogród roślinny, geologiczny, a nawet meteo.

Największą atrakcją jest tu jednak wieża wysoka na 15 metrów. Nowoczesna, metalowa, podobno po umówieniu nawet dostępna dla osób niepełnosprawnych za sprawą schodołazu. To idealne miejsce na zachód słońca. Widać stąd Zagłębie z Górą Dorotką i część Śląska. Dzięki tablicom informacyjnym wypatrzyłam też moją Żyletę w Sosnowcu - Wydział Nauk o Ziemi 😉 Ciut spóźniliśmy się na zachód słońca, czerwona kula już kryła się za horyzontem, ale za to biegnąc ku wieży zobaczyłam obrazek jak z "Miasta Aniołów" - rząd rozświetlonych ludzi wpatrujących się w słońce. Magiczny obrazek 🙂

21 październik 2022 14:15

Góra Świętej Doroty czyli tzw. Dorotka - ciekawe wzgórze w Będzinie

Góra Świętej Doroty w Będzińskim Grodźcu imion ma wiele. To popularna Dorotka, Zagłębiowski Olimp czy Zagłębiowska Jasna Góra. Choć ma wysokość 382 m n.p.m. i góruje nad okolicą, to ze szczytu nie daje widoków, bo gęsto jest zadrzewiona. Za to jesienią to prawdziwa złota góra. Punkt widokowy znajdziesz przy parkingu, jakieś 5 minut pieszo od szczytu wzniesienia.

A co prócz drzew znajdziesz na górze?  Stoi tu XVII-wieczny kościół Św. Doroty, zwykle zamknięty, ale 6. dnia każdego miesiąca odbywają się tu msze o godzinie 15.00. To ponoć dawne miejsce kultu pogańskiego, gdy istniała tu osada. A dziś znane jest z objawień Matki Bożej. Dzięki nim robotnik Kotuła wyprosił uzdrowienie dla swego dziecka.

Dorotka to idealne miejsce na spacery, szczególnie jesienią. Wiedzie tędy Szlak Św. Jakuba. Istnieją plany, by powstała tutaj infrastruktura z placem zabaw i wieżą widokową.

21 październik 2022 10:58

Telesforówka na Trzech Kopcach Wiślańskich

We wtorek w schronisku po sezonie...

Mili moi, jakoś tak ta piosenka przychodzi mi do głowy, kiedy opisują nasz wtorkowy wypad na Trzy Kopce Wiślańskie 🙂 Telesforówka stojąca na szczycie to nie schronisko, a bufet, a w dodatku zastaliśmy drzwi zamknięte. Stąd nasza przypominajka, teraz po sezonie jest ona czynna tylko w weekendy! Także w góry weźcie swoją wałówkę. My na szczęście mieliśmy, bo wchodziliśmy też na Czupel, ale kawa z ciachem nam się tu marzyła 🙂 Tak cudownie pożegnaliśmy na jakiś czas Beskid Śląski 🙂

20 październik 2022 09:08

Jesienny Beskid Śląski - Czupel i Trzy Kopce Wiślańskie

Jesień w górach w pełni, ale kochani, to już jej ostatnie najpiękniejsze tchnienia. Dlatego wyskoczyliśmy jeszcze raz zobaczyć te cudne pejzaże Beskidu Śląskiego 🙂

Przyciągnęła nas kolejna ławeczka w Wiśle. Ta jednak nie jest tak łatwo osiągalna jak na Cieńkowie, bo stoi na szczycie 🙂 Na jakim? To Czupel o wysokości 882 metry n.p.m. Nie pomylcie z najwyższym szczytem Beskidu Małego o tej samej nazwie. Ale jeszcze Trzy Kopce Wiślańskie odwiedziliśmy tym razem.

Zobacz naszą relację z tej wyprawy, bo jesienne góry zachwycają 🙂