Jura – Poraj, Zaborze, Choroń, Dębowiec.

PKP Poraj, Roman Świątkowski

Przebyta trasa: PKP Poraj kierujemy się ul. Mickiewicza na rondzie skręcamy w lewo w ul. Armii Krajowej i podążamy za szlakiem zielonym. Po dotarciu nad Zalew Porajski zmieniamy szlak na czarny. Idziemy wzdłuż zalewu po wale w kierunku wsi Masłońskie. Szlak czarny im. B. Rychlik prowadzi nas obok PKP Masłońskie Natalin dalej ul. Jurajską wzdłuż stawów Ordon (Sucha Woda) w kierunku Zaborze. Dalej szlak czarny prowadzi do wsi Dębowiec. Przy kościele zmieniamy szlak na żółty i podążamy do wsi Choroń idąc dalej za szlakiem żółtym wędrujemy do Poraja pod dworzec PKP Poraj.

Czas wędrówki 4-5 godzin (z przerwami).

Zalew Poraj, Roman Świątkowski

Dzień z rana był lekko szary, zapowiadało się na deszcz. Ale jak się później okazało ani nie zmogliśmy ale i słoneczka również brakowało. Mogliśmy wybrać się dzisiaj w niedzielę, od rana piękna pogoda. Niestety mamy inne plany, czas wrócić do wycieczki. Wycieczka a w zasadzie wędrówka po Jurze odbyła się po Jurajskich szlakach/terenach ale troszkę innych niż wielokrotnie pokazywanych, beż ostańców wapiennych, zamków, pięknych krajobrazów, wąwozów, dolin za to dużo przyrody, wody i innych atrakcji. Po dotarciu do Poraja przemieściliśmy się ulicami miasteczka nad Zalew Poraj. Jest to dość obszerny zbiornik zaporowy znajdujący się na jednej z większych rzek w Polsce (rz. Warta). Na zalewie od strony wsi Masłońskie znajduje się Ptasia Wyspa, na której możemy podziwiać wiele gatunków ptaków np.: kaczki, czaple, mewy, łabędzie, a czasem bielika czy rybołowa. Podążamy za szlakiem czarnym im. B. Rychlik, który prowadzi nas przez przejazd kolejowy, tuż obok dworca PKP Masłońskie Natalin. Spacerujemy drogą asfaltową (ul. Jurajska) przez las sosnowy, obok znajdujących się zabudowań. Po krótkiej chwili zabudowania się kończą a po prawo ukazują się rozlewiska znajdujące się na rz. Sucha Woda inaczej Ordonka. Na mapach rzekę zaznaczono jako przesmyk/kanał Ordon (Sucha Woda) uchodzący do Zalewu Porajskiego. Na trasie szlaku czarnego znajduje się miejsce odpoczynku przygotowane dla postoju turystów przemieszczających się na koniu. Jura jest piękna i wielka dlatego prowadzą nie tylko szlaki piesze ale również konne czy rowerowe. Postanawiamy z takiego miejsca skorzystać i zatrzymać się na chwilę. Szlak którym się poruszamy koloru czarnego, jeszcze przez jakiś odcinek trasy prowadzi nas wzdłuż stawów znajdujących się na Ordon (Sucha Woda). Trasa biegnie przez wysoki sosnowy las w kierunku wsi Zaborze następnej atrakcji na naszej trasie . Wzmianki o wsi Zaborze sięgają 1400 roku. Nasz cel to atrakcja/ciekawostka znajdująca się w pobliżu wsi nad rzeką Ordon (Sucha Woda) to okresowo wysychający zbiornik wodny z plażami, kąpieliskami. Z ośrodkami wypoczynkowymi a w bardzo odległych czasach z przystaniami wodnymi. Ostatni raz zbiornik napełnił się wodą w 2010 roku. Po zwiedzeniu tego ciekawego miejsca ruszamy w dalszą wędrówkę. Szlak, którym się poruszamy prowadzi nas w kierunku wsi Choroń. Po drodze w kierunku wsi z daleka widoczna wieża obserwacyjna (p.poż.). Wzmianki o wsi sięgają 1300 roku. Po drodze mijamy kolejne miejsce odpoczynku opisywane już wcześniej, a w samej wsi znajduje się kilka interesujących ciekawostek takie jak nieczynny kamieniołom wapienni jurajskich Kamieniołom Gawrona, ruiny pieców (wapienników), Kościół św. Jana Chrzciciela z 1657r. dalej idąc w kierunku wsi Dębowiec zobaczyć można mogiłe żołnierzy września 1939r. Zmieniamy wędrówkę i dalej podążamy za oznakowaniami szlaku żółtego, który prowadzi nas prosto pod budynek dworca PKP Poraj.

Zalew Porajski, Roman Świątkowski
Zalew Poraj w Poraju, Roman Świątkowski
rz. Sucha Woda inaczej Ordonka , Roman Świątkowski
Ordon (Sucha Woda), Roman Świątkowski
Sucha Woda - Ordon, Roman Świątkowski
miejsce odpoczynku przy szlaku czarnym oraz gminnym szlaku konnym, Roman Świątkowski
rzeka Ordon (Sucha Woda), Roman Świątkowski
Sucha Woda , Roman Świątkowski
szlak czarny kierunek Zaborze , Roman Świątkowski
szlak czarny kier. Zaborze, Roman Świątkowski
gdzieś na szlaku, Roman Świątkowski
wysychajacy okresowy zbiornik wodny na rz. Sucha Woda (Ordon), Roman Świątkowski