Pilica i Podzamcze

Zamek Ogrodzieniec

Jura to nasz wabik, odskocznia, nie mogę się oprzeć temu miejscu! 🙂 Zawsze chętnie tu wracam albo jeszcze chętniej poznaję nowe! Dziś znane nam miejsce bardzo dobrze, podobnie jak wielu Krajtroterom czyli Ogrodzieniec a dokładniej Podzamcze oraz mniej znana Pilica, która nam odsłoniła nowe oblicze, bo Góry Św. Piotra wcześniej nie odwiedzaliśmy.

Ratusz w Pilicy

I tutaj taka ciekawostka, bo i Jura, którą przecież często się odwiedza, ciągle może nas zaskoczyć, jak się okazuje. Kiedy pisałam przewodnik po Jurze, byliśmy w Pilicy m.in. na Rynku i teraz po kilka latach... niespodzianka, pojawił się piękny Ratusz! Podczas badań w 2000 roku odkryto jego fundamenty i na początku tylko kamieniec pokazano jego zarys, a teraz postanowiono go odbudować. Cóż za super pomysł, stoi teraz piękny i zdobi cały Rynek, który od razu nabrał wyrazu i charakteru. W maleńkim wnętrzu zobaczyć można galerię obrazów, przejść się można efektownymi schodami i poczuć się przy tym, jak w Pilicy dawno temu. Bardzo fajna niespodzianka.

Pilica Góra Św. Piotra

Góra Św. Piotra

Kolejne odkrycie to ta Góra Św. Piotra - kolebka Pilicy. Zanim jeszcze miasto około XIV wieku przeniosło się w obecne miejsce, z Rynkiem właśnie, to najpierw Pilica początki miała swe na tej Górze. Stały tu długo ruiny kościółka modrzewiowego Św. Piotra, który był świątynią parafialną dla Starej Pilicy. Ponoć pierwszy kościółek stał tutaj już w XI wieku. Ten ostatni spłonął podczas II wojny światowej, a dziś jedynym jego śladem jest drewniana niewielka dzwonnica. Obecnie wzgórze zostało zrewitalizowane, fundamenty świątyni wyznaczają kamienie, a całość zamyka uratowane chylące się wcześniej drewniane ogrodzenie. I tak znów na Jurze się dzieje...

Z kościółkiem na Górze Św. Piotra wiąże się legenda, ponoć przed wiekami wiódł tu szlak kupiecki, a nim wędrowali bogaci kupcy. Gdzie bogaci, tam i rozbójnicy. I tak ci ostatni pewnego dnia napadli w tych stronach na żebraka, z powodu tobołka, który niósł w ręku. Zostawili go pobitego na pewną śmierć, a sami dobrali się to tobołka. Jaka była ich złość, kiedy odnaleźli w nim jedynie suchy chleb, którego im nie brakowało, w przeciwieństwie do biedaka. Wkrótce też nad rzeką, Głos się do nich odezwał i nakazał z wody wyłowić krzyż, a na wzgórzu postawić kościół dla odpokutowania win. Tak powstał kościółek Św. Piotra w Pilicy.

Jeszcze wyżej na Górze Św. Piotra znajduje się zabytkowa kapliczka słupowa oraz miejsce piknikowe, bowiem przebiega tędy szlak rowerowy, a jest to też świetne miejsce widokowe na spacerek. Widać stąd ładnie Pilicę - z sanktuarium i farą w centrum, a w dali na wzgórzu majaczy wieża zamku w Smoleniu, jak sądzę 🙂 Zjeżdżając z góry, na chwilę zatrzymaliśmy się też nad zalewem niewielkim.

Zamek Ogrodzieniec

No i będąc w Pilicy nie można po drodze nie odwiedzić hitu Jury - Zamku Ogrodzieniec. Stoi od wieków średnich i do dziś zachwyca turystów, mimo że jedynie spore ruiny zostały z tego, co zachwycało niegdyś. Choć początki grodziska sięgają XII wieku, to dopiero w XVI stuleciu zamek tak znacząco wypiękniał, a to za sprawą Bonerów, którzy stworzyli tu renesansową rezydencję, porównywalną przepychem z Wawelem. Później zamkiem władał Warszycki - pan okrutny i zły, noszący miano Słowiańskiej Drakuli. Mówi się we wsi, że nie doczekał on śmierci naturalnej, a diabeł porwał go w zaświaty. I tak jego zły duch straszy na zamku jako wielki czarny pies z łańcuchem u szyi.

Pilica Góra Św. Piotra

Dzisiaj zamek to prawdziwe centrum, leżące w sercu Jury, udostępnione dla turystów. Latem praktycznie co tydzień odbywają się tu imprezy plenerowe. A wokół zamku wyrosło znacznie wcześniej Skalne Miasto Podzamcza, po którym wiedzie czerwony szlak i ścieżka edukacyjna. Przejśc nim to prawdziwa przyjemność, tym bardziej, że można stąd podziwiać zamek w pięknej perspektywy 🙂

Góra Św. Piotra
Widoczny zamek w Smoleniu w oddali
Pilica z Góry - sanktuarium i kościół
Podzamcze
2016-08-09

06 grudzień 2016 10:30

Byłem tu dwa lata temu, wspomnienia wracają.

Pozdrawiam Tadek.

13 listopad 2016 11:44

Zaliczone w tym roku na wakacje. Piękne miejsca. Warte powrotów o każdej porze roku. Świetne zdjęcia Aniu, jak zawsze w Twoim wykonaniu.

28 wrzesień 2016 12:05

[cytuj autor='Piernikarczyk Anna']🙂 No wszyscy sobie po śladach dreptamy 😉 Podczas naszej wycieczki były obrazy, ale owszem zamki ciekawe 🙂 [/cytuj]

Zamki były faktycznie ciekawe i tak dokładnie odwzorowane, iż nie było problemów aby je rozpoznać ;  ot piękna Jura 🙂 tak czesto odwiedzana .....

28 wrzesień 2016 12:01

28 wrzesień 2016 11:45

Aniu ubiegłaś mnie z wstawianiem wycieczki 😉 W Pilicy dosłownie parę dni temu byliśmy, łapiąć promiennie jesiennego słonka .Odbudowany ratusz , na zrewitalizowanym rynku i nas baaardzo pozytywnie zaskoczył.

Natomiast w budynku ratusza była super wystawa ! Związana z  zamkami na Jurze. Wszystkie były wyeksponowane w postaci płaskorzeźb , w wapiennych kamieniach. Wystawa była udostępniona gratis -co bardzo nas ucieszyło 🙂

28 wrzesień 2016 11:23

Dzięki Wszystkim, Romku to musiałam przeoczyć Twoją wycieczkę z Ratuszem, albo po prostu zapomniałam 🙂 To była dla mnie prawdziwa niespodzianka! My też już zwiedzaliśmy kiedyś zamek nową trasą i też mi się spodobała bardziej niż stara, i Smoleń w okolicy wypiękniały i wiele innych rzeczy. Wreszcie się za Jurę wzięli, tak nieraz z Łukaszem mówilismy że by się przydało, żeby trochę ten region rozruszać, bo taki zastały trochę był, no i teraz faktycznie się to dzieje i turystyka od razu tu się rozkręciła 🙂

No Danusiu tu tak spokojnie z parę dni jest co oglądać, więc planujcie 🙂

28 wrzesień 2016 10:51

Ta nasza Jura, oprzeć się jej na pewno trudno. Miejsca odwiedzne miałem okazje widzieć jak i również Ratusz w Pilicy ( http://www.polskieszlaki.pl/wycieczki/relacja,8133,jura-pilica-zamek-smolen--dolina-wodacej.html) ale Góra św.Piotra jest dla mnie jeszcze na liście do zobaczenia.

Tak jak Aniu napisałaś w swej relacji Jura zawsze czymś zaskoczy, tym bardziej że się zmienia np zamek Ogrodzieniec nową trasą do zwiedzania coś nowego, bardzo fajna trasa. Wiele lat przyżwyczajneni byliśmy do starej, jest coś innego. Odbudowane zamki już nie wyglądają jak te z przed 2,3 czy 5 lub więcej lat. Nawet stare rzeczy zmieniają sie i nie trzeba wcale szukać nowych, choć wiem z doswiadzczenia że jest ich sporo.

Fajna wycieczka.

pozdrawiam Roman.

28 wrzesień 2016 10:48

Piękne miejsca. Jak dobrze mieć blisko taką odskocznię. Byliśmy raz i pewnie nieprędko znów bedziemy, bo daleko. Ale może jeszcze kiedyś...

28 wrzesień 2016 10:37

Pięknie.

A w Pilicy rzeczywiścia fajnie zrobili z tym ratuszem na rynku. Dawno nie byłem, ale rynek wygląda dużo lepiej.

28 wrzesień 2016 10:17

Dzięki Marianie, też tak sądzę, że się świetnie prezentuje 🙂

28 wrzesień 2016 10:16

No kusisz Aniu tą Jurą, kusisz... w końcu mnie skusisz,bo oprócz Ogrodzieńca, Pieskowej Skały i okolic  Ojcowa nie znam nic więcej w tym regionie. Wspaniale,że macie tak stosunkowo niedaleko siebie taką ulubioną odskocznię.

Ostatnio edytowany: 2016-09-28 10:16

28 wrzesień 2016 10:13

W Pilicy nie byłem.Oglądając Twoje fotki zanim się pojawiła Twoja relacja pomyślałem ale piękny Ratusz się zachował a tu ciekawostka że to nowa inwestycja.Pięknie sie prezentuje.